AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 آبان 1399 ساعت 12:36

باراک اوباما: ۷۰ میلیون رأی به هر یک از نامزد‌های انتخابات یعنی گسست شدید در امریکا

دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقام‌های امریکایی تنها بر سر یک چیز اختلاف‌نظر ندارند؛ اینکه با همدیگر دچار اختلافی عمیق هستند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا رأی بیش از ۷۰ میلیونی هر کدام از نامزد‌های انتخابات را نشانه این می‌داند که «کشور به شدت گسسته شده است». دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر هم که بر تقلب در انتخابات تأکید دارد، گفته که تخلفات انتخاباتی به بد‌ترین شکل قانون اساسی امریکا را متلاشی و نقض کرد.
جو بایدن در اولین نطق بعد از انتخابات ریاست جمهوری وعده کرد که شکاف‌های جامعه امریکا را پر خواهد کرد، ولی شواهد نشان می‌دهد این شکاف‌ها به قدری است که بایدن در مقام ریاست جمهوری قادر نخواهدبود آن‌ها را محو کند. انتخابات ریاست جمهوری امریکا که با مشارکت بی‌سابقه ۵/ ۶۶ درصدی برگزار شد، این شکاف‌ها را علنی کرد و آنطور که مؤسسه PEW نوشته، «هم طرفداران بایدن و هم ترامپ معتقدند که اختلاف بین آن‌ها بیش از مسائل سیاسی و سیاستگذاری است.» در حالی که طرفداران بایدن و ترامپ، هر دو در جدید‌ترین نظرسنجی پیو گفته‌اند: «پیروزی طرف مقابل باعث صدمه پایدار به کشور خواهد شد.» این شکاف همچنان روندی فزاینده دارد. حدود یک ماه قبل از انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) به طور متوسط هشت امریکایی از هر ۱۰ امریکایی معتقد بوده‌اند که اختلافات‌شان با اردوگاه مقابل بر سر «هسته مرکزی ارزش ها» است، ولی حالا این شکاف با ۱۰ درصد افزایش به عدد ۹ رسیده است. نظرسنجی پیو همچنین نشان می‌دهد در طول تابستان، ۷۶ درصد جمهوریخواهان این احساس را داشته‌اند که دولت امریکا در برخورد با کرونا خوب عمل کرده در حالی که این میزان در بین کسانی که تعلق حزبی به جمهوریخواهان ندارند فقط ۲۹ درصد بوده است. پیو نوشته که: «این شکاف ۴۷ درصدی در میان ۱۴ کشوری که پیو آن‌ها را بررسی کرده، بی سابقه است. ۷۷ درصد امریکایی‌ها گفته‌اند که کشورشان اکنون بیش از دوره قبل از کرونا دچار شکاف است در حالی که میزان متوسط شکاف در میان ۱۳ کشور دیگر (به جز امریکا) ۴۷ درصد بوده است. پیو نتیجه گرفته ماهیت شکاف سیاسی امریکا در جهان «استثنایی» است.

نقطه اشتراک اوباما با ترامپ

این شکاف نه تنها داخل جامعه امریکا احساس می‌شود، بلکه سیاستمداران امریکایی هم چنین احساس فزاینده‌ای دارند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا مشارکت بی‌سابقه در انتخابات امریکا را نشان گسست در امریکا می‌داند و در گفتگو با سی‌بی‌اس گفته اینکه هرکدام از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به بیش از ۷۰ میلیون رأی دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که کشور به شدت گسسته شده است. اوباما معتقد است اینکه جمهوریخواهان «ادعای بی‌اساس» دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات را به چالش نمی‌کشند، «ناامید کننده» است. او می‌گوید: «دستیابی هر کدام از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به بیش از ۷۰ میلیون رأی نشان‌دهنده آن است که کشور به شدت گسسته شده است.» ظاهراً این تنها نقطه توافق باراک اوباما، با دونالد ترامپ است. از قضا ترامپ هم دیروز با انتشار یک رشته توئیت تأکید کرد که تخلفات انتخاباتی به بد‌ترین شکل قانون اساسی امریکا را متلاشی و نقض کرد. ترامپ نوشته است: «به چه دلیل رسانه‌های اخبار جعلی، به طور مداوم وانمود می‌کنند که جو بایدن، به ریاست‌جمهوری می‌رسد و حتی به طرف ما اجازه نمی‌دهند که نشان دهیم -که البته ما تازه آماده می‌شویم که نشان دهیم- چه طور قانون اساسی بزرگ ما را در انتخابات ۲۰۲۰ به بد‌ترین شکل متلاشی و نقض کردند.»‌وی افزود: «قانون اساسی به شیوه‌ای مورد حمله قرار گرفت که هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده بود! از شمار زیادی از ناظران انتخاباتی که از اتاق‌های شمارش آرا در بسیاری از ایالات ما، بیرون انداخته شدند، گرفته تا میلیون‌ها رأیی که دموکرات‌ها تنها به نفع دموکرات‌ها تغییر دادند، همچنین رأی‌دهی بعد از پایان زمان انتخابات و استفاده از نظام رأی‌گیری «دامینین» چپ افراطی‌ها (رأی‌گیری الکترونیکی) که در تگزاس و مکان‌های بسیار زیاد دیگری رد شده است، زیرا خوب و ایمن نیست.»‌در همین روز، برنی سندرز در پیامی توئیتری نوشت: «هیچ چهره‌ای در تاریخ به اندازه دونالد ترامپ به دموکراسی امریکایی لطمه نزده است. جنبش «محل تولد» او برای مشروعیت‌زدایی از ریاست جمهوری اوباما تقلا کرد. امتناع اکنون او از پذیرش شکست هم تلاشی برای تضعیف ریاست جمهوری بایدن است. خداحافظ ترامپ.»

ترامپ ماند و جولیانی

بعد از اذعان تلویحی و با اکراه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا به شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، تیم حقوقی ترامپ از بخش بزرگی از شکایت انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا عقب‌نشینی کرد. به گزارش فارس، «رویترز» گزارش کرده که ستاد انتخاباتی ترامپ بامداد دو شنبه (به وقت تهران) با ارائه اصلاحیه شکایت خود به دادگاه فدرال پنسیلوانیا، از ادعای خود مبنی بر ممانعت غیرقانونی مسئولان انتخاباتی این ایالت از حضور ناظران در زمان شمارش آرا در فیلادلفیا و پیتسبورگ انصراف داد. ترامپ اکنون روی این ادعا تمرکز دارد که شهرستان‌های متمایل به دموکرات‌ها (در پنسیلوانیا) به شکل غیرقانونی به رأی‌دهندگان اجازه دادند ایرادات در برگه‌های رأی خود را اصلاح کنند.

علاوه بر این، مقام‌های دور و بر ترامپ هم یکی یکی در حال خالی کردن پشت او هستند. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در یک مصاحبه جدید، از سران حزب جمهوریخواه خواست به «ناز کردن» دونالد ترامپ پایان دهند و به شکست او در انتخابات اذعان کنند. «مایک دیواین» فرماندار جمهوریخواه ایالت اوهایو هم از ترامپ خواسته روند انتقال قدرت را شروع کند. دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا هم روز یک شنبه در گفتگو با «سی‌ان‌ان» گفت بهتر خواهد بود اگر مقامات بهداشت و درمان دولت بتوانند کار را با تیم انتقالی «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات امریکا که خود را پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور منتخب خوانده، آغاز کنند. با این وجود، «رودی جولیانی»، وکیل ترامپ، در گفتگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» به پیام توئیتری روز یک شنبه ترامپ مبنی بر اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها با تقلب در انتخابات پیروز شد، واکنش نشان داد و گفت: «حدس می‌زنم، آنچه که او می‌گوید بیشتر طعنه‌آمیز است یا اظهار‌نظری در یک برهه هولناک است که در آن زندگی می‌کنیم و رسانه‌ها اعلام می‌کنند که او (بایدن) پیروز شده است.» وی افزود: «اما در ادامه اشاره شد که این پیروزی غیر‌قانونی بود و روشن است که ترامپ به شدت در حال اعتراض در دادگاه‌هاست.»
 
منبع: روزنامه جوان
580 نمایش