تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 مهر 1400 ساعت 10:20

فرافکنی معاندین در پی سخنان اخیر آیت الله خاتمی

آیت الله خاتمی در پاسخ به شبهات اخیر پیرامون سخنرانی‌اش در حرم مطهر رضوی گفت: به نظر می‌رسد در برابر حرف منطقی، هتاکی کردن، نشان بی مایگی است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری رسا، عده‌ای فلسفه سیاسی اسلام را با نظر خود مخالف دیده و سعی بر تفسیر و تسخیر نظر بزرگان به نفع خود دارند؛ از همین رو هر زمان یکی از اندیشمندان و موافقان نظریه سیاسی اسلام سخنی از جمهوری و اسلامیت به میان می‌آورد، آنها با استفاده از کلیدواژه مردم به تخطئه او می‌پردازند.

شب شهادت امام رضا، شامگاه 14 مهرماه آیت الله خاتمی در حرم مطهر رضوی و در رواق امام خمینی به تشریح نظریه سیاسی اسلام درباره مردم سالاری پرداخت که پس از آن مخالفان وی را مورد هجمه قرار دادند. آنها نوشته اند: اخیرا آیت‌الله خاتمی با تکرار سخنان گذشته خود گفته است: «دموکراسی غربی مردم را جای خدا می‌نشاند که این شرک‌آلود است و ما معتقدیم مردم باید در جای خود باشند و قانون خدا را برترین بدانند.» سوال اما اینجاست که آیا مگر در حوزه سیاسی، حاکمیت حق تعالی ممکن و متصور است؟ و آیا اصولا یک نظام حکومتی می‌تواند مدعی شود که مستقیما از حق تعالی خط سیاسی می‌گیرد؟ که تغییر آن نظام سیاسی، به معنی نشاندن مردم به جای خدا باشد؟ در واقع این گزاره که حکومت مورد نظر آیت‌الله خاتمی الهی است و از این رو، سنخیتی با دموکراسی ندارد، یک قضیه سالبه به انتفاع موضوع است که از اساس تعلقی به واقعیات جهان سیاست ندارد.

سایت دیگری که متصل به حجت الاسلام سید حسن خمینی است طی یادداشتی نوشته است: سید احمد خاتمی از فقهای شورای نگهبان باز هم بر «شرک‌آمیز بودن دموکراسی» تأکید کرده و می‌گوید: «مردم را نباید جای خدا نشاند. ما معتقدیم مردم باید در جای خود باشند و قانون خدا را برترین بدانند. دموکراسی غربی مردم را جای خدا می‌نشاند که شرک‌آلود است».

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا طی تماسی با آیت الله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در خصوص شبهات مطرح شده از سوی چنین سایت‌های معلوم الحالی با وی به گفت‌وگو پرداخته است.

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سخنان اخیر خود در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی گفت: در آنجا گفتم که حکومت باید خادم مردم باشد و این را هم گفتم در عرصه حقوقی همه شهروندان برابر هستند، خودی و غیرخودی در عرصه حقوقی وجود ندارد؛ اختلاف فقط در عرصه ارزش‌ها و اعتقادات است و البته این حریم برای مردم وجود دارد.

وی همچنین با بیان اصل دوم قانون اساسی افزود: نظام جمهوری اسلامی نظام مردم سالاری دینی است و معنای این سخن این است که خدا و قوانین الهی حرف اول را می‌زند و مردم ذیل دین جایگاه پیدا می‌کنند؛ آنچه گفتم متن صریح قانون اساسی بود.

گفتنی است متن اصل دوم قانون اساسی بدین شرح است:

جمهوري اسلامي نظامي است بر پايه ايمان به:

1. خداي يكتا (لااله الاالله) و اختصاص حاكميت و تشريع به او و لزوم تسليم در برابر امر او

2. وحي الهي و نقش بنيادي آن در بيان قوانين

3. معاد و نقش سازنده آن در سير تكاملي انسان به سوي خدا

4. عدل خدا در خلقت و تشريع

5. امامت و رهبري مستمر و نقش اساسي آن در تداوم انقلاب اسلام

6. كرامت و ارزش والاي انسان و آزادي توام با مسووليت او دربرابر خدا كه از راه:

الف - اجتهاد مستمر فقهاي جامع الشرايط براساس كتاب و سنت معصومين سلام الله عليهم اجمعين.

ب - استفاده از علوم و فنون و تجارب پيشرفته بشري و تلاش در پيشبرد آنها.

ج - نفي هرگونه ستمگري و ستمكشي و سلطه گري و سلطه پذيري، قسط و عدل و استقلال سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و همبستگي ملي را تأمين مي كند.

این عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: من همین متن را بیان کردم؛ مردم، ‌سالار هستند ولی در چارچوب دین و این همانی است که قبل از رفراندوم جمهوری اسلامی، امام بیان فرمودند که «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد».

وی در رابطه با جمله «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» خاطرنشان کرد: کسانی در اوایل انقلاب می‌گفتند جمهوری دموکراتیک اسلامی و امام این جمله را در برابر سخن این افراد به کار برد؛ بنابراین سخن ما در این عرصه این است که ما رأی مردم را تأثیرگذار می‌دانیم، تشریفاتی نیست و این تهمت بزرگ به من نمی‌چسبد.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: بنده بارها بیان کردم جمهوری اسلامی ترکیبش ترکیب اتحادی است که نه اسلام را می‌شود از جمهوریت جدا کرد و نه جمهوریت از اسلام قابل جدا شدن است؛ باز هم می‌گویم ما مردم‌سالاری دینی را قبول داریم و دموکراسی غربی با مردم سالاری دینی فاصله و تفاوت ماهوی دارد.

وی در پایان با اشاره به سایت‌ها و افراد هتاک گفت: گویا برخی به صورت حرفه‌ای دوست دارند خاتمی را تخریب کنند؛ در راه خدا حرف زدن ملامت هم دارد ولی خدا کند ما از مصادیق آیه شریفه «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: سال‌ها کسانی به هتاکی و اهانت پرداختند، من آیه قرآن را خواندم که قانون قانون خداست و جواب دادند که این شعار خوارج است؛ سؤال من این است که اگر شعار خوارج است، باید از قرآن حذف شود؟ آیا منطقی است؟ به نظر می‌رسد در برابر حرف منطقی، هتاکی نشان بی مایگی است.

594 نمایش

نظر دادن