تاریخ انتشار: شنبه, 15 اسفند 1394 ساعت 18:55

آغاز تور آسیایی ظریف از امشب

سفر آسیایی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه از امشب آغاز می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در آغاز تور آسیایی خود به 6 کشور ابتدا به اندونزی خواهد رفت و در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری‌های اسلامی که درباره قدس شریف برگزار خواهد شد به نمایندگی از کشورمان شرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این سفر در راستای دیدارهای دوجانبه، ظریف پس از اندونزی به سنگاپور، تایلند، برونئی، نیوزلند و استرالیا می‌رود.

در این سفر بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده یک هیأت اقتصادی ظریف را همراهی خواهد کرد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی در این سفر علاوه بر گفت‌وگو و رایزنی با همتایان خود در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با مقامات این کشورها گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر محمد جواد ظریف به برخی از کشورها فوق برای اولین بار صورت می‌گیرد و مقامات برخی از این کشورها نیز در سال 94 در قالب هیات‌هایی به ایران سفر داشته‌اند. از این جمله می‌توان به سفر وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه استرالیا اشاره کرد که به ترتیب در فروردین و مرداد 94 به تهران سفر کردند و از ظریف برای سفر به این کشور دعوت به عمل آوردند.

وزیر خارجه اندونزی نیز امسال دو بار به تهران سفر کرد که آخرین سفر وی مربوط به 23 دی ماه است، زمانی که روابط ایران و عربستان به اوج تیرگی رسید و در تحلیل‌ها عنوان می‌شد که یکی از اهداف سفر «رتنو مرسودی » به تهران و ریاض میانجی‌گری برای حل و فصل اختلافات بین ایران و عربستان است.

دون پرامودوینای، وزیر امور خارجه تایلند نیز در اوایل بهمن ماه برای دیدار با مقامات کشورمان و شرکت در نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تایلند به ایران آمد، چند روز بعد از این سفر، معاون نخست‌وزیر تایلند برای دیدار با مقامات کشورمان در راس یک هیات اقتصادی راهی تهران شد.

توجه به شرق و گسترش روابط با کشورهای این منطقه از جمله اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی کشورمان است، چنان‌که در سال جاری شاهد سفر رییس‌جمهوری چین به تهران بودیم و قرار است در اوایل سال 95 نیز نخست‌وزیر ژاپن و رییس‌جمهوری کره جنوبی راهی تهران شوند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه هفته گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد که سفر آسیایی ظریف از 15 اسفند آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این سفر به جاکارتا خواهند رفت، ادامه داد: اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در مورد موضوع فلسطین در جاکارتا برگزار خواهد شد و وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

انصاری هم‌چنین به سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور به کشورهای تایلند، برونئی، نیوزیلند، استرالیا و سنگاپور در چارچوب همین تور آسیایی اشاره و اعلام کرد: در این سفر یک هیات اقتصادی وزیر خارجه را همراهی می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تلاش دستگاه دیپلماسی و کشور برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام و ظرفیت آزاد شده جهت گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی تصریح کرد: در این سفرها مناسبات اقتصادی از جمله اولویت‌ها است و در مورد همکاری‌های سیاسی، منطقه‌یی و بین‌المللی نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به تعداد کشورهایی که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به آن سفر خواهند کرد و هم‌چنین دوری مسافت این سفر بیش از یک هفته به طول انجامد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

600 نمایش

نظر دادن