تاریخ انتشار: شنبه, 20 تیر 1394 ساعت 13:26

غذا را با دست بخورید! + نظر اسلام

ابتدا باید دست ها با مایع دستشویی مرغوب کاملاً شسته و سپس با یک حوله تمیز خشک شود و در آخر بدون دست زدن به هیچ چیز دیگری (علی الخصوص کلید لامپ دستشویی) سر سفره حاضر شد.

به گزارش خبرنگار سلامت «آخرین نیوز»، شاید برایتان عجیب باشد، اما بهتر است بدانید «خوردن غذا با دست» فواید فراوانی برای سلامتی دارد؛ مسئله ای که قدیمی ها بر آن آگاه بودند و بسیار از این روش برای میل کردن غذا استفاده می کردند.

البته «خوردن غذا با دست راست» یک شرط مهم و اساسی دارد و آن هم اینکه «ابتدا باید دست ها با مایع دستشویی مرغوب کاملاً شسته و سپس با یک حوله تمیز خشک شود و در آخر بدون دست زدن به هیچ چیز دیگری (علی الخصوص کلید لامپ دستشویی) سر سفره حاضر شد.»

هر غذایی را نمی توان با دست خورد، مانند آش، سوپ و غیره، اما سایر غذاها را می توان با دست میل کرد، مانند «شوید باقلاپلو با ماهی» یا «چلوگوشت» و سایر غذاها.

یکی از دلایل این مسئله وجود مقداری انرژی در آدمی است. این انرژی در دو قسمت از بدن انسان، یعنی نوک انگشت ها و چشم های انسان بیشتر از سایر اعضاء وجود دارند.

از این رو بهتر است، وقتی سر سفره می نشینیم، ابتدا خوب به غذا (غذای سالم) بنگریم تا نشاطی در ما ایجاد شود و پس از آن، با «سه انگشت دست راست» غذا را میل کنیم (انگشت شصت، انگشت سبابه، و انگشت وسطی).

اما این گونه غذا خوردن چه نفعی دارد و چه مشکلی را از زندگی انسان حل می کند؟

اولاً، بر اثر نگاه کردن به غذا، به ویژه اگر غذای گیاهی و دارای رنگ های گوناگونی باشد، سلسله اعصاب از طریق چشم تحریک و انرژی های مثبتی در انسان ایجاد می شود. از این طریق انسان هم اشتها و هم اشتیاق غذا خوردن پیدا می کند و انرژی های ساطع شده بار دیگر از طریق نوک انگشتان به بدن باز می گردد.

ثانیاً، بدن انسان طوری آفریده و طراحی شده که از قبول اشیاء خارجی خودداری می کند و چنگال هم برای ما یک جسم خارجی محسوب می شود؛ در حالی که انگشتان ما غیر از این است و بدن در مقابل انگشتان هیچ گونه عکس العملی از خود نشان نمی دهد.

ثالثاً، اگر با سه انگشت غذا بخوریم، خود به خود لقمه ها را کوچک برداشته و اگر آن ها را خوب بجویم، به زودی سیر خواهیم شد و دچار نفخ معده و پرخوری نیز نخواهیم شد و این بهترین و مطمئن ترین روشی است که برای لاغری و تناسب اندام توصیه می شود.

نظر اسلام درمورد غذا خوردن با دست

بنابر سفارش اسلام، بهتر است انسان غذاي خود را با دستان خود به ويژه دست راست ميل كند. در اين باره از رسول خدا صلي الله عليه و آله آمده است كه در مجلسي، قاشقي براي آن حضرت آوردند. ايشان فرمود: «لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ و جَعَلْنا لَهُمْ أَصابِعَ؛ آدمي را گرامي داشتيم به اينكه انگشتان را به او عطا كرديم.» (بحارالانوار، ج 57، ص 271)

همچنین رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمودند: الأَكلُ بِالشِّمالِ مِنَ الجَفا ؛ خوردن با دست چپ، از نافرهيختگى است. (الجعفريّات ، صفحه 162 عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم‏السلام دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 96)

13870 نمایش

نظر دادن