تاریخ انتشار: شنبه, 17 تیر 1396 ساعت 12:00

عوارض خطرناک مصرف آمپول «دگزامتازون»

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو، عوارض مصرف نابجای آمپول دگزامتازون را از افزایش فشار خون تا افزایش احتمال شکستگی ها تشریح کرد.

به گزارش سازمان غذا و دارو ، نوشین محمد حسینی افزود: داروی دگزامتازون یا به نام مشهورتر «دگزا» از جمله داروهایی است که در شکل های مختلف مانند شربت، قرص، قطره، آمپول، پماد و محلول‌ها، یکی از پرکاربرد ترین و قوی ترین داروها به شمار می رود.

وی ادامه داد: این دارو شبیه انواع آنتی بیوتیک‌هاست که برای هموطنان‌، داروی شناخته شده ای است.

وی اضافه کرد: تزریق آمپول دگزامتازون از طریق کاهش توان دفاعی بدن، موجب افزایش خطر بازگشت دوباره نشانه های بیماری های ویروسی از جمله سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی می شود.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: عوارض مصرف دگزامتازون شامل افزایش توده چربی در صورت و بدن، کاهش تراکم و استحکام استخوان ها و افزایش احتمال شکستگی است.

محمدحسینی ، جوش های پوستی ، اختلال در بهبود انواع زخم ها، ضعف و تحلیل عضلات ، افزایش احتمال پارگی و آسیب تاندونها، افزایش فشار خون و قند خون، آب مروارید و افزایش فشار داخل چشم را از دیگر عوارض مصرف نابجای آمپول دگزامتازون بیان کرد.

گفته می شود که دگزامتازون و داروهای مشابه آن از دسته کورتون‌هایی هستند که در ایران چندین برابر کشورهای پیشرفته مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند این دارو قوی‌ ترین دارو و دارای طولانی ترین اثر از انواع کورتون است.

11010 نمایش

نظر دادن