تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 بهمن 1399 ساعت 18:16

انتقادات صریح قالیباف از دولت درباره سوء مدیریت در بورس

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس وظیفه خود می داند که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کند، گفت: بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر در حال حاضر به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه ای به این سمت حرکت کنند؟
به گزارش خانه ملت، نشست امروز (سه شنبه 30 دی ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس و مدیران ارشد سازمان بورس و نمایندگان به منظور بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه برگزار شد.

قالیباف در این نشست گفت: از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم موضوعات اقتصادی از اولویت مجلس بود و اولویت من نیز به عنوان خدمتگذار نمایندگان موضوعات اقتصادی بود؛ دو موضوع همیشه در دستور کار ما قرار داشت؛ نخست سند مالی بودجه با رویکرد اصلاح ساختار آن و دوم بازار سرمایه به دلیل اهمیت آن و نقشی که بر سایر بازارها و زندگی مردم دارد.

وی اضافه کرد: همانگونه که کسری بودجه بزرگترین چالش سند بودجه بوده و باید حل شود، در حوزه سرمایه گذاری که در حال حاضر سرمایه گذاری قابل توجهی هم نداریم، باید از ظرفیت بازار سرمایه و بورس استفاده کنیم.

هر چه که وزارت اقتصاد درباره بورس از مجلس درخواست کرد، انجام دادیم اما این بازار دچار سوء مدیریت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصاً وضعیت بورس را به صورت مداوم دنبال می کنم، ادامه داد: همواره در خدمت وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده تا هر مشکلی که در حوزه بورس وجود داشت، حل و فصل شود.

قالیباف با اشاره به برگزاری نشست های مکرر در حوزه بورس یادآور شد: هر چه که وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست کرد، آن را انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت ها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن حدود 25 روز طول کشید، یعنی از شورای عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد.

وی با بیان این که 40 روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است و باید اصلاح شود، اما این بازار همچنان دچار همان آسیب است، به اختیارات واگذار شده به شورای عالی بورس اشاره و تصریح کرد: هر اختیاری که خواستند، داده شد، از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام های حقوقی.

هر اختیاری که خواستند داده شد

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر اقتصاد هر ابزاری که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد، ادامه داد: شرایط کنونی بورس نشان دهنده نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت است.

قالیباف تاکید کرد: دولت، ستاد اقتصادی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بورس در برابر بازار سرمایه مسئول هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس مصوبات شورای عالی بورس، اختیارات بسیاری برای اداره این بازار داده شده، به آنچه از خردادماه تا مردادماه سال جاری اتفاق افتاد، اشاره و بیان کرد: شاخص بورس که از 2 میلیون واحد عبور کرده بود ، در حال حاضر به یک میلیون رسیده است، نوسان یک میلیونی شاخص بورس نشان دهنده ضعف در مدیریت بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه چطور ممکن است وقتی قیمت ارز بالا می رود بازار سرمایه دچار آسیب شود و وقتی قیمت ارز کاهش می یابد هم این آسیب وجود داشته باشد؟ اضافه کرد: تحلیل درباره سهام فروخته شده توسط شرکت های حقوقی و زمان عرضه این سهام بیانگر وجود ایراد و اشکال در این حوزه است که باید برطرف شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید قوام و ثبات داشته باشد، ادامه داد: در صورت وجود ایراد و اشکال در بازار سرمایه، این مشکل به سایر بخش ها نیز سرایت می کند و موجب ایجاد خسارت در حوزه های اقتصادی می شود. از سوی دیگر اعتماد مردم را از بین می برد.

دولت و رئیس جمهور رسماً از مردم دعوت کرده و اطمینان دادند که در بورس سرمایه گذاری کنید

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور رسماً از مردم دعوت کرده و اطمینان دادند که در بورس سرمایه گذاری کنید و گفتند که دولت در کنار مردم است، تصریح کرد: مردم باید در شرایط کنونی احساس کنند که ما هستیم، منظور این نیست که منطق اقتصادی بورس را عوض کنیم، اما فراز و نشیب یک میلیون واحدی قابل قبول نیست، فراز و نشیب معنی داری که در آن عده خاص یا برخی شرکت های حقوقی از آن منفعت بردند، اصلا قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مجلس وظیفه خود می داند که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کند، گفت: بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر در حال حاضر به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه ای به این سمت حرکت کنند؟

قالیباف اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی موضوع بورس را مورد بررسی قرار داده و گزارش مربوطه را به هیات رئیسه ارجاع دهند تا در صحن علنی قرائت شود، هر چند این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

با توجه اختیارات گسترده مسئولان بورسی، برخورد نکردن با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نیست

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: اطمینان دارم بورس را می توان بهتر از شرایط کنونی اداره کرد، به گونه ای که رشد متناسب داشته باشد. تحقق این مهم در گرو اصلاح برخی موضوعات است.

وی با بیان اینکه باید آرامش را به بازار بورس بازگردانیم، گفت: نمی توان بورس را با بگیر و ببند سامان داد و مشکلات را حل کرد، اما از آنجا که به مسئولان بورسی اختیار بسیاری داده شده، عدم برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نیست.

قالیباف با بیان اینکه ستاد اقتصادی دولت باید اقدامات لازم برای ساماندهی بورس را انجام دهد، تصریح کرد: هرچند بورس از نظر نرم افزار و سخت افزار ایراداتی دارد، اما برای رشد اقتصادی و مهار نقدینگی می توان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق تمام تصمیمات به گونه ای اخذ می شود که موجب تورم زایی و رشد نقدینگی نشود، ادامه داد: ما توقع داشتیم دولت اصلاحات مناسبی در بودجه انجام دهد که به دلیل بی توجهی به این موضوع مجلس ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه از آنجا که رسیدگی به موضوعات اقتصادی، اولویت من است در طول شبانه روز صبح یا شب ، هر زمان که نیاز است، موضوعات را بررسی می کنم، بیان کرد: هر چند اقتصاددان نیستم، اما با افراد صاحب نظر در بازار سرمایه گفت و گو کرده و اطلاعات را از آنها می گیرم، بنابراین در جریان شرایط و وضعیت کنونی هستم.

1189 نمایش

نظر دادن