تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 دی 1395 ساعت 12:16

اپلیکیشنی که بیماری درختان را تشخیص می‌دهد!

محققان به‌ تازگی اپلیکیشنی را به نام «پلنتیکس» (Plantix) طراحی کرده‌اند که در عرض چند ثانیه بیماری درختان را مشخص می‌کند.

به گزارش یورونیوز، این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده است که فقط کافی است با گوشی همراه عکسی از درختی گرفته شود. این اپلیکیشن با تحلیل و آنالیز تصویر بیماری‌هایی را که آن درخت گرفتارش شده است، شناسایی می‌کند. به طور مثال، محققان با این اپلیکیشن توانسته‌اند بیماری سفیدک پودری را که یک نوع بیماری قارچی است روی برگ‌ها و بوته‌ها گوجه‌فرنگی شناسایی کنند.

مدیرعامل شرکت آلمانی پیت، توسعه‌دهنده این اپلیکیشن، می‌گوید: «این ایده برای حمایت از کشاورزان کوچک شکل گرفته است تا بتوانند صدمه‌های وارد آمده بر گیاهانشان را تشخیص دهند. معمولا این اطلاعات در اختیار متخصصان رشته است. آنها هم همیشه در مزارع نیستند. ما می‌خواهیم این ابزار مثل یک دیکشنری در جیب شما باشد. وقتی سر زمین هستید فورا می‌توانید از آن برای ارزیابی صدمات گیاهان استفاده کنید».

این ابزار در آلمان، اتریش و سوئیس در دسترس قرار گرفته است و همچنین هند و برزیل در مرحله آزمایش هستند. زمانی که عکس گیاه را می‌گیرید، تجزیه و تحلیل عکس بلافاصله انجام می‌شود اما همچنین این عکس در آرشیو اطلاعات شرکت پیت در هانوفر آلمان ذخیره می‌شود تا بتوانند از طریق اطلاعات، الگوریتم تشخیص بیماری‌ها را ارتقاء دهند.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار عکس توسط «پلنیکس» تجزیه و تحلیل شده است.

مسئول فنی شرکت سازنده این برنامه کاربردی در این مورد می‌گوید: «برای مثال ما از هند ۱۰ هزار عکس دریافت کرده‌ایم. به این صورت می‌توانیم بفهمیم که بزرگ‌ترین مشکل در هند چیست. یک ویروس است یا یک قارچ یا باکتری؟ آیا گیاهان از سوءتغذیه رنج می‌برند و یا حشرات و آفات؟ همه آنها را در این ابزار می‌توان یافت و و ما با تحلیل آن می‌توانیم بفهمیم که چگونه کشاورزی هند را کارآمدتر کنیم».

توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن می‌گویند که ابزار آنها قادر به تشخیص بیش از ۶۰ بیماری است. کارشناسان علوم خاک از دانشگاه هانوفر نیز تایید کرده‌اند که این ابزار برای پیش‌بینی و تشخیص بیماری‌های درختان و گیاهان کارآمد و قابل اعتماد است.

منبع: آنا

3144 نمایش

نظر دادن