تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 آبان 1399 ساعت 12:33

دورهمی فرماندهان فتنه برای تکرار خشن‌تر آبان ۹۸

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی که سایت جماران آنرا منتشر کرد در اشاره به اغتشاشات آبان ۹۸ نوشت: انتظار می‌رفت که حوادث دی ماه سال ۱۳۹۶، آغازی باشد برای شناخت مرکز تولید عفونت و درمان آن، ولی آن تب به علل گوناگونی خفیف تلقی شد و به سرعت اقدام به رفع آن کردند. در نتیجه گمان کردند که بیمار درمان شده است، در حالی که فقط علامتش کنترل شده بود. دو سال گذشت و این بار تب با شدت بیش‌تری خود را نشان داد. تقریباً و با اطمینان می‌توان گفت که در فاصله این دو سال، اقدام عملی و ریشه‌ای برای شناخت و درمان صورت نگرفت، هر چند مطالعات و گفتگوهای غیر علنی و یا عمومی در باره آن انجام شد، بدون اینکه یک گزارش جامع و کامل از علل و چگونگی شکل‌گیری این رویدادها و نیز اقداماتی که برای حل ریشه‌ای آنها باید انجام داد ارایه شود.

در غیاب این درس‌آموزی، زمان زیادی نگذشت که شاهد اعتراضات آبان ماه بودیم. شورشی که به ظاهر تحت عنوان اعتراض به افزایش قیمت بنزین رخ داد.

او در بخش پایانی یادداشت خود نیز تصریح می‌کند:

"اینکه گمان کنیم اعتراضات فقط ناشی از افزایش قیمت بنزین است. بله اگر آن تصمیم نبود آن اتفاقات در آبان سال ۱۳۹۸ رخ نمی‌داد. همان طور که اگر از انداختن یک کبریت روشن در انبار پنبه جلوگیری کنیم، آن انبار آتش نخواهد گرفت، ولی از آنجا که ظرفیت آتش‌سوزی همواره وجود دارد، مسأله حل نشده است و دیر یا زود حادثه دیگری می‌تواند این انبار را شعله‌ور کند. بنابراین باید به فراتر از آن تصمیم رفت و از این اعتراضات درس گرفت. تقلیل این رویداد به افزایش قیمت بنزین خطرناک است و نشان می دهد که باید منتظر تکرار این حوادث باشیم، چون با این حد از رشد نقدینگی و کمبود تولید همچنان با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود."

 

*قبل از تأکید عبدی بر انتظار برای تکرار آبان ۹۸، عباس آخوندی و محسن رنانی هم نوید "رخدادهای خونبار" آینده را داده بودند!

مصطفی تاجزاده هم مدتی پس از اغتشاشات آبان ۹۸ در اظهاراتی گفته بود:

"من پیش‌بینی می‌کردم که دیر یا زود اتفاق می‌افتد و الان هم باز پیش‌بینی می‌کنم که دیر یا زود باز هم اتفاق می‌افتد. همچنان که آبان ۹۸ از دی‌ماه ۹۶  گسترده‌تر، خشن‌تر و غارتی‌تر بود، بعدی هم گسترده‌تر، خشن‌تر و غارتی‌تر خواهد بود اگر جمهوری اسلامی به سرعت به فکر این نباشد که با مردم آشتی کند و به سمت این برود که رضایت و اعتماد و مشارکت آنها را جلب کند. "

سعید حجاریان هم نفر بعدی است که چند مدت قبل، از وقوع اغتشاش در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده بود.

یکی از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب نیز از "اشغال خیابان‌ها" حرف زده است...

دقت شود که هیچیک از این گزاره‌های پر تکرار در لسان و قلم رجال ستادی چپ حتی با یک کلمه تقبیح و شماتت حرکت خیابانی از سوی این افراد همراه نیستند. رخدادی که به معنی تشویق‌آمیز بودن جملات فوق است.

تشویقی که البته قرار است هدف فرماندهان فتنه آینده مبنی بر وقوع "فتنه اقتصادی" را عملی کند.

لازم به توضیح است که مثال عبدی در بحث "انبار پنبه" یک سؤال مهم را بی‌پاسخ گذاشته و آن اینکه عبدی نمی‌گوید این انبار قابل اشتعال را چه کسی ایجاد کرده است و ناکارآمدی‌ها و گرانی‌های فعلی که مردم را به ستوه آورده کار چه کسانی است!؟

پیش از این طی سال‌های گذشته و حتی قبل از اغتشاشات دیماه ۹۶، تحلیل‌هایی با مضمون فتنه اقتصادی، تشریح ابعاد آن و بیان راه حل‌هایش را در اختیار مخاطبان محترم قرار داده‌ایم.

این تحلیل راهبردی که البته گذر زمان نیز صحت آنرا اثبات کرد در یکی از اصلی‌ترین وجوه خود تأکید دارد که رخدادهایی مثل آبان ۹۸ و خطرات آینده؛ نه عکس‌العمل‌هایی خیابانی در پی یک تصمیم غلط یا نشانه‌ای از نارضایتی مردم که یک فتنه خیابانی طراحی شده در ستاد اصلاحات است.

فتنه‌ای که بیش از ۱۰ سال برای آن برنامه‌ریزی شده، زمینه‌هایی دارد و فرماندهانی! که اگر اتاق فکری برای جلوگیری از آن وجود دارد بایستی در وهله اول به همین برنامه‌ریزی‌ها، زمینه‌ها و فرماندهان توجه کند و هریک را به فراخور و مصلحت مورد مقابله اصولی قرار دهد.

منبع: مشرق

610 نمایش

نظر دادن