تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 خرداد 1396 ساعت 13:07

«واکسن» جلوگیری از کلسترول هم آمد!

پژوهشگران آزمایش ماده جدیدای را به روی انسان آغاز کرده‌اند که می تواند کلسترول (چربی خون) را به صورت طولانی مدت کاهش دهد و از بروز عوارض قلبی ناشی از آن جلوگیری کند.

به گزارش آخرین نیوز، در مقاله‌ای که پژوهشگران سازمان تحقیقات علمی عملکردی هلند در ژورنال اروپایی قلب European Heart Journal منتشر کرده‌اند این نظر شده است که ممکن است بتوان با واکسینه کردن، به انسان در برابر افزایش کلسترول و عارضه تصلب شرائین مصونیت داد.

نقش ماده جدید که AT۰۴A نام دارد، فعال کردن سیستم مصونیت انسان برای خارج کردن "کلسترول‌های بد" از خون است. به اعتقاد پژوهشگران، می‌توان این ماده را به عنوان جانشین یا مکمل داروی استاتینس به کار برد که در حال حاضر میلیون‌ها نفر در جهان برای جلوگیری از افزایش خطرناک کلسترول به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند.

آزمایش داروی جدید بر موش‌های آزمایشگاهی نتیجه مثبتی داشته است. در این آزمایش‌ها به موش‌ها خوراک حاوی چربی فراوان داده شد تا باعث افزایش کلسترول و تصلب شرائین در آنها شود. پس از تجویز این ماده، میزان کلسترول خون آنها ۵۳ درصد، آسیب به عروق ۶۴ درصد و التهاب عروق دست کم ۲۱ درصد کاهش یافت.

یکی از دست اندرکاران این تحقیقات گفته است که از آنجا که پادتن ایجاد شده پس از تزریق این ماده به موش‌ها برای مدتی طولانی در سطحی بالا باقی ماند می‌توان احتمال دارد که این ماده برای مدتی پس از تجویز هم در جلوگیری از افزایش کلسترول فعال خواهد ماند و مانند واکسن، تاثیری بلند مدت خواهد داشت. البته در صورتی که آزمایش روی انسان نیز همان نتیجه آزمایش روی موش‌ها را داشته باشد.

در حال حاضر، برخی از داروهایی که برای مقابله با افزایش کلسترول تجویز می شود خطر ابتلای به دیابت را افزایش می‌دهد. در مورد داروی جدید هم باید عوارض جانبی احتمالی آن به دقت بررسی شود.

ممکن است تکمیل آزمایش این دارو روی انسان تا شش سال به طول انجامد.

9679 نمایش

نظر دادن