تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 شهریور 1400 ساعت 10:06

بلیت اتوبوس مهران - تهران ۳۶۰ هزار تومان!

در شرایطی که انتظار می رفت خدمات ارزان قیمت برای مشتاقان اربعین حسینی ارائه شود اما پس از گرانفروشی قیمت بلیت هواپیما برای این زائران حالا از سازمان راهداری هم خبر رسیده که نرخ بلیت اتوبوس در مسیر مهران-تهران 360 هزار تومان است.

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت هماهنگی ناوگان اتوبوسی برای سفرهای بازگشت زوار اربعین از مرز مهران، اظهار کرد: در زمینه تامین ناوگان اتوبوسی از مرز مهران تا مقاصد مختلف کشورمان مشکل خاصی وجود ندارد.

مرز مهران تنها مرز ورودی برای بازگشت زوار است، اینجانب شخصا در مرز مهران مستقر خواهم بود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا سهمیه‌ای که برای زوار اربعین امسال از سوی کشور عراق در نظر گرفته شده‌، محدود است، افزود: اگر همه این 60 هزار زائر هم بخواهند از طریق مرز مهران و حمل و نقل اتوبوسی به کشور برگردند، ما هیچ مشکلی نداریم. در ایام اربعین سال 98 ما روزانه سه هزار و 600 سرویس برای جابه‌جایی زوار انجام ‌دادیم، اما در این ایام نهایتا 600 تا 700 سرویس روزانه خواهیم داشت و بنابراین هیچ مشکلی در تامین ناوگان نیست.

باقرجوان در باره قیمت بلیت اتوبوس از مرز مهران تا تهران توضیح داد: قیمت بلیت تابع قوانین نظیر همه اربعین‌های سنوات گذشته است، ما ایام نوروز داریم که شرایط خود را دارد، ایام اربعین شرایط خود را دارد و روزهای عادی نیز شرایط خود را دارد، هیچ تغییری در نرخ‌گذاری اتوبوس‌های زوار اعمال نشده است.

وی افزود: در مسیر مهران- تهران نرخی که در نظر گرفته شده است، 360 هزار تومان است. با این حال برنامه‌ریزی شده است که در پایانه برکت نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای مختلف درج شود و کسی از این نرخ‌ها عدول نکند که البته باید به موضوع تردد یک سر خالی این ناوگان توجه شود به هر حال روزهای اول سفرهای اربعین، در قالب سفر جاده‌ای، کسی از مبادی مختلف کشورمان به مرز مهران سفر نمی‌کند و همه هوایی است.

گفتنی است امسال هم همچون سال‌های گذشته نرخ بلیت اتوبوس برای تردد زائران اربعین دو برابر شده است. هم اکنون بلیت مسیر مذکور 178 هزار تومان است که به بهانه تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها، با افزایش 102 درصدی مواجه شده است.

دردسرهای تردد هوایی
وضعیت جابجایی هوایی مسافران هم مورد انتقاد زوار قرار دارد. در حالی که نرخ پرواز رفت و برگشت اربعین از مسیرهای مختلف، بین پنج تا شش میلیون تومان اعلام شده و نرخ بلیت رفت به تنهایی حدود 70 تا 75 درصد از نرخ رفت و برگشت تعیین گردیده است، اما بسیاری از مردم گلایه دارند که برخی شرکت‌های هواپیمایی از ارائه بلیت دوطرفه خودداری می‌کنند.

‌پس از بروز این مشکلات، وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در این‌باره اعلام کرد: «رفاه و آرامش زائرین اربعین خط قرمز ماست، به معاون حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی و تمام مسئولین ذی‌ربط دستور دادم با هر گونه گران‌فروشی بلیت اربعین‌ برخورد کنند؛ شخصاً گزارشات را پیگیری و بازرس ویژه‌ی در فرودگاه‌ها مستقر کردم و فردا امروز نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد». سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه عرضه نکردن بلیت دو طرفه اربعین تخلف است، گفته است: «چنانچه هر یک از زائران با این شرایط مواجه شدند و نتوانستند بلیت دوطرفه خریداری کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، بخش رسیدگی به شکایات، شکایت خود را ثبت کرده و سازمان در اسرع وقت این شکایت را پیگیری کرده و مشکل را برطرف کند».

گفتنی است هر ساله جمعیت میلیونی از ایران برای زیارت عتبات عالیات و شرکت در آیین راهپیمایی اربعین اباعبدالله علیه‌السلام راهی عراق می‌شدند و در این بین ناهماهنگی‌هایی رخ می‌داد. اما امسال که با توجه به شرایط کرونایی، پذیرش زوار ایرانی بسیار محدود شده، بازهم ناهماهنگی‌ها به چشم می‌آید که پذیرفتنی نیست و باید مسئولان اهتمام بیشتری برای کاهش هزینه زائران و تسهیل تردد داشته باشند.

631 نمایش

نظر دادن