تاریخ انتشار: شنبه, 29 آبان 1400 ساعت 12:24

فراتر از آب؛ اصفهانی‌ها در مطالبه‌گری گل کاشتند +تصاویر

مردم و کشاورزان اصفهان با حضور همدلانه در کنار هم باز هم مثل همیشه گل کاشتند و در تجمع امروز نشان دادند در عین حفظ وقار و متانت خود نجیبانه مطالبات خود را بیان می‌کنند. مقامات دولت هم بر خلاف بی‌مهری سالیان گذشته فورا به مطالبه اصفهانی‌ها واکنش نشان می‌دهند و با عذرخواهی از مردم قول می‌دهند با تمام توان مساله آب را در اصفهان و کشور پیگیری کنند.

 فارس: کشاورزان اصفهان که نسبت به وضعیت کشت پاییزه خود نگرانی‌هایی داشتند، در بستر خشک زاینده‌رود چادرهای خود را برپا کردند و تلاش کردند تا صدای اعتراض چندین ساله خود را به گوش مردم و مسؤولان دولت جدید برسانند.

پنجشنبه ۲۰ آبان بود که مجمع نمایندگان استان اصفهان به دیدار رئیس جمهور رفت؛ موضوع آب در این جلسه شاه‌بیت تمام سخنان نمایندگان می‌شود، بلافاصله آیت‌الله رئیسی به وزیر نیرو دستور می‌دهد تا به اصفهان سفر کند.

روز جمعه ۲۲ آبان محرابیان به اصفهان می‌آید و برای شنیدن مشکلات کشاورزان به سراغ‌ آن‌ها می‌رود و کشاورزان نیز مطالبات‌شان را با مسؤول آب کشور در میان می‌گذارند.

هم‌زمان با سفر وزیر، جمعی از مردم و کشاورزان در پل خواجو جمع شده‌ و به‌دنبال احیای زاینده‌رود، شاهرگ حیاتی اصفهان هستند.یک هفته می‌گذرد و جمعه ۲۸ آبان تجمع هزاران نفری با حضور مردم و کشاورزان در کنار پل خواجو در اصفهان برگزار می‌شود؛ گرگ‌های در کمین نشسته  به خیال خام خود می‌خواهند مطالبه کشاورزان را به انحراف بکشانند اما همه نقشه‌ها نقش برآب می‌شود.

 


کشاورزان که خودشان بیش از همه مراقب هستند تا مطالبه اصلی آن‌ها به حاشیه نرود اعلام می‌کنند اجازه سوءاستفاده از این تجمع را به دشمنان و منافقان نخواهند داد.

از ساعت ۹:۳۰ صبح تجمع با پخش آیات قرآن و سرود ملی‌مان آغاز می‌شود. کشاورزان خودشان میدان‌دار بودند تا کسی نتواند از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کند و برای برنامه انتظامات معلوم می‌کنند.
 

 
مردم اصفهان و کشاورزان با حضور همدلانه در کنار هم باز هم مثل همیشه گل کاشتند و در این حضور نشان دادند در عین حفظ وقار و متانت خود نجیبانه مطالبات خود را بیان می‌کنند.
 

 
علیرغم بی توجهی مسؤولان در سال‌های گذشته، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در همان ساعات اولیه به تجمع امروز واکنش نشان می‌دهند. هر دو در گفت‌وگوی تلفنی شرکت می‌کنند و قول می‌دهند هر جور شده مشکلات آب در اصفهان و سایر نقاط کشور را حل کنند.

وزیر نیرو: شرمنده مردم اصفهان هستیم
در این راستا محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با اخبار نیمروزی شبکه ۱ صدا و سیما بابیان اینکه برای مدیریت حوضه زاینده‌رود با دستور معاون اول قرار بر این شد که هرچه سریع‌تر جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار شود، اظهار داشت: امیدواریم تصمیمات مناسبی را با پیشنهاداتی که به این جلسه می‌بریم اتخاذ شود و مردم این حوضه را در مناطق مختلف مطلع و خوشحال کنیم.

وی عنوان کرد: قرار بر این شد که وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی و صمت در کنار وزارت نیرو به‌صورت فعال وارد شوند تا شرایط را مدیریت کنیم تا آسیبی که به برخی کشاورزان وارد شده به حدأقل برسانیم.

محرابیان در پایان یادآور شد: شرمنده کشاورزان هستیم و نمی‌توانیم مقداری که برای کشت آن‌ها لازم است را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم.

 

معاون اول  رئیس جمهور دستور پیگیری صادر می‌کند
مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز در گفت‌وگوی خود با شبکه خبر اظهار داشت: از وفاداری مردم غیور اصفهان تشکر می‌کنم که همیشه و در همه حال به همین صورت بودند؛ معضل خشکسالی در همه استان‌ها مطرح است به‌طوری که رئیس جمهور در این یک ماه مدت ۲ بار شورای عالی آب را برگزار کردند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به‌دنبال موضوع آب بودند و امروز هم پیگیری کردند و من هم در همین راستا به وزیر نیرو و جهادکشاورزی دستور پیگیری دادم؛ دولت به جد پیگیر است که این مسأله را به هر نحوی مدیریت کند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.

مخبر تصریح کرد: واقعا دنبال حل مشکل هستیم، در بین مردم شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آن‌ها را دیدم و انصافا وضعیت سختی دارند ما هم دنبال هستیم به هر وسیله‌ای که هست مشکل را حل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان دچار مشکل آب هستند و ان شاالله به شکلی که مشکل این استان‌ها حل بشود موضوع را دنبال می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند و وزرا هم دارند کار می‌کنند و طرح‌های مختلفی دارند و پیشنهاداتی را هم مطرح کرده‌اند که آن‌ها را فردا برسی خواهیم کرد.

 

مطالبه کشاورزان چیست؟
 اجرای کامل قانون و مصوبات در مورد تحقق بارگذاری‌های جدید در رودخانه زاینده‌رود، اجرای کامل قانون و مصوبات درمورد تأمین منابع آب لازم برای جبران تخصیص‌های اضافه در حوضه زاینده‌رود، اجرای کامل قانون و مصوبات درباره نظارت و حفاظت از ساماندهی رودخانه و توزیع عادلانه آب، اجرای کامل قانون و مصوبات درباره جبران خسارات وارده، اجرای کامل قانون و مصوبات درباره تصفیه تکمیلی پساب و اجرای کامل قانون و مصوبات برای تفکیک آب شرب و غیر شرب توسط شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های حوضه زاینده‌روداز جمله مطالبات کشاورزان در بیانیه‌ای است که در این مراسم قرائت می‌کنند.
 

 

 

 
واکنش مثبت فعالان فضای مجازی به پوشش رسانه‌ای تجمع امروز
فعالان فضای مجازی نیز به تجمع امروز مردم و کشاورزان اصفهانی واکنش نشان دادند.
یکی از کاربران در خصوص تجمع امروز نوشت: ‏کشاورزان اصفهانی که در ۱۰روز گذشته در اعتراض به مدیریت آب در این استان، تحصن مسالمت‌آمیز و با مرزبندی واضح با ضدانقلاب  داشتند، امروز از صبح هم تجمعی را در اصفهان برپا کردند؛ مسؤولین مربوطه در سطح استانی و ملی باید قدر این مردم نجیب و شریف را بدانند و زودتر پاسخگوی آن‌ها باشند.

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی نیز نوشت: ‏مسله اصفهان به سادگی روان‌کردن آب در زاینده‌رود نیست و پیچیدگی‌ها و نکات خاص خودش را دارد؛ اما می‌توان از این بلوغ در اعتراض چه درمیان مردم و کشاورزان، چه در نوع واکنش صداوسیما و رسانه‌های رسمی به "سادگی" لذت برد.
 

726 نمایش

نظر دادن