AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 دی 1399 ساعت 08:38

زمستان داغ آمریکا خبری از انتقال آرام قدرت نیست!

«نیویورک‌تایمز» نوشته، «دونالد ترامپ» از انتقال آرام قدرت به «جو بایدن» پشیمان شده و حوادث سیاه روز چهارشنبه در کنگره تاثیری روی او نگذاشته است. این یعنی، آمریکا همچنان مستعد تکرار حوادث خونین کنگره است و احتمالا باید منتظر «زمستان داغ» در این کشور بود.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه کیهان، تابستان سال 97 بود که آمریکا با پول رژیم سعودی و بسیج گسترده شبکه‌های اجتماعی، جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی گسترده‌ای را علیه کشورمان شروع و نام این پروژه را نیز «تابستان داغ» گذاشت. رهبر معظم انقلاب با شکست سنگین این پروژه پر هزینه دشمن، طی اظهاراتی گفتند:«هدف آنها این بود که به وسیله تحریم و اقدامات ضدامنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به‌وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم تابستان داغ گذاشته بودند اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌ها بود». رهبر انقلاب در جای دیگری نیز گفتند: «ببینید چقدر دستگاه محاسباتی دشمن دچار اشتباه است که رئیس‌جمهورشان می‌گوید هر جمعه در تهران علیه نظام راهپیمایی است. اولاً جمعه نیست و شنبه است؛ ثانیاً تهران نیست و پاریس است».

حالا بیش از 2 سال از شکست پروژه «تابستان داغ» گذشته و در آمریکا شاهد بروز یک «زمستان داغ» هستیم! هر لحظه احتمال می‌رود که این کشور دچار آشوب و شورشی مثل آشوب‌های روز چهارشنبه 6 ژانویه (17 دیماه) شود. 9روز تا انتقال قدرت و مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن بیشتر زمان باقی نمانده است.

چهارشنبه هفته قبل جلسه تائید رسمی پیروزی بایدن در کنگره رنگ خون گرفت و طرفداران ترامپ در یک به اصطلاح «شبه کودتا» ساختمان کنگره را اشغال کردند. اتفاقی که بازتاب بسیار منفی در داخل و خارج آمریکا داشت و بسیاری آن را نشانه «افول، سقوط و آغاز عصر پسا آمریکا» نامیدند. ترامپ بعد از این اتفاقات در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن پذیرش شکست گفت که متعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. اما دیروز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا از سخنان روز پنجشنبه خود درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به بایدن پشیمان شده است!

شبکه خبری «الجزیره» به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا پشت درهای بسته به صراحت اعلام کرده استعفا نخواهد داد. بر اساس نوشته این روزنامه، ترامپ همچنین پشیمانی خود از سخنان روز پنجشنبه و تعهدش درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به «جو بایدن» را ابراز داشته است. روز شنبه نیز سه نفر از مشاوران کاخ سفید به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند دونالد ترامپ هیچ قصدی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد. یکی از مشاوران وی نیز احتمال کناره‌گیری ترامپ از قدرت در‌اندک روزهای باقیمانده از دوران ریاست جمهوری وی را «هیچ» ارزیابی کرد. به گفته کارشناسان عدم تعهد ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در روز تحلیف (چهارشنبه یک بهمن) می‌تواند به فاجعه‌ای به مراتب بدتر از روز تسخیر کنگره منجر شود.

پرونده استیضاح روی میز «پنس»

همزمان با این هشدارها، فرایند استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور آمریکا نیز از سوی دموکرات‌ها پی گیری می‌شود. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در همین رابطه به نقل از «یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت» آمریکا اعلام کرده: «مایک پنس معاون رئیس‌جمهور تلاش برای توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی را رد نکرده است و می‌خواهد این گزینه را برای مقابله با وضعیتی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بی‌ثبات‌تر بشود، حفظ کند».

منبع فوق البته به این رسانه آمریکایی خبر داد، بین اعضای تیم «مایک پنس» این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد.

طبق متمم 25 قانون اساسی آمریکا درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس‌جمهور، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس‌جمهور رأی دهند.سی‌ان‌ان در گزارش بامداد یکشنبه خود خبر داد، ترامپ و پنس بعد از حمله هواداران رئیس‌جمهور به کنگره و برگزاری مراسم تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا با یکدیگر صحبت نکرده‌اند. طبق گزارش این شبکه‌، «ترامپ همچنین هنوز در رد تهدید به مرگ پنس در شبکه‌های اجتماعی هیچ اظهارنظر علنی نکرده است»بنا بر این گزارش، دستیاران مایک پنس از این موضوع که به دنبال متواری شدن پنس و خانواده او از حمله مهاجمان به کنگره، ترامپ هیچ سراغی از پنس نگرفته است، عصبانی هستند.به رغم این گزارش تازه سی‌ان‌ان، منابع نزدیک به معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته و یک روز بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره گفته بودند که «بسیار بعید است» پنس به متمم 25 قانون اساسی برای برکناری ترامپ متوسل شود چرا که به نظر می‌رسد چنین تلاشی در نهایت، «ناموفق» خواهد بود. بر اساس گزارش سی.ان.ان‌، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با سازمانها مربوط به خود درباره به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکنار کردن ترامپ از ریاست جمهوری بحث کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این پروسه طولانی‌تر از زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ تا قبل از تحلیف جو بایدن می‌شود و نباید از آن انتظار اجرای فوری را داشت.

تلاش برای استیضاح

تلاش‌های دموکرات‌ها نیز برای استیضاح ترامپ شدت گرفته است. در همین راستا رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا خواستار بازگشت زودهنگام دموکرات‌ها از تعطیلات سال نو برای پیگیری طرح استیضاح دونالد ترامپ شد. نانسی پلوسی به

هم‌حزبی‌های دموکرات خود اعلام کرد برای پیگیری حوادث اخیر و طرح استیضاح رئیس‌جمهور هر چه زودتر به واشنگتن بازگردند. دموکرات‌های آمریکا روز جمعه طرح استیضاح ترامپ را پس از اعتراضات هوادارانش در واشنگتن و حمله به ساختمان کنگره این کشور و اعمال خشونت در این ایالت، در بین قانونگذاران آمریکایی توزیع کردند.

آنها قصد دارند با توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کنند. پیش‌نویس طرح استیضاح ترامپ به دلیل سوءاستفاده او از قدرت و تحریک هوادارانش برای هجوم به کنگره از سوی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با استناد به منابع خود گزارش داد، در صورتی که ترامپ با دادگاه استیضاح مواجه شود، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و الن درشوویتس، از وکلای آمریکایی احتمالا تیم حقوقی او را تشکیل می‌دهند.

سانسور شدید

ترامپ همچنین در رسانه‌های اجتماعی همچون توئیتر، فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام با انتقاد مواجه شده و حساب‌های کاربری او بعد از آشوب چهارشنبه گذشته در کنگره بسته شدند. این شبکه‌ها به سخنرانی جنجالی ترامپ به عنوان عامل تحریک معترضان اشاره دارند و این درحالی است که این شبکه‌ها دقیقاً سیاست مغایری را در سایر کشورها پی می‌گیرند و در آنجا به تریبونی برای معترضان برای زیر سؤال بردن نتایج رسمی انتخابات تبدیل می‌شوند. با مسدود شدن حساب ترامپ در شبکه‌های اجتماعی وزیر خارجه آمریکا در پیامی با انتقاد از اقدام توئیتر در مسدود کردن حساب شخصی رئیس‌جمهور آمریکا نوشت نمی‌توان اجازه داد که صدای 75 میلیون آمریکایی را ساکت کنند. «مایک پمپئو» در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «خاموش کردن بیان خطرناک است. این اقدام ضد آمریکاست.

متاسفانه،‌ این تاکتیک جدید چپ‌ها نیست. آنها سال‌ها در راستای خاموش کردن صداهای مخالفان کار کرد‌ه‌اند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم آنها 75 میلیون آمریکایی را ساکت کنند». اشاره پامپئو به 75 میلیون آمریکایی، تعداد شهروندان این کشور است که در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) به دونالد ترامپ رای دادند.

افشاگری دلهره‌آور

خبرهای دیگر از آمریکا حاکی است بازداشت گسترده مهاجمان به کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد و عوامل حمله نیز در حال اخراج و از دست دادن شغل‌های خود هستند ایندیپندنت در گزارشی نوشته است تمام چهره‌های مشهور در حمله به کنگره آمریکا بازداشت شده‌اند. پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشت: در ادامه تحقیقات وسیع پیرامون حوادث خشونت بار واشنگتن دی‌سی و حمله به ساختمان کنگره آمریکا‏، دادستان‌های فدرال اعلام کردند یک مرد آلابامایی روز چهارشنبه ساعت‌ها قبل از اینکه مقامات مسئول متوجه شوند، یک کامیون حامل ۱۱ بمب دست‌ساز، یک قبضه تفنگ تهاجمی و یک اسلحه دستی را در نزدیکی ساختمان کنگره ایالات متحده پارک کرده بود.

طبق اظهارات دادستان‌های فدرال، همچنین گفته می‌شود مرد دیگری نیز با اسلحه تهاجمی و صد‌ها فشنگ در پایتخت کشور به آشنایان گفته بود که می‌خواست به نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان، شلیک یا با خودرو به او حمله کند.به نوشته سی‌ان‌ان، این افشاگری‌ها بخشی از دلهره‌آورترین جزئیاتی است که دادستان‌های فدرال این هفته علنی کرده‌اند.

آنها جزئیات بیشتری را از میزان مهمات و تجهیزات موجود برای کمک به طرفداران ترامپ که به ساختمان کنگره حمله کردند، اعلام می‌کنند.افراد دیگری نیز به حمل اسلحه و انتقال مهمات به محوطه کنگره متهم شده‌اند و با تحقیقات گسترده انتظار می‌رود اتهامات بیشتری مطرح شود.

بر اساس جزئیات مربوط به انبار سلاح در کامیون که در اسناد فدرال وجود دارد، لونی لروی کافمن، از شهر فالکویل ایالت آلاباما، به ارتکاب تخلفات فدرال متهم شده است. وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اتهاماتی را علیه ۱۳ متهم مرتبط با شورش در ساختمان کنگره اعلام کرد.

852 نمایش