تاریخ انتشار: جمعه, 18 تیر 1395 ساعت 11:51

وجود «نیترات» در آب تهران؟!

پای "نیترات" دوباره به خبرها باز شد. با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب و همچنین کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، نگرانی‌ها درباره افزایش نیترات در آب شرب بویژه در پایتخت افزایش یافته؛ موضوعی که شورای شهر تهران‌ نیز بارها دراین خصوص هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌است. اما نظر وزارت بهداشت در این باره چیز دیگری است.

مهندس غلامرضا شقاقی، رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، در خصوص نگرانی شورای شهر تهران مبنی بر آلودگی آب استان تهران و تاثیر نیترات موجود در آن بر سلامت، گفت: بحث آلودگی آب با نیترات، قبلا هم وجود داشته است و خصوصا سلامت گروه سنی نوزادان که از شیر بطری شده (شیشه شیر) استفاده می‌کنند را می‌تواند در معرض خطر قرار دهد. با اقدامات وزارت نیرو از جمله تامین آب از سد ماملو، این مقدار بسیار کاهش پیدا کرده است و اگر این طرح در تهران کامل شود، کیفیت آب تهران یکنواخت خواهد شد.

شقاقی در ادامه تصریح کرد: موارد نامطلوب نیترات در آب تهران کم بوده، اما همان موارد موجود نیز در حال پیگیری است. در نقاطی که این میزان بسیار بالا بود، با انتقال آب از سد ماملو، مشکل برطرف شد، ولی هنوز در حال پیگیری موضوع هستیم که مشکل برطرف شود. اگر هم آب منطقه ای نیترات داشته باشد، قطعا برای افراد بزرگسال مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین سلامت میکروبی آب تهران را تایید کرد و افزود: آب تهران از نظر میکروبی سالم است. نتایجی که وزارت بهداشت توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران به دست آورده نیز این ادعا را ثابت می‌کند و تصفیه خانه‌های فعلی در بحث حذف نیترات نمی‌توانند تاثیر گذار باشند.

شقاقی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران و همچنین عدم رعایت حریم منابع آب آشامیدنی این استان ، باعث آلودگی آب و هدر رفت آن می‌شود، اظهار کرد: منشاء نیتراتی که در آب‌های جنوب تهران وجود دارد بیشتر مربوط به دفع غیر بهداشتی فاضلاب است. هرچقدر از منابع آب سطحی بیشتر استفاده کنیم، این مشکل کمتر می‌شود. در عین حال هرچه میزان مصرف آب بیشتر باشد، برای تامین آب مجبور می‌شویم به منابع آب زیرزمینی رجوع کنیم. در صورتی که این منابع نیز کیفیت لازم را ندارند و می توانند سلامت مردم را به خطر اندازد.

وی ضمن تاکید برضرورت حفاظت از منابع آبی برای پیشگیری از استفاده از آب‌های زیرزمینی، ادامه داد: مردم می‌توانند با جلوگیری از آلودگی منابع آب و همچنین صرفه‌جویی در فصل گرما، نقش مهمی را در ارتقای کیفیت آب داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

728 نمایش

نظر دادن