تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 مهر 1395 ساعت 10:52

دورنمای تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ تنزل یافت

سازمان جهانی تجارت (WTO) پیش‌بینی تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ را بیش از یک درصد تنزل داد و هشدار داد نرخ رشد تجارت به پایین‌ترین حد از زمان بحران مالی رسیده است.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی تجارت برآورد کرد: تجارت جهانی تنها ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ توسعه پیدا می‌کند، در حالیکه آوریل امسال نرخ رشد تجارت جهانی را ۲.۸ درصد و یک سال پیش ۳.۹ درصد پیش‌بینی کرده بود.

این نهاد سازمان ملل همچنین پیش‌بینی سال ۲۰۱۷ را مورد بازبینی نزولی قرار داد و اکنون انتظار دارد تجارت جهانی در سال آینده بین ۱.۸ تا ۳.۱ درصد رشد کند که کمتر از برآورد اولیه ۳.۶ درصد است.

سازمان جهانی تجارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اینکه انتظار می‌رود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی ۲.۲ درصد در سال ۲۰۱۶ باشد، امسال آهسته‌ترین روند رشد تجارت و تولید از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ را شاهد خواهیم بود.

گفته می‌شود که تنزل دورنمای تجارت جهانی بدنبال کاهش بیشتر از حد انتظار حجم تجارت کالا در سه ماهه اول و بهبود کمتر از حد مطلوب حجم تجارت در سه ماهه دوم انجام گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کاهش حجم تجارت به دلیل کندی رشد اقتصادی و تجارت در اقتصادهای در حال توسعه‌ای مانند چین و هند بوده است.

اما آمریکای شمالی که در مقایسه با سایر مناطق جهان در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بزرگترین سهم را در رشد تجارت داشته، با کاهش روند رشد مواجه شده است.

رابرت آزودو، مدیرکل سازمان جهانی تجارت در بیانیه‌ای هشدار داد کندی چشمگیر رشد تجارت جدی بوده و باید یک زنگ بیدارباش باشد. وی نسبت به کندی رشد تجارت جهانی در فضایی که احساسات ضد جهانی‌سازی رشد می‌کند، ابراز نگرانی کرد.

687 نمایش

نظر دادن