تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 فروردين 1400 ساعت 11:02

خطیب‌زاده: از اسرائیل بخاطر اتفاق نطنز انتقام می‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش تسنیم، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز نشست خبری خود را به صورت مجازی برگزار کرد.

خطیب زاده در این نشست گفت: این هفته هم انشالله اگر جزئیات نهایی شود، از روز چهارشنبه گفتگو و مذاکرات در چارچوب رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا آغاز خواهد شد.

وی افزود: امشب ما میزبان وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز افتاد و بارها هم رژیم صهیونیستی از قبل می گفت و این روزها هم شنیده می شود که تایید می‌کنند که رژیم صهیونیستی پشت این داستان بوده است. البته خوشحالم که هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی نبوده است. اما این یک جنایت علیه بشریت است.

وی افزود: اگر هدف این بوده که توان ایران تضعیف شود، اینطور نبوده. تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1 بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. قطعا به این هدف خود نخواهند رسید. رژیم اشغالگر قدس با این اقدام تلاش کرد که از مردم ایران انتقام صبر و پر از حکمت خود را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در جا و زمان خود خواهد بود.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه در وین انجام می شود مذاکرات هسته ای نیست، گفتگوهای فنی برای رفع تحریم‌هاست. ما یکبار بر روی برجام انجام دادیم و تمام شده است.

وی اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین هیچ تحریمی وجود ندارد. بارها مقامات آمریکایی گفتند که تحریم‌ها را اعمال کردند برای فشار حداکثری و اینکه هیچ کس نتواند برجام را احیا کند. متاسفم برخی از ایالات متحده به وین می‌آیند که با 1+4 گفت‌وگو کنند برخی از میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. این مسیری که برای اصلاح اقداماتشان در پیش گرفتند باید کامل باشد.

او ادامه داد: در سفر وزیر خارجه روسیه توافقنامه همکاری های جامع امضا خواهد شد.

خطیب زاده درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران گفت: یکی از موضوعات مهم رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره است. اینها بدهی های قطعی کره جنوبی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد. روابط به خاطر این صدمه دیده است.

وی گفت: ما روشن گفته ایم که وضعیت باید به ژانویه 2017 برگردد و این برچسب های خیالی که دولت ترامپ زده و برخی را اعمال یا بازاعمال کرده است. ما به اینها کاری نداریم. آمریکا ذیل قطعنامه 2231 تعهداتی دارد و در انجا درج شده که آمریکا باید از اقداماتی که مانع عادی سازی روابط اقتصادی با ایران می‌شود، اجتناب کند. ما با آمریکا کاری نداریم و لیست (تحریم‌ها) را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کنیم. اگر آمریکا واقعا بخواهد به تمامی تعهدات خود برگردد، بسیاری از مسائل قابل راستی‌آزمایی هستند. یک سری از اقدامات هستند که باید به صورت موثر برداشته شوند. اینها قابل راستی آزمایی هست. البته جزییات احتیاج به گفتگوهای پیچیده داخل کمیسیون مشترک دارد.

خطیب‌زاده گفت: آنچه در نطنز اتفاق افتاد، تروریسم هسته‌ای در خاک جمهوری اسلامی ایران بود... ایران حق خود برای پاسخ را ذیل ماده 51 منشور ملل متحد محفوظ می داند.

وی افزود: هیچ مذاکره‌ مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد. همه تحریم‌ها باید رفع شوند.

خطیب زاده گفت: پاسخ نطنز انتقام از اسرائیل است و اسرائیل نمی تواند از جیب مردم ایران هزینه کند. رژیم صهیونیستی برخی اقداماتی را انجام داده و برخی درزهای خبری را علنی انجام داده است. وزارت خارجه یک مسئولیت بر اساس تنظیم نظام دارد و آن هم نهایت تلاش در چارچوب سیاست‌های نظام برای رفع تحریم‌هاست.

443 نمایش

نظر دادن