تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 فروردين 1395 ساعت 12:10

پیش‌بینی بانک مرکزی از بازار مسکن 95

با اجرایی شدن طرح های متنوع وام های مسکن از نیمه اول سال گذشته و استمرار آن در سال جاری، بانک مرکزی این گونه پیش بینی کرده است که با توجه به چشم اندازی که برای بهبود فضای اقتصاد کلان در سال جاری وجود دارد و همچنین اقدامات انجام شده در نظام بانکی در حوزه تسهیلات مسکن، بهبود عملکرد بازار مسکن در سال 1395 دور از انتظار نیست.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در پایان سال گذشته حاکی از کاهش معاملات بازار مسکن و همچنین رشد متوسط قیمت هر متر زیربنای واحد مسکونی در اسفندماه است.

این آمارها نشان می دهد که در ماه گذشته، بالغ بر 13 هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده که حدود 8.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال 1393کاهش دارد. این در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسیکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در تهران چهار میلیون و 200 هزار تومان بود که نسبت به اسفند سال 1393 حدود چهار درصد افزایش دارد.

همچنین بررسی تغییرات قیمتی در مناطق 22 گانه تهران، حاکی از آن است که بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود هشت میلیون و 700 هزار تومان و متعلق به منطقه یک بوده است. در عین حال که کمترین قیمت مورد معامله با دو میلیون و 100 هزار تومان به منطقه 18 اختصاص داشته است.

بانک مرکزی در حالی طرح های تسهیلاتی مسکن را از دلایل عمده انتظار برای بهبود اوضاع بازار مسکن می داند که در سال گذشته با پیشنهاد بانک مسکن و تایدد بانک مرکزی و در نهایت تصویب شورای پول و اعتبار چند گزینه به جمع وام دهی در حوزه مسکن اضافه شد.

این در حالی است که از خرداد سال گذشته طرح صندوق پس انداز مسکن به مرحله اجرا رسید که در سه سطح 80،60 و 40 میلیون تومان با توجه به مناطق جغرافیایی در کشور و بر اساس میزان پس انداز، تسهیلات را در اختیار متقاضی قرار می دهد.

همچنین طرح پرداخت تسهیلات از طریق بانکهای تجاری مصوب شد که در سه سطح 60،50و 40 میلیون تومانی در سطح کشور بود اما با اینحال با توجه به کمبود نقدینگی در بانکها، تا کنون با قدرت اجرایی نشده است.

در ادامه وام خرید مسکن از طریق اوراق حق تقدم که 35 میلیون تومان بوده و حداکثر با جعاله به 45 میلیون تومان می رسید اضافه شد و به سقف 60 میلیون تومان رسید. بر این اساس وام این بخش در طبق مناطق جغرافیایی در سه سقف 60،50 و 40 میلیون تومان قابل پرداخت است.

اما در آخرین روزهای سال گذشته بار دیگر طرحی تازه برای وام مسکن کلید خورد و وامها برای زوجین از دو محل صندوق پس انداز مسکن و اوراق حق تقدم بود اضافه شد.

بنابر مصوبه شورای پول و اعتبار، پرداخت تسهیلات برای زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن در تهران از 80 به 160 میلیون تومان، از 60 به 120 میلیون تومان و از 40 به 80 میلیون تومان افزایش خواهد یافت که زوجین می‌توانند برای یک پلاک ثبتی در مجموع براساس وام‌های جدید اقدام کنند. همچنین در اوراق حق تقدم ، وام 60 به 100 میلیون، 50 به 80 میلیون و 40 به 60 میلیون تومان افزایش یافت.

آنطور که بت شکن- مدیر عامل بانک مسکن- اعلام کرده است، این بانک فعلا برنامه ای برای افزایش سقف وام نداشته و منتظر اجرای طرح های اخیر و آثار آن بر اقتصاد و حوزه مسکن است.

منبع: ایسنا

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1043 نمایش

نظر دادن