تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 مهر 1400 ساعت 16:51

ماجرای مزاحمت آذربایجان برای کامیون‌داران ایرانی

خبرنگاران ما با حضور در ارمنستان گزارشی از مزاحمت جمهوری آذربایجان برای کامیون‌داران ایرانی و روند مشارکت ایران در تکمیل «جاده تاتو» تهیه کرده‌اند.  

به گزارش آخرین نیوز به نقل از تسنیم، جمهوری آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای برای تردد کامیون‌های ایرانی وضع کرده‌ است. باکو پس از مالکیت بر حدود 20 کیلومتر از مسیر قاپان به گوریس اقدام به ایجاد ایست و بازرسی در این جاده کرده و از رانندگان کامیون‌های ایران، مبالغی به عنوان عوارض طلب کرده است.

هیأت ایرانی در سفر اخیر خود به ارمنستان برای حل این معضل با رایزنی با مقامات ایروان، پیشنهاد مشارکت در تکمیل «جاده تاتو» به عنوان جایگزین جاده «گوریس ـ قاپان» را مطرح کرد. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از 15 کیلومتر آن باقی مانده به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان قادر به دسترسی به ارمنستان خواهد بود و از آنجا خواهد توانست به روسیه و اروپا متصل شود.

این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده‌ است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در تنش‌های اخیر منطقه قفقاز به نقش شرور منطقه، رژیم صهیونیستی اشاره کرده است. این رژیم به واسطه تمایل به تعقیب سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین گسترش دامنه متحدان و همراهان خود در صحنه بین‌المللی در حوزه غیر عربی، منطقه قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان را به زمین بازی خود جهت تأمین منافع و ایجاد تنش در منطقه مبدل ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است به دور از هرگونه غوغا و فضای هیجانی مسائل و مشکلات ایجاد شده توسط جمهوری آذربایجان را حل و فصل کند. تهران در همین راستا اعلام کرده با وجود اقدامات و تبلیغات منفی آنکارا و باکو، همچنان از ایده‌ها و پروژه‌هایی که در راستای تأمین ثبات و امنیت منطقه و توجه به روابط تجاری و توسعه شبکه ترانزیت باشند، حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این در روزها و هفته‌های اخیر تلاش کرده از طریق فعالیت‌های مداوم دیپلماتیک تنش‌ها را مدیریت کند. در همین راستا، رؤسای جمهور ایران و ارمنستان با یکدیگر دیدار کرده‌اند؛ وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران آمده است و مقام‌های ایران به روسیه سفر کرده‌اند.

تلاش برای مشارکت در تکمیل جاده تاتو به‌عنوان مسیر جایگزین جاده گوریس ـ قاپان، یکی از اهداف مهم و شایان توجهی است که تهران و ایروان دنبال می‌کنند.

«علی حیدری»، «مهدی مشکینی» و «سید محمود حسینی»، خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با حضور در ارمنستان گزارشی از این جاده‌ها و وضعیت تردد کامیون‌های ترانزیتی و همچنین مسائل مربوط به مسیرهای جایگزین تهیه کرده‌اند (فیلم زیر). خبرنگاران تسنیم همچنین با برخی مقامات ارشد ارمنستان در این باره گفت‌وگو کرده‌اند که به زودی منتشر خواهد شد.

765 نمایش

نظر دادن