تاریخ انتشار: شنبه, 10 بهمن 1394 ساعت 09:25

هیاهوی بازگشت پژو، ایرباس و توتال به ایران

٢ سفر اروپایی ٣٧ قرارداد اقتصادی به ارمغان آورد، نخستین ایرباس نو ٥٠ روز دیگر می‌آید و فرودگاه امام با مشارکت فرانسوی‌های توسعه می‌یابد.

روزنامه شهروند نوشت؛

هفته گذشته، هفته بی‌نظیری برای اقتصاد ایران بود، هفته‌ای که طی آن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای نخستین‌بار در دولت یازدهم به اروپا (ایتالیا و فرانسه) سفر کرد. این سفرکه تقریبا بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها انجام شد، بازتاب‌های جهانی بسیاری درپی داشت. برخلاف ادعای برخی کارشناسان مبنی بر پرریسک بودن سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت‌های خارجی خود را آماده کرده بودند تا بتوانند در بخشی از بازار بزرگ ایران نام خود را ثبت کنند. حالا به نظر می‌رسد ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران هرچه باشد، نتوانسته جلوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی را برای همکاری با ایران بگیرد. براساس اخبار موجود، سفر روحانی به ایتالیا به امضای ١٧ قرارداد به ارزش ١٨,٤‌میلیارد دلار منجر شد. اما سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه حتی پربارتر از ایتالیا بود به‌طوری که در آن ٢٠ قرارداد به ارزش ٣٢.٤‌میلیارد دلار (نرخ برابری یورو به دلار١.٠٨) بسته شد که بخش عمده‌ای از آن به قرارداد خرید هواپیمای‌های ایرباس مربوط می‌شود.( ارقام مختلفی از سوی رسانه ها در خصوص ارزش قراردادهای منعقد شده در فرانسه منتشر شده است)بر این اساس دستاورد تور اروپایی رئیس‌جمهوری و هیأت همراه که بخش عمده آن را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دادند، ٣٧ قرارداد به ارزش حدود ٥١میلیارد دلار بود که در تاریخ دیپلماسی اقتصادی ایران کم‌سابقه بوده است.
افزایش ارزش سهام پژو و سایپم
بدون توجه به حجم قراردادهای امضا شده و میزان کسب‌وکاری که ایجاد می‌شود، این رویداد
سیاسی - اقتصادی، بازخوردهای بسیاری در فضای رسانه و البته صحنه اقتصادی داشته است. شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز آمریکا، همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا در هفته گذشته و امضای قراردادهای تجاری با شرکت‌های غربی برای توسعه بخش‌های اقتصادی کشور ازجمله بخش معدن اعلام کرد که پس از سال‌ها تحریم اقتصادی و انزوای بین‌المللی، ایران قصد دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شود و پتانسیل‌های آن بسیار فراتر از نفت است.روزنامه فرانسوی لوموند نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی نوشت: کارشناسان اقتصادی شرکت بیمه اعتباری هرمس در پژوهشی در مورد نتایج گشوده شدن بازار ۸۰‌میلیون نفری ایران به روی شرکت‌های فرانسوی، عنوان کردند که این شرکت‌ها می‌توانند از موقعیت به دست آمده بهره فراوان برده و حجم صادرات خود را در بازه زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۵ میلادی به یک‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون یورو برسانند.از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد: پس از اعلام خبر امضای قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو، سهام شرکت پژو سیتروئن در بورس فرانسه با ١,٥‌درصد افزایش روبه‌رو شد و به ١٤.٣٥ یورو رسید. این افزایش سبب شد ارزش شرکت به ١١.٦‌میلیارد یورو برسد.علاوه بر این خبرگزاری سی‌ان‌ان با اشاره به سفر روحانی به فرانسه می‌نویسد: اقتصاد ایران هفته جالبی را پشت سر گذاشت! با لغو تحریم‌های ایران حسن روحانی به رم و پاریس سفر کرد تا قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار امضا کند. این‌بار برخلاف گذشته ایران چشم‌انداز اقتصادی فراتر از نفت و گاز را مدنظر خود دارد و خواهان سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، فناوری نوین، خودروسازی، صنعت و معدن، مخابرات، نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و بخش جهانگردی است.
پروازهای رم - تهران روزانه می‌شود
در این میان خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به سفر روحانی به رم می‌نویسد: قرارداد ایران با شرکت سایپم سبب شد ارزش سهام این شرکت ١٨,٥‌درصد در بورس داخلی ایتالیا افزایش یابد.این رسانه در ادامه نوشت: همچنین خط هواپیمایی Alitalia روز دوشنبه اعلام کرد مشغول ارتقای خدمات سفر هوایی رم - تهران است و تصمیم دارد این پرواز را از ماهانه یک پرواز به روزانه تغییر دهد. رسانه hellenicshippingnews نیز در گزارشی به قراردادهای ایران در بخش صنعت و معدن اشاره کرده و می‌نویسد: بخش معدن ایران، حوزه محبوب جدید سرمایه‌گذاران خارجی است. این رسانه در ادامه به خرید سهام شرکت ایمیدرو توسط یک شرکت ایتالیایی اشاره می‌کند و قرارداد ایران و شرکت ایتالیایی دانیلی به ارزش ٥.٧‌میلیارد دلاری را نقطه عطفی در این زمینه عنوان می‌کند.
ایران ١١٨ ایرباس خرید
سفر روحانی و هیأت ١٢٠ نفره همراهش به فرانسه هم مانند ایتالیا بسیار پربار بود. قرارداد خرید هواپیما، فروش نفت به توتال و همکاری با پژو در جهان بازتاب‌های متعددی داشت. در نخستین سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه پس از ١٧ سال، هیأت تجاری ایران ٢٠ سند همکاری در زمینه‌های متعدد تجاری ازجمله در زمینه حمل‌ونقل، انرژی، صنعت، کشاورزی و صنایع غذایی با همتایان فرانسوی خود به امضا رساند که ارزش آن در مجموع ٣٣‌میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر خرید هواپیماهای تازه‌نفس و نوسازی ناوگان قدیمی ایران بود. خرید ١١٨ فروند هواپیمای ایرباس، شامل ٤٥ فروند از سری ٣٢٠، ٤٥ فروند از سری ٣٣٠، ١٦ فروند از سری ٣٥٠ و ١٢ فروند از سری ٣٨٠ می‌شود. ارزش این قرارداد بالغ بر ١٠,٥‌میلیارد دلار است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این‌باره به نشریه فرانسوی‌زبان لپوینت می‌گوید: با توجه به تفاهم انجام شده حداقل ۸ فروند از این تعداد تا پایان ‌سال‌جاری میلادی به ایران تحویل داده می‌شود. مدل تامین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک است که بخش نخست آن از سوی ایرباس تامین خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی در ادامه از امضای قراردادی دیگر با شرکت فرانسوی «ادپ» برای توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) خبر داد و افزود: هدف اصلی ما از امضای این قرارداد افزایش تعداد مسافران این فرودگاه به ۴۵‌میلیون نفر در سال است. در کنار این فرودگاه یک منطقه آزاد با مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار واقع شده است که ما آن را برای اهداف بازار بین‌المللی مالی ایران و همچنین منطقه ویژه اقتصادی دیگری طراحی کردیم که بدون‌شک نقش بسیار مهمی را به‌عنوان ‌هاب هوایی در ایران ایفا خواهد کرد. این قرارداد به صورت BOT بوده و از طرف ادپ به‌عنوان تامین‌کننده مالی انجام خواهد شد.در همین راستا اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به جزییات ٤ قرارداد حمل‌ونقلی در سفر فرانسه گفت: احتمالا تا پایان اسفندماه امسال یک فروند ایرباس ٣٣٠ نو وارد کشور شود. به گفته این مقام مسئول قرار است ایرباس با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که قابلیت ساخت برخی قطعات هواپیما را دارند و می‌توانند این قطعات را به خارج صادر کنند، همکاری کند.
توتال آماده همکاری‌های بیشتر با ایران
یکی دیگر از دستاوردهای این سفر امضای قرارداد فروش نفت به شرکت توتال بود. به این ترتیب با فروش روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠هزار بشکه نفت به این غول نفتی، ایران و فرانسه روابط خود را محکم‌تر کردند. در همین راستا رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی توتال در حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه یادداشت تفاهم امضا کردند. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در این مراسم حاضر بودند. این درحالی بود که زنگنه در نشست ایرانیان مقیم فرانسه در پاریس از امضای قرارداد با توتال خبر داده بود. از سوی دیگر پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرده بود: توتال پیش از این حضور فعالی در ایران داشته است و نسبت به تعهدهای خود وفادار بوده است، واضح است که ما اجرای پروژه‌های دیگر با ایران را پیش‌بینی می‌کنیم اما آنها به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز دارد.
تولید پژو ٢٠٨ از اواسط ٢٠١٧ در ایران
در این سفر علاوه بر ایرباس و توتال، پژو نیز با ایران قرارداد همکاری بست. بر این اساس، ايجاد شركت مشترك ايرانی - فرانسوی با سهامداری ۵۰درصدي هر يک از طرفين، مهم‌ترين بخش اين قرارداد است كه به انتقال تكنولوژي به‌روز دنيا، توليد محصولات جديد و همچنين استفاده از بازارهاي صادراتي خواهد انجاميد. همچنین رویترز جزییاتی از قرارداد ۸۰۰‌میلیون یورویی ایران‌خودرو با پژو فرانسه را اعلام کرد که بر این اساس، تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساماندهی شده و تولید ٣ خودرو جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط‌ سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیش‌بینی شده است. شرکت تازه‌‌تاسیس ایرانی - فرانسوی با سرمایه‌گذاری تا ۴۰۰‌میلیون یورو که به‌طور مساوی از سوی دو طرف تامین می‌شود، کارخانه‌ای نزدیک تهران را برای تولید مدل‌های جدید پژو یعنی پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط‌ سال ۲۰۱۷ نوسازی خواهد کرد.در کنار قرارداد با غول‌های صنعتی گروه فیوز فرانسه که یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی دنیا به حساب می‌آید با امضای تفاهمنامه‌ای با ایمیدرو، آماده سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه تولید ‌آند برای صنعت آلومینیوم شد. این طرح آندسازی از ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن در ‌سال برخوردار خواهد شد و بزرگترین قدمی است که ایمیدرو، برای تامین نیاز برنامه توسعه صنعت آلومینیوم برداشته است. همچنین روز پنجشنبه پس از برگزاری پنل تخصصی کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ایران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، سند همکاری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و فدراسیون توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات و تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی در دفتر وزیر کشاورزی فرانسه با حضور وزرای دو کشور به امضا رسید.

٤ روز پرکار بخش خصوصی؛ فتح قلب اروپا با اقتصاد
راه فرار بسته شد؛ سرمایه پژو وارد ایران می‌شود

شهروند| دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه در عکس‌ها و گزارش‌های فعالان بخش خصوصی حاضر در این دو کشور به خوبی نمایان بود. فعالان بخش خصوصی که این‌بار مجال حضور و مذاکره هم‌پای دولت را یافته بودند از تکاپوی غول‌های تولید‌کننده فرانسوی و ایتالیایی برای مذاکره با شرکت‌های ایرانی لحظه به لحظه گزارش می‌دادند. آنها از تغییر نگرش اقتصاد دنیا به ایران حکایت‌های تازه‌ای را نوشتند و از این گفتند که با اقتصاد می‌شود قلب اروپا را فتح کرد. در حاشیه‌نگاری‌های سفر اروپا و فرانسه، تفاوت‌های حضور مجدد پژو در ايران شنیدنی است. شركت خودروسازي «پژو ستروئن پ‌اس‌آ» با سرمايه‌گذاري ٤٠٠ ميليون يورويي در ٥ سال، بازگشت خود به ايران را نهايي كرد. در واقع اين‌بار پژو سرمايه‌اش را به داخل ايران مي‌آورد و لذا در صورت ترك ايران، نخستين متضرر خودش خواهد بود؛ ولي حضور قبلي بدين صورت بود كه ايران با هزينه خودش خط توليد پژو ايجاد كرده بود و داشت خودروي پژو را مونتاژ مي‌كرد. به قول سي.ان.ان، روحاني تلاش دارد در اروپا سرمايه‌گذاري خارجي جذب كند.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

988 نمایش

نظر دادن