تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 بهمن 1400 ساعت 08:35

استعفای چند عضو تیم آمریکایی در مذاکرات برجامی وین

منابع خبری از استعفای ۳ عضو هیئت مذاکره‌کننده برجامی دولت آمریکا در وین اتریش به دلیل ناکارآمدی رویکرد آمریکا خبر دادند.  

به گزارش آخرین نیوز، ۳ عضو هیئت مذاکره‌کننده برجامی دولت آمریکا در وین اتریش به دلیل ناکارآمدی رویکرد این کشور در قبال توافق هسته‌ای ایران، استعفای خود را ارائه کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا، استعفای «ریچارد نفیو» یکی از اعضای کلیدی آن در حال ترک تیم مذاکره‌کننده آمریکا، که از او به عنوان «معمار تحریم‌ها» یاد می‌شد را تأیید کرده است.

طبق اعلام دیلی‌میل، برخی منابع دیگر با بیان آن‌که دیپلمات‌های حاضر در برجام معتقدند مذاکرات به نقطه‌ای بحرانی و حساس رسیده است، از استعفای ۲ عضو دیگر تیم آمریکا خبر دادند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گرچه استعفای نفیو را تأیید کرد اما از اظهار نظر درباره جزئیات بحث‌های سیاست داخلی خودداری کرد. او گفت: «دولت قبلی آمریکا ما را در میان مجموعه‌ای از انتخاب‌های وحشتناک در قبال ایران قرار داد.»

شب گذشته نشریه وال استریت ژورنال از اختلاف‌های زیاد میان اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی برسر موضوع تشدید سختگیری‌ها و یا لغو برخی از تحریم‌ها خبر داده بود.

این نشریه همچنین از کناره‌گیری ۲ عضو دیگر برای تمایلشان به سخت‌گیری بیشتر در مذاکرات کنونی نیز گفته بود. بر اساس گزارش‌ها، تفاوت‌های سیاستی این تیم شامل اجرای تحریم‌های موجود و حتی خروج کامل از مذاکرات بود.

نفیو که یکی از حامیان تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان است، پیشتر از موضع سخت‌تر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای حمایت کرده بود و به همین دلیل از اوایل دسامبر سال گذشته میلادی در روند مذاکرات وین حضور نداشت.

بسیاری معتقدند پیشرفت‌هایی که در این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران در وین حاصل شده آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است تاحدی که در تلاشند به هر وسیله ممکن در سر راه این مذاکرات سنگ اندازی کنند.

اما «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس، بدون توجه به پیشینه بدعهدی کشورش و سایر کشورهای اروپایی، مدعی است که مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خطرناکی نزدیک می‌شود.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران اوایل دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجدداً ادامه یافت. در جریان رایزنی‌ها، طرف‌های برجامی بارها اعلام کرده بودند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1181 نمایش

نظر دادن