تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 فروردين 1400 ساعت 00:11

یاسر جبرائیلی: آقای خاتمی اشک تمساح نریزید

در پاسخ به سوال نخست، می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد و نشان داد که اصلی‌ترین محرک دولت اوباما-بایدن برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، ادعای دروغ تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و وقوع فتنه ۸۸ بوده است.

یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به پیام نوروزی خانمی نوشت: مشکلات اقتصادی کشور، غالبا یا به تحریم نسبت داده می‌شود یا به سوء مدیریت؛ اما فارغ از اینکه برای هر کدام از این عوامل چه میزان سهم قائل هستیم، النادر کالمعدوم‌اند اظهارنظرهایی که در ریشه‌یابی وضع موجود، به عواملی غیر از تحریم و سوء مدیریت اشاره می‌کنند.

اما قاعدتا اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به ماجرا بنگریم، باید این پرسش‌ها را مطرح کنیم که اساسا چرا تحریم‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۰ علیه کشور وضع شد؟ و کدام عوامل باعث روی کار آمدن دولت آقای روحانی و رخ دادن این فاجعه ۸ ساله مدیریتی شدند؟ پاسخ این سوالات، ما را به علت‌العلل مشکلات اقتصادی کشور خواهد رساند.

در پاسخ به سوال نخست، می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد و نشان داد که اصلی‌ترین محرک دولت اوباما-بایدن برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، ادعای دروغ تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و وقوع فتنه ۸۸ بوده است. ففط برای نمونه، آنگونه که ریچارد نفیو خبر داده، پس از فتنه ۸۸ بود که اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل (رایس) و وزیر خارجه (کلینتون) و یک وزیر دیگر اجازه داد تا برنامه‌های خود برای تحریم را پیش ببرند.

استوارت لوی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به شکلی دیگر خبر نفیو را روایت کرده است: "آمریکا تصور می‌کند تحریم‌ها با اوضاع سیاسی آشفته ایران ترکیب خواهد شد و این چیزی است که آمریکا به آن امید بسته است". اوباما نیز در خاطرات خود با مضامین مشابه، بر این مدعا مهر تایید زده است.

یعنی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که فتنه ۸۸ یک لبه قیچی است و تحریم‌ها باید لبه دیگر قیچی برای بریدن رگ حیات ملت ایران باشد تا راه برای بازگشت آمریکا برای چپاول ایران باز گردد. لذا اگر بخواهیم علت‌العلل تحریم‌ها را شناسایی کنیم، آقای سید محمد خاتمی از اصلی‌ترین صحنه‌گردانان و عوامل فتنه ۸۸ از نخستین کسانی است که باید سراغش رویم. در کتاب سودای سکولاریسم به صورت مبسوط به نقش خاتمی در این فتنه پرداخته‌ام.

اما در پاسخ به سوال دوم، یعنی ریشه‌های فاجعه مدیریتی ۸ سال اخیر نیز سیدمحمد خاتمی نقشی تاریخی ایفا کرده است. او به عنوان موثرترین چهره و لیدر جریان اصلاحات، این جریان را برای حمایت از آقای روحانی بسیج کرد و در کنار مرحوم هاشمی نقش موثری در روی کار آمدن این دولت داشت.

اگر بخواهیم برای وضع موجود اقتصادی کشور دنبال علت‌العلل بگردیم، آقای سیدمحمد خاتمی حتما در ردیف کاندیداهای اصلی خواهد بود. اینکه ایشان اخیرا پیام داده و گفته است ترجیح می‌دهد به جای تبریک نوروز با مردم همدردی کند، نوعی فرار به جلوست. خاتمی بی‌مسئولیت‌ترین فردی است که جایگاه و قدرت اجتماعی‌اش را صرف وضع تحریم علیه کشور و روی کار آمدن دولت آقای روحانی کرد.

رویکرد و عملکرد شما و جریان سیاسی شما، ریشه‌های همه دردهای امروز مردم است آقای خاتمی! اشک تمساح نریزید... نمک روی زخم قربانیان تفکرات غلط و جاه‌طلبی‌های سیاسی خود نریزید..‌. خاموش شوید تا مردم نفس بکشند...

737 نمایش

نظر دادن