تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 مهر 1395 ساعت 09:05

مسکن مهر پردیس ۱۴میلیون تومان ارزان شد

خریداران مسکن مهر پردیس، جلوی وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و خواستند این‌بار صدای اعتراضشان را مستقیما به گوش وزیر برسانند تا شاید شنیده شود و از کسانی که این رقم‌ها برایشان پول زیادی است، توقع پرداخت‌های به‌موقع و بی‌موقع نداشته باشند. آنها متقاضیان مسکن مهر در شهر پردیس هستند که چند ماهی است به جمع ناراضیان اجرای این طرح پیوسته‌اند؛ آن‌هم نه به‌خاطر طرح، به‌خاطر درخواست‌های اضافه‌پرداختی که مدام از آنها می‌شود و قیمت واحدی که قرار است تحویل بگیرند را بالا می‌کشد. از ابتدای هفته، دست به‌کار شده‌اند؛ یکشنبه، مقابل وزارت راه و شهرسازی و از آنچه در شبکه‌های اجتماعی به‌گوش می‌رسد، امروز در مقابل مجلس. می‌خواهند صدای اعتراضشان را به گوش همه برسانند، از وزیر تا نماینده.

«من خانه‌ام را می‌خواهم»، «وعده ‌و وعید بس است، وقت اقدام و عمل است»، «کلید مسکن مهر دست کیست؟»، «پرداخت علی‌الحساب و بدقولی تا کی؟»؛ اینها تعدادی از شعارهایی است که جمعیتی از متقاضیان ناراضی مسکن مهر پردیس، دیروز مقابل وزارت راه و شهرسازی سر دادند. روی پلاکاردهایی که دستشان بود، شعارهای دیگری هم نوشته شده بود؛ پیرمردی حدود ۶۰ ساله یکی از این پلاکاردها را دست گرفته بود با این نوشته: «تأخیر در تحویل  واحدهای مسکن مهر مثل یک تبر زندگی ساده ما متقاضیان را نابود می‌کند، لطفا به داد ما برسید!»  این  جمعیت عصبانی،  همان‌هایی بودند که تحت تأثیر تبلیغ‌‌های پر رنگ و لعابِ  دولت‌های نهم و دهم،  به امید تأمین سرپناهی که در کلانشهرها  به‌دلیل  نجومی‌شدن قیمت مسکن، از پس خرید یا اجاره آن برنیامدند، به شهرهای جدید پناه بردند. شهرهایی که قرار بود با هدف تأمین مسکن برای کم‌درآمدها و قشر آسیب‌پذیر جامعه ساخته شود اما نمک به زخم خانه‌به‌دوشی آنها ریخت. آنها چندسال ‌است که از کلانشهرها رانده و از شهرهای جدید مانده شده‌‌اند. مشکلات شهرهای جدید و مسکن مهر، یکی، دو تا نیست. حسن روحانی،  رئیس‌جمهوری، در  انتقاد از طرح مسکن مهر محمود احمدی‌نژاد، گفته بود: « نمی‌توان در بیابان برای مردم خانه‌سازی کرد».  انتقاد روحانی به جانمایی نادرست ایجاد شهرهای جدید و ساخت مسکن در این شهرها بود که مانند میراثی شوم روی دست دولت یازدهم مانده است. دولت یازدهم در رویارویی با متقاضیان معترضی که در این سال‌ها همه دارایی خود را در تعاونی‌های مسکن مهر ریخته‌اند، نه راه پس دارد و نه راه پیش. تجمع روز یکشنبه‌شان پربار بود، وزیر راه و شهرسازی با تشکیل فوری یک کمیته بررسی، وعده‌هایی مبنی بر کاهش قیمت واحدهای مسکونی در فازهای هشت و ۹ شهر جدید پردیس را به متقاضیان داد که براین اساس، قیمت واحدهای مسکونی مهر در برخی فازهای شهر جدید پردیس با توجه به متراژ و امکانات واحد مسکونی، پنج تا هفت میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
حاشیه‌سازی‌‌های مسکن مهر پردیس
معضلات متقاضیان مسکن مهر پردیس از شهرهای جدید دیگر حاشیه‌ساز‌تر شده است.  تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی، تخلف و کلاهبرداری تعداد زیادی از تعاونی‌های مسکن و آژانس‌های املاک این منطقه، از جمله فروش یک واحد مسکونی به چندنفر،  تکمیل‌نشدن زیرساخت‌های این واحدها با وجود بودجه‌های کلانی که به وزارت نیرو پرداخت شده  است و مهم‌تر از آن، افزایش بی‌رویه و غیر‌منطقی واحدهای مسکن مهر پردیس، از مهم‌ترین دلایل تجمع روز یکشنبه متقاضیان مسکن مهر پردیس مقابل وزارت راه و شهرسازی بود. این متقاضیان خواستار دیدار با وزیر راه و شهرسازی و معاون او در شهر جدید پردیس برای رسیدگی به مشکلات آنها بودند. عباس آخوندی، همان دیروز دستور تشکیل کمیته بررسی قیمت‌های واحد مسکونی این شهر جدید  را صادر کرد که اولین خروجی آن، کاهش ۱۴میلیون تومانی قیمت واحدهای مسکونی مهر پردیس بود؛ آن‌طور که آخوندی اعلام کرده است، شاید قیمت‌ها هفت میلیون تومان دیگر هم کاهش پیدا کند که در این‌صورت، تحویل واحدهای مسکونی مهر پردیس برای متقاضیان با افزایش سهم وزارت راه و شهرسازی از محل منابع داخلی و کاهش سهم آورده متقاضیان، ۲۱ میلیون تومان ارزان می‌‌شود.  قیمت ‌نهایی‌ای که اخیرا به متقاضیان برای تحویل واحدهای مهر پردیس اعلام شده، در حدود ۶۵ تا ۸۳ میلیون تومان است، درحالی‌که بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، قیمت نهایی در فازهای پنج و ۹ جدید، بین ۴۶ تا ۴۷ میلیون و در فاز هشت با توجه به متراژ متفاوتی که وجود دارد، ۶۵ تا ۷۹ میلیون تومان تعیین شده بود.
تخفیف ۷ میلیون تومانی با کم‌کردن امکانات واحدهای مسکونی
به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای تخفیف پنج تا هفت میلیون تومانی به متقاضیان مسکن مهر پردیس تصمیم به محدودکردن امکانات این واحدها از جمله پارکینگ گرفته است. خادمیان، مدیرعامل شرکت عمران پردیس، از طرف کمیته بررسی قیمت‌ها اعلام کرده است: سهم آورده متقاضیان در فاز ۸ بین ۵۸ تا ۶۹ میلیون تومان خواهد بود. این قیمت‌ها با احتساب پارکینگ است در صورتی که هرکدام از متقاضیان نیازی به پارکینگ نداشته باشند، پنج تا هفت میلیون تومان دیگر کاهش پیدا می‌کند. با توجه به بیانیه کمیته بررسی قیمت‌ها تصمیمات خاصی برای فاز هشت اتخاذ شده که براساس آن، قیمت‌ها بسته به متراژ بین هفت تا ۱۴ میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد با عقب‌نشینی وزارت راه و شهرسازی و وعده کاهش قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس ازسوی آخوندی،  تا حدی تب اعتراض متقاضیان پایین آمده باشد،  هرچند قرار بود آنها امروز هم تجمع دیگری مقابل مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
پرونده مسکن مهر روی میز کمیسیون اصل «۹۰»
دیروز یک عضو کمیسیون اصل «۹۰» در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرده بود: در روزهای آینده پرونده مسکن مهر روی میز کمیسیون اصل «۹۰» قرار خواهد گرفت. به گفته محمدرضا امیرحسن‌خانی مقرر شده است این جلسه امروز برگزار شود.  عضو کمیسیون اصل «۹۰» ادامه داد: این گزارش را مطالعه کردم، گزارش مناسبی به نظر می‌‌رسد. کمیسیون اصل «۹۰» بررسی کرده است که چگونه در همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با مسکن مهر با وزارت راه و شهرسازی، مشکل مسکن مهر رفع شود.  او  ادامه داد: مردم درخواست داده بودند که مشکلات مسکن مهر آنها هرچه سریع‌تر رفع شود و در این‌باره اعتراضاتی داشتند؛ بنابراین کمیسیون اصل «۹۰» وارد شد، موضوع را کارشناسی کرد که نتیجه آن در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. این عضو کمیسیون اصل «۹۰» همچنین ادامه داد: تأکید این کمیسیون این است که مسکن مهر حتما تعیین‌تکلیف شود و نمی‌توان برای آن مهلت زمانی خاص مقرر کرد، چون پروژه‌ای بزرگ است اما درعین‌حال از وزارت راه خواسته‌ایم به ما زمانی را اعلام کند. به گفته امیرحسن‌خانی: در آخرین توافق، وزارت راه متعهد شده است تا پایان امسال ۴۰۰ هزار واحد را تعیین تکلیف کند اما در برخی زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود دارد، مثلا مسکن مهر ساخته شده اما مدرسه، درمانگاه یا کلانتری که همه موردنیاز یک شهر است، وجود ندارد. عضو کمیسیون اصل «۹۰» افزود: در این گزارش تأکید شده است که بقیه دستگاه‌های مرتبط با مسکن مهر در موضوع مذکور حضور یابند چون وزارت راه به‌تنهایی قادر به تعیین‌تکلیف مسکن مهر نیست؛ سایر ارگان‌های مرتبط با مسکن مهر نمی‌توانند بگویند که این موضوع به آنها ارتباطی ندارد، مثلا وزارت نیرو باید بحث تأمین آب و برق و وزارت آموزش‌و‌پرورش موضوع ساخت مدارس به هر مدل نظیر استفاده از خیرین مدرسه‌ساز را انجام دهد یا اینکه وزارت بهداشت و درمان در این حوزه وارد شود. او  با تأکید بر اینکه ساکنان مسکن مهر نباید با مشکلاتی نظیر درمانگاه یا مدرسه فرزندان خود مواجه باشند، اظهار کرد: مجلس به‌دنبال این است که همه ارگان‌های مرتبط، همسو با این حوزه عمل کنند زیرا باز تأکید می‌کنیم که وزارت راه به‌تنهایی امکان تکمیل این پروژه را ندارد. عضو کمیسیون اصل «۹۰» همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌ بر ورود مجلس به موضوع مسکن مهر پردیس و افزایش قیمت‌ها تصریح کرد: وزارت راه موافق است که مقداری از رقم اعلام‌شده بابت پرداختی متقاضیان پردیس با توجه به اعتراضات مردم کاهش پیدا کند که در این‌باره بررسی‌های نهایی در حال انجام است.

منبع:وقایع اتفاقیه

775 نمایش

نظر دادن