AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 مرداد 1401 ساعت 09:22

روحانی به صالحی: سریعتر سانتریفیوژ‌ها را جمع آوری می‌کنید یا خودم چند کارگر برای جمع‌آوری آنجا بفرستم!

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به عجله رئیس دولت سابق برای انجام تعهدات خود در برجام؛ از شنیده‌های خود درباره تشر روحانی به رئیس سابق سازمان انرژی اتمی برای جمع‌آوری سریع‌تر سانتریفیوژ‌ها گفت.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بدعهدی‌های غرب و آمریکا در برجام، گفت: متاسفانه بعد از امضای برجام در زمان آقای روحانی مردم و جهانیان متوجه شدند که یک کلاه بزرگی بر سر دولت وقت ایران رفته است؛ زیرا اکثر بند‌های برجام به ضرر ایران تمام شد.

* روحانی در انجام تعهدات خود در برجام بسیار عجله داشت
وی اضافه کرد: مثلاً در متن برجام به مکانیسم ماشه و همچنین تعطیلی سایت هسته‌ای فردو که غیرقابل نفوذ بود اشاره شده بود. متاسفانه دولت آقای روحانی در انجام تعهدات خود در برجام بسیار عجله داشت. حتی بنده جایی شنیده بودم که در زمان تخلیه کردن تاسیسات هسته‌ای فردو کمی تعلل صورت گرفته شده بود در همان زمان آقای روحانی شخصا به آقای صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تشر بیان می‌کند سریعتر سانتریفیوژ‌ها را جمع آوری می‌کنید یا خودم چند کارگر برای جمع‌آوری آنجا بفرستم.

سیدافقهی تصریح کرد: دولت آقای روحانی در انجام تعهدات خود بسیار عجولانه رفتار کرد این در حالی بود که رهبر انقلاب در شروط ۹ گانه‌ای که به دولت وقت یادآور شده بودند که انجام تعهدات از سمت ایران می‌بایست گام به گام و همراه با انجام تعهدات طرف مقابل باشد.

وی افزود: نقشه طرف آمریکایی در برجام آن بود که تمام صنعت هسته‌ای ایران را تعطیل کند. بدین صورت که در برجام ذکر شده بود که فردو که سایت تحقیقاتی و دقیق ایران است تعطیل شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: سایت فردو غیر قابل نفوذ بود و با تعطیلی آن تمام امکانات آن به سایت نطنز منتقل می‌شد که این باعث می‌شد خیال طرف غربی مخصوصاً آمریکایی‌ها راحت شود؛ زیرا سایت نطنز نسبت به فردو قابل نفوذ‌تر و برای انجام خرابکاری‌ها آسان‌تر است، اما با هوشیاری‌های داخل و تدابیر رهبر معظم انقلاب به کلی تعطیل نشد بلکه تحقیقاتی آن همچنان دایر ماند.

* تعطیلی فردو یک نقشه در برجام بود
سید افقهی افزود: تعطیلی فردو یک نقشه در برجام بود؛ زیرا قصد طرف غربی آن بود که با جمع کردن لوازم‌های هسته‌ای در یک مکان آسان‌تر بتواند آن‌ها را منهدم کند. حال آقای روحانی خبر داشت یا نه و یا یک خطای فنی بود یا نه، خودش باید توضیح دهد.

اقدامات آمریکا به این صورت بود که بعد از نابود سازی مسئله هسته‌ای کشور به سراغ مسئله موشکی و پهپادی رود و در پله سوم به سراغ حضور منطقه‌ای و در پله آخر همچون بلایی که بر سر لیبی آوردن بر سر ایران بیاورند. متاسفانه آقای ظریف ادعا می‌کرد که در آمریکا تحصیل کرده و انگلیسی را فول است، اما چطور متوجه نشد که در برجام صحبت از لغو وجود نداشته بلکه تعلیق نوشته شده است و چگونه با چنین موضوعی توافقنامه را امضا کرده است این موارد باید رسیدگی شود؛ زیرا خسارت‌هایی به کشور با چنین اقداماتی وارد شده است و افرادی که در این ماجرا‌ها دست داشتن باید محاکمه شوند.

سید افقهی در پایان گفت: قطعاً ایالات متحده آمریکا اگر بخواهد به توافق برجام بازگردد باید در متن قبلی برجام اصلاحات صورت بگیرد که تاکنون در مذاکرات احیای برجام این اتفاقات صورت گرفته است و برخی از بند‌ها و پرانتز‌ها اصلاح شده اند.

1491 نمایش