تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 مرداد 1399 ساعت 11:25

آمریکا در جریان تحریم تسلیحاتی ایران عقب نشینی کرد

رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را اصلاح کرده است تا شاید بتواند نظر مثبت اعضای شورای امنیت را جلب کند.

شبکه خبری الجزیره شامگاه سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه در سازمان ملل متحد گزارش داد که دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اصلاح کرده است.

منابع آگاه در سازمان ملل متحد به خبرنگار شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که واشنگتن پس از آن‌که نتوانسته حمایت دیگر اعضای شورای امنیت را برای افزایش شانس تصویب قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران جلب کند، تصمیم به اصلاح قطعنامه پیشنهادی و به تعویق انداختن رأی‌گیری بر سر این قطعنامه گرفته است تا شاید بتواند این قطعنامه را با اصلاحات تازه به تصویب برساند.

الجزیره و برخی رسانه‌های دیگر از جمله رویترز گزارش داده‌اند که آمریکا در پیش‌نویس اصلاح‌شده این قطعنامه ضد ایرانی از خواسته‌های قبلی خود مبنی بر تمدید تحریم‌ها برای مدت نامحدود عقب‌نشینی کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته است که این تحریم‌ها را دست‌کم تا زمانی که تصمیم جدیدی اتخاذ شود، تمدید کنند.

علاوه بر این، آمریکا بندی را که در پیش‌نویس قبلی برای تحریم شخصیت‌های بلندپایه ایران از جمله مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گنجانده بود و همچنین بند دیگری که به بازرسی اجباری از کشتی‌های حامل کالاهای مرتبط با ایران اختصاص داشت را در پیش‌نویس جدید حذف کرده است.

در حالی که طبق گفته مقامات آمریکایی قرار بود قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران این هفته در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، ساعتی پیش «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه خبری العربیه اعلام کرد که رأی‌گیری در مورد این قطعنامه به هفته آینده موکول شده است.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

اوایل تیرماه تعدادی از دیپلمات‌های غربی شاغل در سازمان ملل متحد در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

مرجع : تسنيم

942 نمایش

نظر دادن