تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 15:57

حاشیه تازه شهرزاد؛ پای یک زن در میان است

حاشیه‌های سریال شهرزاد، تمامی ندارد. بعد از خبر بازداشت سیدمحمد امامی و آمدن نام او در اختلاس هشت‌‌ هزار‌‌ میلیارد تومانی؛ حالا خبر می‌رسد تهیه‌کننده «شهرزاد» فقط امامی نبوده و آن‌طورکه یک نماینده مجلس گفته، همسر مدیرعامل بازداشت‌شده صندوق فرهنگیان هم به‌عنوان تهیه‌کننده در این پروژه حضور داشته است.

صنف خطا نکرده است
هفته پیش حسین پارسایی، مدیرکل «دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه» سازمان سینمایی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره چگونگی حضور امامی در مقام سرمایه‌گذار این سریال صحبت و تأکید کرد كه او دارای کارت تهیه‌کنندگی از کانون تهیه‌کنندگی فیلم ایران و مجاز به فعالیت در این عرصه بوده. او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «ما مسئولیت حاکمیتی نسبت به سینما و نمایش خانگی داریم و مسائل صنفی به اصناف مربوط می‌شود. آقای امامی از طرف صنف مربوطه کارت تهیه‌کنندگی دارد. سریال «شهرزاد» قبل از اینکه به کسی یا جایی تعلق داشته باشد، به مردم تعلق دارد، اینکه چه کسی این سریال را و با چه پولی تهیه کرده مهم است؛ اما از نظر ما حد و حدود قانونی برای انجام این پروژه رعایت شده؛ بعد از این هر اتفاقی بیفتد، مسئله بعدی است. ما پیش‌داوری نمی‌کنیم و تابع مراجع ذی‌ربط هستیم، کسی را هم مقصر و تبرئه نمی‌کنیم».

حالا خبرگزاری خانه ملت که اختلاس هشت‌‌هزارمیلیاردی امامی را برای اولین‌بار افشا کرد، از به‌میان‌آمدن پای سرمایه‌گذاری دیگر در این سریال خبر می‌دهد. در یکی، دو روز گذشته، فرشته طائرپور، رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم تهران (اکت)، در متنی که در اختیار ایسنا گذاشته، درباره صدور کارت تهیه‌کنندگی به امامی واکنش نشان داده. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «تیرماه سال ٩٣، درخواست عضویت آقای محمد امامی، مانند هر درخواست دیگری در کمیته عضویت و هیأت‌رئیسه «کانون...» مطرح شد و با توجه به سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی ایشان در پروژه‌های شاهگوش (به کارگردانی داوود میرباقری)، ابله (به کارگردانی کمال تبریزی)، روزی روزگاری عاشقی (به کارگردانی حسن فتحی)، که یک مورد از آنها تولیدش در آن تاریخ پایان یافته و وارد شبکه نمایش خانگی شده بود و دو مورد دیگر در آستانه یا میانه تولید قرار داشتند و همچنین دریافت جایزه‌ای با عنوان «بهترین تهیه‌کننده مجموعه‌های نمایش خانگی» از داوران یک مراسم سینمایی-ویدئویی، تصویب شد.

تا جایی که من می‌دانم هیچ صنفی از صنوف تهیه‌کنندگی، وارد ماهیت سرمایه اعضایش برای تولید آثار نمی‌شود. این مطلبی است که مرجع رسیدگی به آن، جای دیگری است. آنچه برای صنف ما در آن تاریخ کفایت می‌کرد، حاصل فعالیت ایشان در پروژه‌هایی بود که مورد اشاره قرار گرفت. تجربه‌های بعدی نامبرده در امر ساخت سریال «شهرزاد» و همچنین فیلم سینمایی «ابد و یک روز» نیز نشان می‌دهد که صنف در تشخیص قابلیت ایشان، صرفا برای تهیه‌کنندگی، خطا نکرده است».

تهیه‌کننده «شهرزاد» فقط امامی نبود
اما سرمایه‌گذار سوم «شهرزاد» کیست؟ تا پیش از این، امامی و رضوی به‌عنوان سرمایه‌گذاران این سریال معرفی شده بودند و نامشان در تیتراژ سریال می‌آمد. اما در گزارش «خانه ملت» درباره اختلاسی که نام محمد امامی نیز در آن دیده می‌شود، از یک زن به‌عنوان سرمایه‌گذار دیگر شهرزاد صحبت شده: «سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس با اشاره به بازداشت ۱۴ فردی که در اختلاس از صندوق فرهنگیان دست داشتند، ارتباط محمد امامی با این پرونده را اعلام کرد و البته ادعایی را طرح کرده درباره حضور همسر شهاب‌الدین غندالی، رئیس بازداشتی صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان تهیه‌کننده «شهرزاد»». حسین مقصودی، سخنگوی کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی هم درباره ارتباط محمد امامی با پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان به این خبرگزاری گفته: «آقای امامی به همراه همسر آقای غندالی (مدیرعامل بازداشت‌شده صندوق فرهنگیان) به‌عنوان تهیه‌کنندگان سریال «شهرزاد» به صندوق ذخیره فرهنگیان مقروض بودند. با انجام بررسی‌ها مشخص است که امامی و همسر غندالی بدهی خود را از طریق واگذاری یک زمین پرداخت کردند، اما طبق مدارک موجود، مبلغ ریالی زمین واگذارشده از بدهی آنها پایین‌تر است. در واقع باید دلیل بازداشت امامی را تا این لحظه «نحوه پرداخت بدهی خود به صندوق» بدانیم». سخنگوی کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین خبر داد که تاکنون از میان ۱۴ فردی که در این اختلاس دست داشته‌اند، اسامی هفت نفر از آنها افشا شده است.

حاشیه‌های خبر این پروژه از طرف عوامل سازنده سریال بی‌پاسخ گذاشته شده و ظاهرا از طرف آنها همه چیز منوط به تعیین و تکلیف وضعیت محمد امامی است. طبق شنیده‌ها تاکنون پای سرمایه‌گذار جدیدی در ساخت فصل دوم سریال «شهرزاد» به میان نیامده. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده سرانجام حواشی این مجموعه پرحاشیه چه خواهد شد.

954 نمایش

نظر دادن