تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 تیر 1394 ساعت 13:20

هشدار درمورد استفاده از هرگونه مایعات در هنگام غذا خوردن!

حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: (کسی که می‌خواهد به آزار شکم مبتلا نشود، در میان طعام خوردن،آب ننوشد. زیرا آب نوشیدن بین غذا، رطوبت بدن را زیاد و معده را ضعیف می‌کند و رگها‌ی بدن، بهره خود را از غذا در معده درست وکامل نمی‌برند).

به گزارش خبرنگار سلامت «آخرین نیوز» ؛ استفاده كردن از هرگونه مایعات ( آب، نوشابه، دلستر، آبمیوه، دوغ و غیره) هنگام غذا خوردن ؛ به ویژه خوردن چای بلافاصله بعد از غذا یكی از علت های عمده و اصلی بسیاری از ناراحتی های گوارشی است؛ زیرا این امر موجب تغییرات فاحشی در شیره گوارشی می شود و غلظت آن به هم می خورد.

http://vista.ir/include/lifestyle/images/4900830a124390259d2b439596aa9dcb.jpg

نوشیدن مایعات هنگام غذا موجب می شود غذا كاملا جویده نشود و شیره غدد بزاقی به اندازه كافی ترشح نشود ؛ زیرا غذا های نشاسته ای باید در دهان هضم شود در غدد بزاقی انسان آنزیمی وجود دارد به نام (پتیالین) كه نشاسته موجود در غذا را هضم می كند.

نوشیدن مایعات همراه با غذا باعث ناراحتی های گوارشی و چاقی بیش از حد می شود ، هم چنان كه در افرادی كه دچار ناراحتی های كبدی هستند ، باعث لاغر تر شدن روز به روز آن ها می شود.

از دیگر مضرات آن این است كه اینگونه افراد مدام از یبوست مزاج رنج می برند و روز به روز عصبی تر می شوند . اگر غذا به خوبی در دهان جویده نشود (آنزیم پتیالین) و ماده با ارزش (موسین) در بدن تولید نمی شود.

موسین ماده لعاب داری است كه جداره معده و روده را پوشانده و از آن در مقابل اسید معده محافظت می كند و موجب می شود كه انسان دچار زخم معده و و زخم اثناعشر نشود.

همچنین در صورت خوب جویده نشدن غذا ، ماده با ارزش ضد عفونی كننده دهان ( لیزوزیم ) ترشح نمیشود . این ماده دهان را كه در معرض انواع میكروب ها و ویروس ها قرار دارد ، كاملا ضد عفونی می كند.

افرادی که این روش را رعایت نمی کنند، دچار سوء هاضمه شده و دریچه پیلورمعده آنها ( دهانه معده ) ملتهب می شود و غذا به راحتی از آن عبور نمی کند و همیشه ترش می کنند که این امر در نهایت موجب سرطان دریچه پیلور می شود.

در جریان هضم غذا ، بر اثر تحریک شیره گوارشی دریچه پیلور باز می شود ، ولی اگر اختلالی در این امر صورت گیرد ، این عضو کار خود را به درستی انجام نمی دهد و بسته می ماند. از طرف دیگر ، اسید معده ، آن را تحریک و باز می کند و کیموس وارد روده می شود و احساس ترشی در گلو می کنیم.

در واقع کار دیرچه پیلور بر عکس می شود و همین امر موجب تورم و بسته شدن آن و در نتیجه ابتلا به سرطان می شود.

لازم به ذکر است افرادي که رفلاکس دارند و همچنين افرادي که دچار سوء هاضمه هستند، بايد بيش از ديگران از نوشيدن آب هنگام خوردن غذا خودداري كنند.

روش صحیح براى نوشيدن آب، یک لیوان نيم ساعت قبل از غذا و یک لیوان نیز دو ساعت و نیم بعد از غذا است.

13752 نمایش
محتوای بیشتر در این بخش: غذا را با دست بخورید! + نظر اسلام »

نظر دادن