تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 آذر 1399 ساعت 15:07

از "نامه عاشقانه" برای مذاکره با بایدن تا "تسلیم‌نامه" برای مذاکره با ترامپ!

طیف تندروی اصلاح طلب بجای پاسخگویی درباره عملکرد غیرقابل قبول خود، همچنان با گروگان گیری معیشت مردم در پی تکرار و تعمیم خسارت محض برجام است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از مشرق، در روزهای گذشته بیانیه‌ جمعی از اصلاح‌طلبان درباره‌ روابط ایران و آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰ منتشر شد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «انتخابات آمریکا با شکست ترامپ به‌پایان رسید و مردی که مصداق بارز مردم‌فریبی و خودشیفتگی بود و از حمایت آدمکشان و نژادپرستان شرم نمی‌کرد و ارمغانش برای مردم آمریکا نفرت‌پراکنی و ایجاد دودستگی، و درسطح جهانی تحقیر و تضعیف نهادها و قواعد و حقوق بین‌الملل، و برای ایران زورگویی و تحریم و ترور بود، از قدرت کنار گذاشته شد».

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: «اکنون که خروج عهدشکنانه ترامپ از برجام و سیاست‌ فشار همه‌جانبه او علیه ایران، به‌رغم لطماتی که به اقتصاد ایران زد و فشاری که بر مردم ایران وارد آورد، به شکست انجامیده است و رئیس جمهور منتخب وعده بازگشت به برجام داده، فرصتی برای شدت بخشیدن به کوشش‌های معطوف به رفع تحریم‌ها از موضع عزت در اختیار ایران قرار گرفته است تا تحریم‌های ظالمانه پایان یابد، ملت نتیجه تحمل و شکیبایی خود را ببیند و کشور به مسیر رشد و توسعه اقتصادی بازگردد».

در این بیانیه تصریح شده است: «ما جمعی از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی ایران، از هیئت حاکمه و سیاست‌سازان ایران دعوت می‌کنیم از پنجره فرصتی که برای تامین منافع ملی ایران و کاهش آلام و رنج مردم گشوده شده است، به کارآمدترین شکل استفاده کنند و نگذارند فرصت فراهم‌شده از دست برود و درهم‌شکستن سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها دشوارتر شود.این یک خواست جناحی نیست و نباید گروگان سیاست داخلی قرار گیرد، بلکه مطالبه ملتی است که زندگی آنان تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا زیر فشار شدید قرار گرفته است».

اصلاح طلبان در این بیانیه تاکید کرده اند: «بر این اساس باید هوشیارانه رفتار نیروی‌های اثرگذار سیاسی در ایران را در هفته‌های پیش رو زیر نظر داشت تا خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب مخالفان برجام در آمریکا نریزند و بهانه به تندروهای دولت ترامپ و ایران‌ستیزان در امریکا برای دشوارسازی رفع تحریم‌ها و برگشت‌ناپذیر کردن برجام ندهند. به‌نظر ما امروز ایران در شرایطی است ‌که جریان‌های سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و مستقل و همه نیروهای ایران‌دوست، لازم است فارغ از اختلافات‌ و تفاوت‌هایشان، در استفاده از فرصت به‌دست‌آمده هم‌صدا شوند و زمینه‌ساز تسریع بازگشت آمریکا به برجام و مشوق بازگشت ایران به تعهدات برجامی (در صورت لغو تحریم‌ها) شوند».

در پایان این بیانیه آمده است: «ما تأکید می‌کنیم بازگشت آمریکا به برجام و احیای این موافقت‌نامه، صرفا زمینه را برای استفاده ایران از ظرفیت‌های بین‌المللی برای قرارگرفتن در مسیر توسعه فراهم می‌کند، اما دستیابی به پیشرفت و رفاه ملی در گرو سیاست‌های اصولی در جهت تأمین رضایت عمومی و تحکیم همبستگی ملی و ایجاد نشاط و امید اجتماعی و نیز ایجاد فضای امن کسب و کار، شفافیت مناسبات اقتصادی، مبارزه اصولی و قاطع با فساد، نوسازی سیستم بانکی متناسب با استانداردهای جهانی، تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و خروج از لیست سیاه گروه ویژه اقدام‌ مالی (FATF) با هدف رفع موانع روابط پولی و بانکی با کشورهای دیگر و... است».

درباره محتوای این بیانیه گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

«تسلیم نامه» برای مذاکره با ترامپ

در بیانیه مذکور از ترامپ با القاب و عناوینی همچون «مردم‌فریب»، «خودشیفته»، «حامی آدمکش ها»، «حامی نژادپرستان»، «عامل نفرت‌پراکنی»، «تضعیف کننده نهادها و قواعد و حقوق بین‌الملل»، «زورگو»، و «حامی تحریم و ترور علیه ایران» و...نام برده شده است.

طبیعتا شخصی با چنین توصیفاتی به هیچ عنوان شایسته مذاکره و توافق نیست. اما جالب اینجاست که امضاءکنندگان این نامه، پیش از این و در خرداد 97 و پس از خروج آمریکا از برجام، در نامه ای تسلیم طلبانه تاکید کرده بودند که باید هر چه سریعتر با ترامپ مذاکره کنیم.

امضاءکنندگان نامه تسلیم طلبانه خرداد 97 که تعداد زیادی از آنها نامه اخیر را هم امضاء کرده اند در آن مقطع تاکید داشتند که «در صورتی که آمریکا ضمانت دهد دیگر بدعهدی نکند ایران می‌تواند با ترامپ پای میز مذاکره بنشیند»! ؛ یعنی اصلاح طلبان در خرداد 97 انتظار داشتند که فردی که او را «مردم فریب» و «زورگو» و «خودشیفته» و «تضعیف کننده نهادها و حقوق بین الملل» نامیده اند، به ایران برای اجرای تعهدات برجامی تضمین بدهد! دقیقا همانطور که «جان کری» با امضای خود تضمین داد!

امضاءکنندگان نامه مذکور، مشکلات اقتصادی فعلی را نتیجه عدم مذاکره و توافق نامیده و مدعی است که اگر با بایدن مذاکره کنیم، اوضاع کشور گل و بلبل خواهد شد. اما این افراد به این سوال پاسخ نمی دهند که مگر همین دولت آقای روحانی با دولت آمریکا مذاکره نکرد و به توافق نرسید!؟

مگر نگفتید تحریم ها بالمره لغو می شود!؟

مگر آقایان روحانی و ظریف تاکید نکردند که برجام آنقدر محکم و دقیق نوشته شده که رئیس جمهور بعدی و دولت بعدی به هیچ عنوان نمی تواند از برجام خارج شود!؟ مگر روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی و دیگر دولتمردان تاکید نکردند که در دی ماه 94 تمامی تحریم ها بالمره لغو خواهد شد!؟ در آن مقطع که هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا «جو بایدن» معاون اول و به عبارتی نفر دوم دولت اوباما بود.

در روزهای گذشته «بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی حامی دولت اذعان کرد که «اگر به بحران به وجود آمده در بورس توجه کنیم این بحران بیش از آنکه به سیاست خارجی ارتباط داشته باشد به ندانم‌کاری و نداشتن مدیریت کافی مدیران ارتباط پیدا می‌کند. ساختن مسکن و آزادراه‌ها در کشور که متأثر از تحریم‌ها نیست».

وی در ادامه تاکید کرد: «قیمت کالاهای مورد نیاز مردم ارتباط مستقیمی به روند تحریم‌های بین‌المللی یا تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا ندارد. افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم به دلیل سیاست‌های اشتباهی است که مسئولان تصمیم‌گیر اقتصادی انجام داده‌اند. اینکه خوراک دام مورد نیاز کشور وارداتی است ارتباطی به تغییر رئیس‌جمهور آمریکا ندارد».

حامیان «خانه نساختن برای مردم»

قطعا وقتی «عباس آخوندی» که در دولت روحانی پنج سال و اندی وزیر بوده و پیش از آن نیز در دولت هاشمی رفسنجانی حدود 4 سال وزیر مسکن بوده، می گوید «افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکن برای مردم نساختم» این مسئله هیچ ربطی به تحریم نداشته و صرفا به ناکارآمدی و سوءمدیریت مربوط است.

در یک نمونه دیگر، «بیژن زنگنه» که از سال 59 تا 99 – به استثنای 8 سال- یا وزیر بوده و یا معاون وزیر، تاکید می کند که «هیچ اعتقادی به ساخت پالایشگاه ندارم» و «باید بنزین از خارج وارد شود»؛ در سوی مقابل جوانان نخبه و انقلابی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) پالایشگاه ستاره خلیج فارس را راه اندازی کرده و تحریم های بنزینی را بی اثر کردند.

رهبر معظم انقلاب- 4 آذر 99- در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، فرمودند: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید. مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها، ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت».

سانسور اجرای 95 درصدی FATF

اصلاح طلبان مدعی هستند که ما باید بهانه های آمریکا را رفع کنیم. در همین رابطه در این بیانیه، همزمان با پیشنهاد مذاکره، تاکید کرده اند که باید لوایح مرتبط با FATF نیز تصویب شود.

امضاءکنندگان بیانیه مذکور عامدانه دست به سانسور برده اند؛ چرا که دولت روحانی از سال 95 تاکنون از 41 بند دستورات FATF  تعداد 39 دستور را عینا اجرا کرده است؛ ولیکن کوچکترین گشایشی در امور بانکی ایجاد نشده است.

شاید برخی بگویند که تا زمانیکه ما هر 41 بند را اجرا نکنیم، نمی توانیم انتظار گشایش در امور بانکی را داشته باشیم. در پاسخ باید گفت که کره شمالی پیش از ما این مسیر را پیموده است.

کره شمالی در سالهای گذشته تمامی دستورات FATF و از جمله لوایح پالرمو و سی اف تی(دو لایحه ای که ایران اجرا نکرده است) را اجرا کرد اما FATF این کشور را از لیست سیاه خود خارج نکرد و بهانه های جدیدی از جمله توان دفاعی و موشکی را مطرح کرد.

علاوه بر این، سازمان FATF تاکید کرده که حتی با اجرای 41 دستور هم ممکن است ایران از لیست سیاه خارج نشود و باید راستی آزمایی از سوی ایران همچنان ادامه یابد! این سازمان همچنین در گزارشی تاکید کرد که یکی از رسالت های FATF اجرای دقیق تحریم های ایران و مسدودسازی مسیر دورزدن تحریم هاست.

پیش از این ظریف صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم که با اجرای FATF مشکلات کشور رفع شود».

فتنه 88 و قطعنامه 1929

امضاءکنندگان بیانیه اخیر اصلاح طلبان اشخاصی همچون سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده، علیرضا علوی تبار، رجبعلی مزروعی، بهزاد نبوی، عبدالله رمضان‌زاده، فیض الله عرب سرخی، علی تاجرنیا، جلال جالی زاده، حمیدرضا جلایی پور، محمدرضا جلایی پور، محمدرضا خاتمی، عیسی سحرخیز، پروانه سلحشوری، ناهید خداکرمی، سعید شریعتی، احمد شیرزاد، محسن صفایی فراهانی، ریحانه طباطبایی، حسین کروبی، محسن میردامادی و...هستند.

در میان امضاءکنندگان بیانیه مذکور تعداد زیادی از دستگیرشدگان و محکومین فتنه 88 نیز حضور دارند. همان جماعتی که پس از ناکامی در آشوب افکنی چندین ماهه و عدم همراهی مردم، از دولت اوباما خواستند تحریم ها را علیه ایران اعمال کند؛ اما نه به شکل تدریجی که مانند واکسن عمل کند، بلکه دفعتا و فلج کننده!

همچنین در این بیانیه، اسامی اصلاح طلبان متواری هم دیده می شود. برای نمونه رجبعلی مزروعی، از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از فعالین فتنه ۸۸ است که چندی پس از فتنه متواری و سپس به صورت غیرقانونی از کشور خارج شد و اکنون چندین سال است که در حال سرویس دادن برای اقدامات ضدایرانی و تیزکردن چاقوی تحریم است.  

امضاءکنندگان این بیانیه، در سال 88 و به جهت نپذیرفتن رأی مردم، ماهها معیشت مردم و اقتصاد کشور را قربانی کردند و در نهایت قطعنامه ضدایرانی 1929 را به مردم کشورمان تحمیل کردند.

مرغ 35 هزارتومانی دستپخت شماست

امضاءکنندگان بیانیه مذکور همچنین از سال 92 تاکنون دولت را با امکانات و اختیارات بسیار گسترده در اختیار گرفته ولی در نهایت مرغ 35 هزارتومانی و دلار 25 هزارتومانی و افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و خودرو و سکه و لوازم خانگی را به مردم تحمیل کردند.

امضاءکنندگان این بیانیه، علیرغم تجربه پرهزینه و خسارت بار برجام و علیرغم آنکه به واسطه برجام «هسته ای رفت ولی تحریم ها ماند»، اصرار دارد که مردم ایران از یک سوراخ چندین بار گزیده شوند.

حجاریان و تاجزاده و علوی تبار و بهزاد نبوی و...در سال 92 و 96 از دسته کلید و آزادسازی خراسان به عنوان مطالبات اصلی جامعه نام برده و بدون هیچ طرح و برنامه ای، قوه مجریه را دربست در اختیار گرفتند.

حالا این طیف بجای پاسخگویی درباره عملکرد غیرقابل قبول خود، همچنان با گروگان گیری معیشت مردم در پی تکرار و تعمیم خسارت محض برجام است.  

لازم به ذکر است که این نامه شباهت بسیار زیادی به نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبری دارد. نامه‌ای که به جام زهر مشهور شد.

در اردیبهشت ماه 1381 رهبر معظم انقلاب با ‌اشاره به پیشنهاد مذاکره با آمریکا فرمودند: «الان ورد و ذکر عدّه‌ای مذاکره با آمریکا شده است! چه مذاکره‌ای!؟ می‌گویند با آمریکا مذاکره کنید تا موذی‌گری نکند؛ فشار وارد نیاورد؛ تهدید نکند و منافع ملی ما را رعایت نماید. مگر کشورهایی که امروز مورد تهدید آمریکا هستند - غیر از جمهوری اسلامی - با آمریکا مذاکره نمی‌کنند؟ مگر آنها با آمریکا رابطه ندارند؟ مذاکره و رابطه، مانع فشار آوردن و تهدید کردن و بدجنسی کردن و افزون‌طلبی نیست؛ مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند. دولت آمریکا صریحاً با نظام اسلامی، هویّت اسلامی و ایمان اسلامیِ مردم ما اعلام مخالفت کرده است».

یکی از فعالین رسانه ای چندی پیش در واکنش به رویکرد حقارت آمیز طیف تندرو اصلاح طلب در مواجهه با آمریکا در مطلبی نوشت: «می‌گویند مردی سراغ روانپزشک رفت و گفت "آقای دکتر من هر شب کابوس می‌بینم که با گاوهای زبان نفهم مسابقه فوتبال دارم. گله‌ای حمله می‌کنند و من زیر لگدشان می‌مانم و از خواب می‌پرم. اگر می‌شود قرص و آمپولی تجویز کنید که دیگر از این کابوس‌ها نبینم و شب راحت بخوابم".دکتر برای او دارو تجویز کرد و گفت از امشب مصرف کنید تا حالتان خوب شود. مرد بیمار نسخه را گرفت که برود؛ اما ناگهان برگشت و پرسید : "آقای دکتر! نمیشه داروها رو از فردا شب مصرف کنم!؟ ". دکتر با تعجب پرسید "برای چی؟ مگه نگفتین که کابوس، شما رو اذیت می‌کنه!؟ ". مرد بیمار جواب داد "چرا آفای دکتر؛ گفتم. اما راستشو بخواین... آخه... ه. امشب هیجانش بیشتره. امشب مسابقه فیناله"!... آری برخی دچار شیدایی و جنون گاوزدگی و گاوگرفتگی حادّ هستند؛ فرقی هم نمی‌کند که طرف شان اوباما باشد یا ترامپ [یا بایدن].»

منبع: مشرق

1020 نمایش

نظر دادن