تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 مهر 1400 ساعت 06:09

اختلال جهانی در واتساپ، اینستاگرام و توییتر

شب گذشته، مشهورترین شبکه‌های اجتماعی جهان نظیر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ برای بسیاری از افراد از کار افتادند.

وب سایت‌ها و برنامه‌های سرویس‌های ذکرشده با خطای سرور مواجه شده اند و گزارشات در DownDetector.com نشان می‌دهد که قطعی‌ها گسترده به نظر می‌رسند، اما مشخص نیست که آیا بر همه کاربران یا فقط برخی مکان‌ها تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر معلوم نیست که چه چیزی باعث این قطعی شده است.

قطعی واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

هر سه برنامه اندکی قبل کار خود را متوقف کردند. شرکت فیسبوک در توییتر خود گفت: "ما می‌دانیم که برخی از افراد در دسترسی به برنامه فیسبوک با مشکل روبرو هستند." "ما در تلاش هستیم تا اوضاع در اسرع وقت به حالت عادی برگردد و برای هر گونه ناراحتی عذرخواهی می‌کنیم. " توییت مشابهی در مورد WhatsApp نیز منتشر شد. سخنگوی فیسبوک در حال حاضر برای اظهار نظر در دسترس نیست.

اختلال در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

اختلال جهانی در واتساپ

در سال ۲۰۱۹ نیز، قطع مشابهی این بار رخ داد که حدود یک ساعت به طول انجامید. فیسبوک اعلام کرد که این قطعی به دلیل یک مشکل فنی ایجاد شده است. در صورت آفلاین بودن شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN‌ها، گاهی اوقات وب سایت‌های اصلی می‌توانند از کار بیفتند. این در ماه ژوئن اتفاق افتاد، هنگامی که یکی از این CDN‌ها، Fastly، به دلیل مشکلات فنی از کار افتاد. این باعث شد وب سایت‌های اصلی مانند آمازون، ردیت و نیویورک تایمز از کار بیفتند.

توضیحات تکمیلی درباره اختلال در فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام

پیام خطایی که در صفحه وب فیسبوک نمایش داده می‌شود نشان دهنده مشکلی در سیستم نام دامنه DNS است. دامنه DNS به آدرس‌های وب اجازه می‌دهد تا کاربران را به مقصد خود برسانند.کارشناسان امنیتی که وضعیت را ردیابی می‌کنند، می‌گویند که ممکن است خطا در پیکربندی ایجاد شده باشد که می‌تواند نتیجه یک اشتباه داخلی باشد.

احتمال هک خارجی کمتر است

از سوی دیگر، یک حمله گسترده که می‌تواند یکی از مشهورترین پلتفرم‎های جهان را تحت الشعاع قرار دهد، نیاز به هماهنگی بین گروه‌های جنایتکار قدرتمند یا یک تکنیک بسیار ابتکاری دارد.

فیسبوک تأیید کرد که کاربران در دسترسی به برنامه‌های خود با مشکل روبرو هستند، اما هیچ جزئیاتی در مورد ماهیت این مشکل و تعداد افرادی که از این قطعی متاثر شده اند ارائه نکرد. سهام فیسبوک که نزدیک به ۲ میلیارد کاربر فعال روزانه دارد، در معاملات بعدازظهر روز دوشنبه ۵.۵ درصد کاهش یافت و به بدترین وضعیت خود در یک سال اخیر رسید.

مشکلات ناشی از اختلال در فیسبوک

درعین حال، پلتفرم پیام رسانی فوری واتساپ غول رسانه‌های اجتماعی نیز برای بیش از ۳۵ هزار کاربر متوقف شده است، در حالی که مسنجر برای نزدیک به ۹۸۰۰ کاربر از کار افتاد.

چندین کاربر که از اطلاعات فیس بوک خود برای ورود به برنامه‌های شخص ثالث مانند Pokemon Go و Match Masters استفاده می‌کردند نیز با مشکلاتی روبرو شدند.

برنامه بازی پازل Match Masters در حساب توییتر خود گفت: "اگر بازی شما مانند همیشه اجرا نمی‌شود، توجه داشته باشید که مشکلی در سرور‌های ورود به فیسبوک به وجود آمده و در لحظه‌ای که این مشکل برطرف شود، همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد. "

این خاموشی که ساعاتی پیش برای این غول رسانه‌های اجتماعی اتفاق افتاد، یک روز پس از آن رخ می‌داده که افشاگر فیسبوک این شرکت را متهم کرده است که بار‌ها و بار‌ها از انتشار سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست سود‌های هنگفتی دریافت کرده و گفت که وکلای او حداقل هشت شکایت به ایالات متحده ارائه کرده اند.

اختلال جهانی در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

گفتنی است بسیاری از کاربران در حال حاضر از اختلال در موتور جست‌وجوگر گوگل نیز خبر داده‎اند. گوگل بزرگترین موتور جست‌وجوی جهان است. این شرکت همچنین خدمات ایمیل Gmail، پلتفرم میزبانی ویدیو Youtube ، Google maps ، Google Talk و شبکه اجتماعی Google+ را ارائه می دهد. Google مرورگر Chrome و نرم افزار Android را برای تلفن های هوشمند از جمله فروشگاه Google Play برای برنامه های تلفن همراه و همچنین بسترهای تبلیغاتی Adwords و Adsense توسعه می دهد.

وقفه های گوگل در 24 ساعت گذشته

این نمودار نمایی از گزارش مشکلات ارائه شده در 24 ساعت گذشته را در مقایسه با حجم معمولی گزارش ها در زمان روز نشان می دهد. معمولاً برخی از مشکلات در طول روز گزارش می شود. Downdetector فقط زمانی یک حادثه را گزارش می دهد که تعداد گزارش مشکلات به طور قابل توجهی بیشتر از حجم معمولی آن ساعت از روز باشد.

اختلال در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک به صورت جهانی/ اولین واکنش فیسبوک به قطعی برنامه هایش

اختلال در گوگل

در ادامه قطعی های به وجود آمده رویترز از اختلال در سایت آمازون، گوگل و توئیتر نیز خبرداده است. اما به نظر می‎آید قطعی در این سه پلتفرم به گستردگی اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک نباشد.

لازم به ذکر است طبق اطلاعات سرویس NetBlocks، قطعی سه ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تا کنون بیش از 480 میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

ضرر چندصد میلیون دلاری قطعی فیسبوک

منبع: باشگاه خبرنگاران

581 نمایش

نظر دادن