تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1395 ساعت 13:01

لطفا یک استخاره بگیرید که خوب بیاید!

محمدرضا زائری در خبرآنلاین نوشت:

شاید در نظر اول این جمله طنزآمیز و غیر طبیعی به نظر بیاید ولی وقتی که به عمق آن بیاندیشیم و حقایق اطراف خود را مرور کنیم خواهیم دید که این طنز تلخ واقعیت دارد.

سالها پيش زماني كه تازه لباس روحانيت را پوشيده بودم مردي ميانسال از من استخاره خواست و قبل از آن كه مصحف شريف را باز كنم و پاسخ دهم با لحني خاص گفت : "لطفا خوب باشه "!

در آن زمان من از اين سخن و توقع او تعجب كردم و برآشفتم ، ليكن با مرور زمان ديدم كه ما همه - جز اندكي استثنا - همين طور هستيم و در همه مسايل به دنبال تحقق توقع و انتظار پيش ساخته خود هستيم !
اينگونه است كه باورها و نگرشهاي پيش ساخته و پيش خواسته بر ذهن و زبان ما حكم مي كنند و رفتار ها و گفتارهاي ما را مي سازند و به تعبيري آنچه از پيش داريم و پدرانمان گفته اند ملاك تصميم و محور جهت گيري هاي ما هستند.
و شگفت اينجاست كه همه آنچه پيامبران الهي با آن ستيزه داشته و درگير بوده اند همين " آباؤنا " بوده و دعوت الهي از ما خواسته كه باورهاي قالبي پيشين را كنار بگذاريم و خود بيانديشيم و راه حق را بيابيم و دقيقا ما در همين مسير الهي با ملاك و معيار "آباؤنا " عمل مي كنيم !

پيش از آن كه سخني را بشنويم و در آن تفكر كنيم حكم و قضاوت داريم و قبل از آن كه موضوعي مطرح شود برايش تصميم گرفته ايم و در واقع كسي را مي پسنديم و دوست داريم كه حرف مورد انتظار و مطلوب ما را بر زبان بياورد !
وقتي همه منتظر شنيدن حرف مورد نظر خود هستيم و تحمل خلاف مشهور را هم نداريم ديگر چه تفكري را مي توان جستجو كرد ؟ و وقتي تفكر و فلسفه از ميان رفت ديگر از چه تمدني مي شود سخن گفت ؟
عظمت تمدن اسلامي از جايي آغاز گرديد كه باب تفكر و علم و انديشيدن و خلاف "آباؤنا" گشوده شد و اوج دوران اقتدار و عظمت مسلمانان جايي بود كه پيشوايان ما حتى با ملحدين و مخالفين دين به آزادي و تحمل گفتگو مي كردند.
برجسته ترين جلوه حضور قدسي ثامن الحجج عليه السلام در ايران و اقامت بابركت ايشان در طوس ايجاد فضاي علمي و فكري در راستاي تبيين معارف و تشريح حقايق ديني و ارائه تجربه اي متين و استوار از شنيدن و گفتن و خواندن و نوشتن بود.
اگر پيروان آن امام همام هستيم و اگر از اهل دين صاحب رسالت و مذهب خاتم وصايتيم بايد به جاي توقع شنيدن مطلوب خود به دنبال حق باشيم ، هر چه هست .

اگر سوداي تحقق دوباره تمدن اسلامي را داريم بايد به جاي تكرار طوطي وار كلمات و الفاظ به گرمي بازار انديشه و تفكر بكوشيم و اجازه بدهيم آنچه حق است رونق يابد نه آنچه ما دوست داريم و مي پسنديم.
اگر به داوري كتاب خدا معتقديم بايد تسليم پاسخ استخاره باشيم ، چه خوب و چه بد !
اگر دلبسته مرام و مكتب سلطان خراسانيم بايد بر اساس تفكر و انديشه در راه خواندن و فهميدن و نوشتن و گفتن گام برداريم و تنها در جستجوي حق باشيم.

553 نمایش

نظر دادن