تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 شهریور 1400 ساعت 11:53

خنجر دوم آمریکا بر پیکر فرانسه

بر اساس گزارش روزنامه‌ لوپوئن فرانسه و روزنامه لوماتن سوئیس، در پی دومین خیانت آمریکا به فرانسه در قراردادهای تسلیحاتی، سفر مکرون به سوئیس که قرار بود در ماه نوامبر انجام شود، به دلیل تصمیم سوئیس برای خرید جنگنده‌های آمریکایی اف‌۳۵ به جای جنگنده‌های رافائل فرانسه، لغو شد.  

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به سفیر کشورش در سوئیس ابلاغ کرد که سفرش به سوئیس برای ملاقات با گی پارملین، نخست‌وزیر این کشور را که قرار بود نوامبر انجام شود، لغو کرده است و تمام تماس‌های دوجانبه عالی‌رتبه با سوئیس تا تابستان ۲۰۲۲ ممنوع شده است. لذا تماس‌های عالی‌رتبه دو کشور فقط از طریق سفیران ادامه خواهد داشت.

رسانه‌ها گزارش دادند، تصمیم مکرون به این مسئله بازمی‌گردد که سوئیس جنگنده‌های آمریکایی اف۳۵ را برای ارتش خود انتخاب کرده است. در حالیکه مذاکره با فرانسه در خصوص خرید جنگنده‌های رافائل حتی بعد از اتخاذ تصمیم نهایی درباره جنگنده‌های اف۳۵ ادامه داشته است. گفته می‌شود ارزش این قرارداد به بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

همچنین در ادامه ماجرای قبلی دور زدن فرانسه توسط آمریکا و انگلیس برای قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی‌های استرالیا، پاریس روز یکشنبه دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک‌طرفه لغو کرد.

قرار بود بن والاس وزیر دفاع انگلیس هفته آینده با فلورنس پارلی همتای فرانسوی خود در لندن یک دیدار دوجانبه داشته باشد.

همچنین قرار بود مقامات ارشد از شورای دفاعی فرانسه و انگلیس نیز در این دیدار شرکت کنند که همه این دیدارها لغو و به تاریخ نامعلومی موکول شد.

گفتنی است فرانسه در اعتراض به این توافق، سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

به نظر می‌رسد فرانسه راهکاری جز لغو دیدارها ندارد و سعی می‌کند با ژست قهر و دلخوری کمی خودش را التیام دهد تا بتواند خاطره قراردادهای میلیارد دلاری از دست رفته را زودتر فراموش کند.

اینجاست که معنای واقعی مقابله و ایستادگی کشورمان با آمریکا را درک می‌کنیم، وقتی کشورهای به اصطلاح قوی غربی حتی توانایی اعتراض به زورگویی‌های آمریکا را ندارند.

397 نمایش

نظر دادن