تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 مهر 1399 ساعت 08:28

بلبل روحانی!

بهزاد نبوی در گفت‌وگویی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت موجود، از عملکرد روحانی دفاع کرد و گفت: اصلاح‌طلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد می‌کنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدی‌اند که اخلاقی نیست. 

ماه‌های پایانی دولت دوازدهم در شرایطی طی می‌شود که حتی نزدیک‌ترین حامیان دولت هم سعی می‌کنند با رعایت فاصله‌گذاری با دولت قدم بردارند و حتی گهگاه با طرح برخی نقدها به عملکرد دولت، چهره آسیب‌دیده خود در سال‌های اخیر را کمی ترمیم کنند. در همین زمینه هفته گذشته بود که یکی از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات با طرح مجدد ایده «استعفای روحانی» ظن‌ها نسبت به ثانیه‌شماری اصلاح‌طلبان برای پایان دولت را تبدیل به یقین کرد. اصلاح‌طلبانی که روزگاری نه چندان دور از روحانی تا 1400 سخن می‌گفتند حالا قدم به قدم سعی می‌کنند تا پیش از رسیدن به سال 1400 و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تصویر اجتماعی خود را بر مبنای منتقدان دولت تعریف کنند؛ مساله‌ای که چندان برای ساکنان پاستور مطلوب نیست و هفته گذشته با واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز همراه شد تا واعظی با یادآوری رابطه انکارناپذیر دولت و اصلاح‌طلبان، خطاب به آنها بگوید: اگر الان اصلاح‌طلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان است که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمی‌کنند، مراعات حال رفقا و همفکران خود را بکنند. 

* معجزه تدارکاتچی‌ها!

در میان رفتار سینوسی اصلاح‌طلبان در حمایت و انتقاد از دولت و تصمیماتش، روز گذشته «بهزاد نبوی» در گفت‌وگویی با یکی از جراید اصلاح‌طلب، انتقاد همقطاران خود به دولت را «غیراخلاقی» و «انتخاباتی» توصیف کرد. عضو سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به لزوم مشارکت فعال در انتخابات‌ها و هم‌نظری وی با استراتژی طیف کارگزارانی گفت: اگر من می‌گویم نباید فرصت صندوق ‌رای را از دست داد، اینگونه تحلیل می‌کنند که من در کنار کارگزارانم و با کارگزاران یکی شده‌ام، درحالی‌که اصلا چنین تصوری درست نیست، مواضع من از مدت‌ها قبل هم مشخص است و همیشه گفته‌ام صندوق رای تنها راه شناخته‌شده ما برای تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب در چارچوب راهکارهای اصلاح‌طلبانه است. 

چهره فعال فتنه 88 در ادامه با به میان کشیدن انتخابات اسفند سال گذشته، ادعای برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر پیروزی نامزدهای این جریان در صورت عدم ردصلاحیت را رد کرد و گفت: حرف من این است که اگر ما در سال‌های منتهی به انتخابات در ناامید‌سازی جامعه موضع نمی‌گرفتیم، شاید وضع مردم تغییر می‌کرد. در هر صورت مساله فقط مربوط به هفته و روز منتهی به انتخابات نیست، در این شرایط اگر نامزدهای مطلوب هم می‌آمدند، نتیجه‌ای بهتر از نتیجه کارگزاران و دیگر جریان‌های شرکت‌کننده عایدشان نمی‌شد. 

بهزاد نبوی در مهم‌ترین بخش گفت‌وگوی خود با اشاره به بالا گرفتن انتقادات از روحانی از سوی حامیان سیاسی دولت، وظیفه اصلی دولت را صیانت از برجام برشمرد و گفت: به نظر من دولت روحانی مظلوم واقع شده است. برخوردهای خصمانه تندروهای مخالف دولت که طبیعی است ولی خود ما هم همه مشکلات را به گردن دولت می‌اندازیم. برجام را ترامپ به کمک و دعای خیر(!) تندروهای داخلی به این روز انداخت، ما روحانی را شماتت می‌کنیم. در دوره دوم ریاست‌جمهوری رئیس دولت اصلاحات، ایشان گفت عده‌ای می‌خواهند دولت تدارکاتچی باشد، امروز به مراتب وضع بدتر است. در دوره اول ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، من در گفت‌وگویی با روزنامه‌ سلام گفتم طبق قانون اساسی، دولت در بهترین شرایط 15-10 درصد اختیارات اداره کشور را در دست دارد. دولت یازدهم و دوازدهم حتی آن 15-10 درصد را هم نداشته و ندارد، اگر آن زمان دولت را به عنوان تدارکاتچی می‌خواستند، امروز به آن هم احتیاج ندارند، چون بخش زیادی از اقتصاد کشور را در اختیار دارند و از طرف دیگر هم بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بر ملت و کشور تحمیل شده است. من در چنین شرایطی منصفانه نمی‌دانم دولت را نقد کنم که چرا با گرانی، افزایش قیمت ارز و... مبارزه نمی‌کند؟ بهترین دولت‌ها هم در شرایط بحرانی کنونی مخصوصا شرایط دولت دوم روحانی نمی‌توانند بر مشکلات غلبه کنند. طبیعی است آقای ‌روحانی هم از این قاعده مستثنا نیست. به نظر من بزرگ‌ترین دستاورد و افتخار جمهوری اسلامی طی 42سال اخیر برجام است. معتقدم اوضاع کشور خیلی بد است، نقش دولت در این خرابی خیلی کم است، نه اینکه دولت خیلی قوی باشد، ولی نقش دولت در ایجاد این بحران‌ها خیلی کم است. اصلاح‌طلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد می‌کنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدی‌اند که اخلاقی نیست. توصیه جدی‌ای که به دولت دارم این است که مبادا بر اثر این فشارها، از مواضع اصولی و صحیحی که در دوره اول داشته عدول و عبور کند. نباید به اروپا حمله کند، همراه روسیه، چین و اروپا در برجام بماند. 

* زنده به تناقض

اظهارات متناقض بهزاد نبوی که از یک‌سو با تدارکاتچی خواندن دولت، از آن «مسؤولیت‌زدایی» می‌کند و شکست مهم‌ترین پروژه آن یعنی برجام را نتیجه ائتلاف منتقدان و ترامپ می‌شمارد و از سوی دیگر از لزوم مشارکت فعال در انتخابات سخن به میان می‌آورد، الگو و شاهد مثالی کامل از رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ماه‌های پایانی دولت است. آنها از سویی یا با انتقاد از دولت یا منتسب کردن مسؤولیت مشکلات به دیگر نهادها و دستگاه‌ها خود را از جایگاه پاسخگویی نسبت به وضعیت موجود خارج می‌کنند (مسأله‌ای که به روشنی در صحبت‌های نبوی نمایان بود) و از سوی دیگر با نشاندن خود در جایگاهی غیرپاسخگو، برای حضور در میدان انتخابات آماده می‌شوند. در همین زمینه نخستین پرسشی که جریان اصلاحات باید نسبت به آن پاسخگو باشد، تعریفی است که از نهاد دولت و حیطه اختیارات آن ارائه می‌دهد، به گونه‌ای که اگر دولت طبق تعریف نبوی یک نهاد تدارکاتچی بیش نیست، پس لزوم خیز برداشتن برای کسب جایگاه ریاست آن چه معنایی دارد و اگر به دست گرفتن قدرت از طریق انتخابات مجددا طبق تعریف نبوی تنها راه «تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب» است، مسؤولیت وضعیت نامطلوب فعلی متوجه چه کسانی است؟

بهزاد نبوی در حالی تلاش می‌کند تا خود را در جایگاه یک منتقد وضعیت موجود بازتعریف کند که نقد به روحانی را به علت هم‌قطاری اصلاح‌طلبان با دولت مذموم می‌شمارد. این رفتار دوگانه در شرایطی است که اصلاح‌طلبان نیز تلاش می‌کنند با انحراف نقدها به سمت دیگر نهادها، دولت و به تبع آن جریان اصلاحات را از جایگاه پاسخگویی نسبت به نارضایتی‌ها خارج کنند.

میل اصلاح‌طلبان به تناقض‌گویی پیرامون دامنه اختیارات و مسؤولیتی که دولت در برابر آن دارد یکی از قدیمی‌ترین راهبردهای این جریان در مواجهه با سوالات افکارعمومی و حامیان‌شان در زمینه نتیجه فتح کرسی‌های قوای مجریه و مقننه بوده است، امری که این روزها می‌توان نشانه‌های آن را در مواجهه با ساکنان جدید بهارستان نیز یافت، به گونه‌ای که اگر تا مدتی پیش اصلاح‌طلبان، مجلس را نهادی فاقد قدرت و تشریفاتی خطاب می‌کردند پس از تحویل صندلی‌های خود به نمایندگان جدید شروع به طرح انتقادات نسبت به انفعال نمایندگان مردم در مواجهه با مشکلات اقتصادی کرده‌اند. 

منبع: وطن امروز

1031 نمایش

نظر دادن