تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 شهریور 1400 ساعت 09:47

"پالایش یکم" پس از یک سال به سوددهی نرسید!

صندوق سرمایه گذاری پالایش یکم بعد از یک سال از آغاز پذیره نویسی هنوز به سوددهی نرسیده است و امروز سه شنبه حوالی قیمت 8 هزار تومان معامله می شود.

به گزارش آخرین نیوز، پالایشی یکم دومین صندوق سرمایه گذاری دولت بود که در قالب ETF پذیره نویسی شد. این صندوق که شامل باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است در شهریورماه ۱۳۹۹ در بورس عرضه شد و از همان ابتدا پر از حاشیه بود. درحالی که وزارت اقتصاد قول عرضه سه صندوق را در روز‌های اوج بورس به مردم داده بود، یک قدم مانده تا عرضه پالایشی یکم، به عنوان دومین صندوق و بعد از عرضه دارایکم، وزیر نفت ساز مخالفت زد و پذیره نویسی این صندوق با حاشیه همراه شد.

تایید و تکذیب عرضه یا عدم عرضه پالایشی یکم آنقدر ادامه داشت که باعث حرکت نخستین مهره ریزش بازار شد! ریزشی که از مردادماه آغاز شد و تا اوایل آبان ماه ادامه داشت. ریزشی که دامنه آن به ارزش پالایشی یکم نیز کشیده شده و بسیاری از خریداران این صندوق ناراضی از خرید خود، دولت را مقصر می‌دانند.

پذیره نویسی این صندوق درحالی که هر سهم ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، از پنجم شهریورماه آغاز شد و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت، اما طبق قانون که ETF‌ها باید یک ماه بعد از پذیره نویسی قابل معامله شوند، این صندوق قابل معامله نشد و خریداران این صندوق از ۱۱ اذرماه امکان معامله پیدا کردند. برای این تاخیر دلایل متعددی ذکر شد که به نظر می‌رسد، کاهش ارزش سهام پالایشی دلیل اصلی آن بود، زیرا پس از پایان پذیره نویسی نماد‌های پالایشی نزولی شدند و ارزش صندوق در مقایسه با دوران پذیره نویسی کاهش یافت.

در هر صورت، این صندوق در دولت تدبیر و امید! با بدترین بی تدبیری ها و ناامیدی های فراوان روبرو شد؛ امری که قطعاً با هوشمندی مسئولان در دولت انقلابی آیت الله رئیسی اصلاح خواهد شد تا مردمی که در این صندوق سرمایه گذاری کرده اند و از تولید ملی و داخلی حمایت کرده اند طعم سود را بچشند.

974 نمایش

نظر دادن