تاریخ انتشار: شنبه, 29 خرداد 1395 ساعت 12:02

افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی با رژیم کم نمک!

دفع سدیم زیاد از بدن با افزایش خطر حوادث قلبی- عروقی همراه است، البته دفع کم سدیم نیز با افزایش چنین خطری همراه بوده است.

در یک مطالعه، نمونه ادرار ناشتای صبحگاهی بیش از ۱۳۰ هزار شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفته و فشارخون آنها نیز در ابتدای مطالعه اندازه گیری شد.

نزدیک نیمی از این افراد در ابتدای مطالعه مبتلا به پرفشاری خون بودند. بعد از میانه ۴ سال پیگیری، ۱۱% از شرکت کنندگان با پرفشاری خون و ۴% بدون پرفشاری خون، پیامد اولیه ترکیبی مرگ، انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی یا نارسایی قلبی را تجربه کردند.

در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، میزان دفع سدیم، حداقل ۷ گرم در روز، در مقایسه با ۴/۹۹-۴ گرم در روز، با افزایش خطر بیماری های قلبی- عروقی همراه بود. همچنین دفع کم سدیم (کمتر از ۳ گرم در روز) با افزایش این خطر همراه بود.

اما در بیماران بدون پرفشاری خون، تنها دفع سدیم اندک، با افزایش خطر همراه بود. محققان معتقدند این مطالعه بیانگر پیچیدگی مصرف سدیم و خطر پرفشاری خون و حوادث قلبی- عروقی است.

همچنین بیماران باید بدانند که هم میزان سدیم اندک و هم زیاد، مخاطراتی داشته و مصرف متوسط نمک بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به پرفشاری خون و افرادی است که رژیم پر نمک دارند.

منبع: سایت دکتر روازاده

5815 نمایش

نظر دادن