تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آبان 1395 ساعت 11:34

"دهقانان" مجلس لیتوانی را از آن خود کردند

در پی برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در لیتوانی، حزب اپوزیسیون راست میانه موسوم به حزب "اتحادیه دهقانان و سبزها" پیروزی خود در این انتخابات را اعلام کرده و گفت، مذاکراتی را با سوسیال دموکراتها و حزب اتحادیه میهنی بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی آغاز خواهد کرد.  

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی انتشار نتایج انتخابات پارلمانی توسط کمیسیون انتخابات لیتوانی، حزب اتحادیه دهقانان و سبزها در لیتوانی توانست 54 کرسی از مجموع 141 کرسی پارلمان را به دست آورد و تبدیل به بزرگترین حزب حاضر در پارلمان شود.

سائولیوس اسکورنلیس، رهبر کمپین انتخاباتی این حزب که اکنون کاندیدای نخست وزیر آینده لیتوانی است، گفت: دولت ما شفاف، مسئول، حرفه‌ای و قاطع خواهد بود.

این نتیجه احتمالا به معنی این است که نخست وزیر آتی لیتوانی برای نخستین بار در 15 سال اخیر متعلق به حزبی غیر از سوسیال دموکراتهای چپ میانه رو یا اتحادیه میهنی راست میانه رو خواهد بود.

اسکورنلیس اظهار کرد: من فکر می‌کنم که مردم دیگر خسته شده‌اند.

وی اظهار کرد، حزب دهقانان و سبزها مذاکرات را هم با حزب اتحادیه میهنی و هم با سوسیال دموکراتها طی امروز (دوشنبه) به منظور تشکیل یک ائتلاف آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر رشد اقتصادی در لیتوانی سطح سالانه دو تا سه درصدی دارد و از نصف رشد اقتصادی نجومی که این کشور یک دهه پیش تجربه می‌کرد هم کمتر است. نگرانی‌ها در لیتوانی درخصوص این که این کشور نتواند خود را به سطح بخشهای ثروتمندتر اروپا برساند افزایش یافته است.

جمعیت این کشور که یک دهه پیش برابر با 3.3 میلیون نفر بود اکنون به 2.9 میلیون نفر کاهش یافته است.

راموناس کاربائوسکیس، رهبر حزب پیروز در انتخابات پارلمانی خطاب به خبرنگاران گفت: تقریبا هیچ حوزه‌ای را نمی‌شناسم که سیاستهای دولت فعلی در ارتباط با آن نیاز به تغییر نداشته باشد. تنها حوزه مربوط به سیاست خارجی است که باید به همین شکل ادامه یابد.

منبع: ایسنا

603 نمایش

نظر دادن