تاریخ انتشار: جمعه, 24 دی 1400 ساعت 14:58

آیت الله مدرسی: مردم از گرانی‌ها ناراضی‌اند

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این‌که رئیس جمهور به جلوگیری از گرانی تاکید دارد، گفت: وزرا باید نسبت به سخن رئیس جمهور در مدیریت و کنترل گرانی التزام عملی داشته باشند.  

به گزارش فارس، آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته ۲۴ دیماه نماز جمعه روستای دهنو، با بیان این‌که پیامبر اسلام (ص) در روایتی با موضوع تقوا می‌فرمایند: تقوا چهار رکن اساسی اعتقادی، عملی، اخلاقی و آینده نگری دارد اظهار کرد: اگر یکی از این ارکان نباشد ساختمان تقوا بهم ریخته و بنیان آن متزلزل می‌شود.

وی افزود: یکی از گسترده‌ترین تواریخ در قرآن، تاریخ حضرت موسی (ع) و قوم اوست که در سوره‌های متعددی از قرآن کریم نیز داستان حضرت موسی (ع)‌،فرعون و قوم بنی اسرائیل آمده است و چون در میان پیامبران الهی حضرت موسی دارای حکومت گسترده‌ای بوده است، تاریخ او هم برای امت اسلامی تاریخ سرنوشت سازی به حساب می آید.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان‌کرد: لذا خدای متعال در جای جای قرآن از او و تاریخ او به صورت مفصل سخن گفته است.یکی از سوره هایی که به شکلی مبسوط داستان این پیامبر را بیان می‌کند سوره مبارکه اعراف است در این سوره یکی از صحنه های گفت و گو میان موسی و قوم او که همان بنی اسرائیل باشند به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: بنی اسرائیل که هم در زمان حضرت موسی و هم قبل از آن سختی کشیده بودند، برای حضرت موسی بیان می‌کنند که: جناب موسی تو قبل از آنکه بیایی ما در سختی بودیم و حال هم که آمده ای در سختی هستیم، پس چه تفاوتی بین حکومت تو و حکومت قبل از تو وجود دارد.

حضرت موسی بیان می‌کند: نگران نباشید امیدواریم که انشاالله خداوند متعان دشمنانتان را سرنگون و عذاب کند و شما را جانشین آن‌ها قرار دهد اما مهم این است که شما چگونه عمل می کنید.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: این آیه ترسیم خوبی نیز از وضعیت حال ما است، ما قبل از انقلاب سختی هایی را از سوی مستکبرین متحمل می‌شدیم که شرایط خیلی سخت هم بوده است، به طور نمونه در جنگ جهانی اول جمعیت ایران ۲۰ میلیون نفر بود که با قحطی ساختگی انگلیس ها جمعیت به ۱۲ میلیون نفر رسید.

وی گفت: یعنی در حقیقت هشت میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستیقم در پرتو قحطی ساختگی انگلیسی‌ها جان باختند و کشور ما این چنین سختی‌هایی را متحمل شده است.

آیت الله مدرسی با بیان این‌که قبل از انقلاب سند بردگی ما را با جریان کاپیتولاسیون امضا کردند و تاریخ اسلامی و هویت ما را تغییر دادند و با انجام جشن های ۲۵۰۰ ساله ختم ارزش های اسلامی و انسانی را اعلام کردند، تأکید کرد: بعد از انقلاب هم مردم کشور ما سختی‌هایی را تحمل کردند اما مهم این است که آن سختی ها همراه با ذلت بود و این سختی ها همراه با عزت و استقلال است.

امام جمعه بخش مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مشکلات طبیعی را باید با گذشت زمان ،تلاش و درایت حل کنیم، اظهار کرد: در این مسیر مهم این است که نسبت به نظام اسلامی چه نگاهی داشته باشیم و چه جایگاهی را برای ارزش‌های آن قائل شویم.

مدرسی خاطرنشان کرد: فاصله بین خود مشکلات و حل مشکلات هم وجود دارداما همه باید امیدوار باشیم و مردم پیوسته در مسیر زندگی به تکلیف خود عمل کنند چراکه مسیر زندگی یک عامل برای امتحان بشر است و با دو بال توکل و صبر باید به سوی ارزش ها قدم برداشت.

امام جمعه بخش مرکزی افزود: یکشنبه آینده ۱۳ جمادی الثانی مصادف است با سالروز وفات ام البنین همسر باوفای امام علی (ع) و مادر قمربنی هاشم ابالفضل العباس (ع) که از ازدواجش با امیرالمومنین چهار فرزند داشت و هر چهار فرزند او نیز در کربلا به شهادت رسیدند و بر همین مبنا این روز به عنوان روز تجلیل از مادران شهدا نامگذاری شده است این بانوی بزرگوار الگویی شایسته برای زنان ومادران تاریخ است.

وی در ادامه به سخنرانی تصویری رهبر انقلاب در ۱۹ دی ماه با مردم قم اشاره کرد و گفت: در این سخنرانی چند محور مهم وجود داشت یکی غیرت دینی، دشمنی با جنگ نرم و نکته سوم وحدت در جامعه، که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

آیت الله مدرسی تصریح کرد: در رابطه با غیرت دینی رهبری فرمودند عامل نجات کشور در بزنگاه های مختلف غیرت دینی مردم بوده است؛ و یکی از نکاتی هم که مطرح شد توجه به بینات انقلاب مثل حاکمیت و استقلال دین، تسلیم نشدن در برابر مستکبران، مبارزه با فساد و بی عدالتی بود.

در رابطه با بحث غیرت دینی و غیرت معقول امام صادق بیان می فرمایند:خداوند غیور است و هر غیوری را هم دوست دارد و به خاطر همین غیرتش فواحش را تحریم کرده است.

بی غیرتی اقسامی دارد و بی غیرتی دینی ، ناموسی، مالی ، اجتماعی، سیاسی ، ملی و امثال این موضوعات نمونه های آن است که از آثار بی غیرتی اضمحلال دین، وقوع بدعت در دین، تعطیلی احکام خدا، اهانت به دین ومظاهر دینی، رواج ضد ارزش ها ، پایمال شدن شخصیت و هویت فردی و ملی، بی نظمی و هدر دادن سرمایه‌ها، ترک امر به معروف و نهی از منکر،نفوذ شیطان و دشمن؛ تربیت نادرست افراد جامعه ، از هم پاشیده شدن محیط های خانوادگی، ایجاد ناامنی اجتماعی و روانی و یکی از بهترین راهکارها برای علاج بی غیرتی دقت و بررسی احوال و سرنوشت شوم افراد و جوامع بی غیرت است.

دولت در آغاز کار با برنامه های متعددی روبه رو شد و سه کار را بسیار دارای اهمیت دید : ۱. کرونا ۲.فشارهای تحریمی و مشکلات آن ۳.کاهش ارزش پول ملی و تورم ؛ در رابطه با کرونا دولت پرونده بسیار بسیار موفقی دارد، روزی که دولت را تحویل گرفتند ۷۰۰ خانواده در روز به دلیل کرونا عزادار می شدند و امروز این موضوع به ۲۰ تا ۳۰ خانواده در روز رسیده است و این موفقیت ارزشمندی بود که البته به برکت همت مردم در واکسیناسیون و سپس اقدامات حمایتی دولت رقم خورد.و اینجا توصیه می کنم برای تزریق دوز سوم واکنس توجه به دستورات لازم بهداشتی که این بیماری به شکل کامل قابل مدیریت شود.

در زمینه فشارهای تحریمی و مشکلات آن هم واقعا دولت دارد تلاش و کار می‌کند و دو برنامه اساسی دارد: یکی خنثی سازی و دیگری رفع تحریم ها که هم در خنثی سازی تحریم‌ها حضور رئیس جمهور در این سفرهای استانی که امروز هم در استان هرمزگان هستند بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: رفع تحریم ها هم در پرتو مذاکره البته مذاکره مطلوب و عاقلانه در حال پیگیری است.اما مسئله سوم که کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است همچنان مردم را نگران کرده است و نتوانسته‌اند بهبود این مسئله را برای خودشان لمس شده ببینند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: باید در این زمینه نهادهای دولتی تلاش بیشتری را به کار گیرند، دستگاه‌های نظارتی هم با دقت بیشتر وارد شوند چرا که نگرانی مردم حل نشده و درجریان گوشت قرمز که نزدیک ۲۰ هزارتومان در طول هفته گذشته گران شده است.

آیت الله مدرسی گرانی شکر، آب، برق، گاز و امثال اینها را از جمله دغدغه مردم دانست و بیان کرد: رئیس جمهور برای جلوگیری از گرانی تاکید دارند اما خوب وزرا باید نسبت به سخن رئیس جمهور در مدیریت بازار و کنترل گرانی التزام عملی داشته باشند، معنا ندارد که آب و برق و گاز گران شود و از آن طرف از کارخانه دار و تولید کننده توقع گرانی محصول را نداشته باشند.

وی گفت: معنا ندارد شکر دفعا سه هزار تومان افزایش قیمت پیدا کند و به شیرینی برای عده‌ای به صورت لاکچری در بیاید و همچنین صادرات گوشت قرمز و دام زنده را داریم و از سوی دیگر واردات گوشت را به صورت یخی و منجمد از کشورهای مختلف از جمله برزیل را می‌بیینم که این موارد همخوانی مدیریتی ندارد و اینها نشان از یک مافیای قدرت مند اقتصادی است که در این زمینه‌ها باید به شکل عمیق، حساس و مداوم ورود پیدا کرد چرا که مردم دغدغه معیشت دارند گرچه ما می دانیم این دولت با توکلی که دارد و برنامه ریزی‌های لازم این تورم را که در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است در آغاز تحویل دولت به فضل الهی روبه نزولی و با هدف تقویت رفاه مردمی و اجتماعی پیش ببرد.

432 نمایش

نظر دادن