تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 17:45

فرزند آیت الله کاشانی به طرفداری از سلطنت متهم شد!

موسی حقانی، مشاور پروژه تلویزیونی معمای شاه با انتشار نامه‌های سرگشاده به ادعاهای محمود کاشانی درباره «معمای شاه» پاسخ داد و ضمن انتقاد از گفته های کاشانی وی را تلویحاً به طرفداری از شاه متهم کرد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایران آنلاین، محمود کاشانی، فرزند آیت‌الله کاشانی که از پیش از آغاز پخش سریال معمای شاه مواضع تندی علیه این مجموعه تلویزیونی اتخاذ کرده و همین روند را در طول مدت پخش این سریال حفظ کرده است، مدتی پیش یادداشتی را درباره «معمای شاه» منتشر کرد.

در این یادداشت که با عنوان «تحریف‌های پایان‌ناپذیر در سریال معمای شاه» منتشر شده، نویسنده ابتدا با یادآوری مخالفت‌هایش با این سریال و نامه‌نگاری‌هایش با رؤسای فعلی و اسبق تلویزیون برای جلوگیری از پخش سریال یا فرصت دادن برای حضور وی در تلویزیون در راستای پاسخگویی به برخی از موارد مطرح شده در معمای شاه، چند مورد را که به‌زعم خود تحریف علیه شخصیت مرحوم آیت‌الله کاشانی است، مطرح می‌کند اولین مورد عبارت است از انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی که محمود کاشانی معتقد است شاه وعده انتخابات آزاد داده بود، ولی دخالت‌های دولت اقبال باعث شد شاه نتایج انتخابات را باطل کند.

کاشانی در این بخش از یادداشتش به تمجید از مظفر بقایی پرداخته و مدعی است: «این واقعیت‌های تاریخی که دست‌اندرکاران سریال «معمای شاه» بر آن سرپوش گذاردند، فصل درخشانی از مبارزه سیاسی ملت ایران برای برخورداری از انتخابات آزاد و عادلانه بوده‌اند که همچنان دور از دسترس جامعه امروزی ماست.»

دومین مورد ادعای کاشانی بحث مربوط به فوت آیت‌الله بروجردی است. در سریال معمای شاه این‌گونه نشان داده شده آیت‌الله کاشانی در مجلس ترحیم آیت‌الله بروجردی روی منبر رفته و در پاسخ به کسانی که درباره مرجع بعد از آیت‌الله بروجردی سؤال کرده‌اند، حضرت آیت‌الله خمینی را معرفی کرده است، این مورد با انتقاد شدید محمود کاشانی همراه شده به طوری که می‌نویسد: «بینندگان این سریال که سن و سالی از آنان گذشته و شاهد برگزاری مجالس ترحیم آیت‌الله بروجردی در فروردین‌ماه ۱۳۴۰ بوده‌اند از خود می‌پرسند انگیزه این دروغ‌پردازی‌ها از تدوین و پخش این سریال چیست؟ اگر دست‌اندرکاران این سریال حسن‌نیت داشتند حداقل می‌توانستند به روزنامه‌های آن دوران نگاهی بیندازند و یک رویداد ساده تاریخی را همان‌گونه که بوده است بازتاب دهند، مگر آنکه این فرض را مطرح کنیم که سناریوی این سریال در خارج از کشور تدوین شده و نویسندگان آن دسترسی به این منابع نداشته‌اند!» اما مورد سومی که در یادداشت فرزند آیت‌الله کاشانی مطرح شده است بحث دیدار شاه از آیت‌الله کاشانی در اواخر عمر آیت‌الله است که گویا چند روایت از آن وجود دارد.

محمود کاشانی این دیدار را چنین نقل می‌کند: «آیت‌الله کاشانی روی خود را به سوی شاه برمی‌گرداند و شاه دست ایشان را در دست می‌گیرد و پس از احوالپرسی‌های متعارف می‌گوید «در این 20 سال سلطنت من هیچ‌‌کس به اندازه من و شما در این مملکت صدمه نخورده است.»

آیت‌الله کاشانی هم از این ابراز احساسات شاه تشکر می‌کند. این عیادت به مدت ۲۰ دقیقه ادامه می‌یابد و چون آیت‌الله دچار سرفه شده و توانایی جسمی هم نداشت، شاه می‌گوید چون حال شما مساعد نیست، خداحافظی می‌کنم. پس از خارج شدن شاه از این خانه از آنجا که اهالی محل در خیابان پامنار از حضور شاه آگاه شده بودند در آنجا اجتماع می‌کنند و با شعارهایی از شاه برای عیادت از آیت‌الله کاشانی ستایش می‌کنند.» در این یادداشت بارها کاشانی سازندگان معمای شاه را به دروغگویی متهم می‌کند و از اینکه نگذاشته‌اند وی در تلویزیون حاضر شود و صحبت کند، انتقاد می‌کند. وی همچنین صداوسیما را متهم می‌کند که برخلاف قانون اساسی عمل کرده و «استبداد را جایگزین آزادی بیان کرده» است. این یادداشت با پاسخ دکتر موسی حقانی، مشاور سریال معمای شاه روبه‌رو شد.

حقانی در نامه‌ای سرگشاده که نسخه‌ای از آن در اختیار «جوان» قرار گرفته، با زیر سؤال بردن ادعاهای فرزند آیت‌الله کاشانی، محمود کاشانی را متوهم می‌خواند. حقانی با تقبیح ادبیاتی که کاشانی در نامه‌اش به کار برده چند بار این ادبیات خارج از اخلاق را دور از شأن یک استاد حقوق دانشگاه می‌نامد. حقانی در ادامه به تصورات اشتباه محمود کاشانی درباره نیت اصلی ساخت معمای شاه پرداخته و وی را متهم به نیت‌خوانی و فحاشی و غیب‌نمایی کرده است. این محقق و پژوهشگر تاریخ همچنین برخلاف ادعای کاشانی در نقش مثبت مظفر بقایی در ابطال انتخابات فرمایشی دوره بیستم مجلس شورای ملی، مظفر بقایی را عاملی برای پیاده‌سازی سیاست‌های شاه و امریکا در ایران معرفی می‌کند که در راه پیاده‌سازی اهداف شاه فعالیت می‌کرده است و اصولاً توجهی به منافع ملت و آزادی نداشته است. حقانی سپس در مورد دوم ادعایی کاشانی، تلویحاً می‌پذیرد که توالی سکانس‌های سریال باعث ایجاد شبهه سخنرانی آیت‌الله کاشانی در مجلسی که از سوی دربار برای بزرگداشت آیت‌الله بروجردی برپا شده بود، شده است. اما درباره آنچه کاشانی درباره توصیه آیت‌الله کاشانی در مورد رجوع به امام خمینی(ره) اعتراض داشته است، حقانی با ذکر چند نمونه تاریخی درباره رفتار آیت‌الله کاشانی با امام خمینی ادعای محمود کاشانی را رد می‌کند و می‌نویسد: کجای این مسئله تحریف و رذالت و... است؟ شما ظاهراً دیدگاه‌های خود را به عنوان دیدگاه‌های مرحوم پدرتان جا می‌زنید! اما در آخرین بحث مناقشه‌برانگیز که دیدار شاه با آیت‌الله کاشانی است، حقانی روایت کاملی از واقعه را ذکر کرده و می‌نویسد: ‌ای کاش با آرامش، ادب و انصاف پدرتان با مسائل مواجه و مطالبی را که نمی‌پسندید، بدان شیوه نقد می‌کردید. با این روش و منش از سوی شما، از نسل جوان چه توقعی می‌توان داشت؟ آنها باید از استاد حقوقدان خود، درس تعامل و نحوه گفت‌وگو و روش نقد عالمانه و منصفانه را بیاموزند. اتفاقاً صحنه عاشقانه‌ای که شما از ملاقات شاه با پدرتان ترسیم کردید، نادرست و فقط یک جاوید شاه کم دارد که حضرتعالی تلویحاً گفته‌اید!

مشاور سریال معمای شاه با بیان رفتار‌های خصمانه محمدرضا پهلوی با مرحوم آیت‌الله کاشانی از خوش‌بینی فرزند شاه انتقاد می‌کند.

موسی حقانی همچنین حضور نداشتن کاشانی در تلویزیون را ناشی از تداخل برنامه‌های سیما و ضبط شدن برخی از نشست‌های مربوط به سریال پیش از نمایش مجموعه عنوان می‌کند و از اینکه رودررو با فرزند آیت‌الله کاشانی شود، استقبال کرده است.

896 نمایش

نظر دادن