تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 مرداد 1399 ساعت 13:07

به زودی؛ سفر یکی از مقامات بلندپایه ایران به لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در حال برنامه ریزی است و طی روزهای آتی اطلاع رسانی می‌شود.  

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* ۲۸ مرداد بیانگر دخالت آشکار آمریکا در یک کشور مستقل
وی خاطرنشان کرد: ورود آزادگان عزیز به میهن را گرامی می‌داریم و قدردان همه زحمات و تلاش‌ها و شکنجه‌هایی که توسط رژیم بعث برای دفاع از اسلام و ایران متحمل شدند باشیم. کودتای ۲۸ مرداد را در پیش داریم که به خوبی بیانگر دخالت آشکار آمریکا در یک کشور مستقل و سرنگونی دولت مردمی و دموکراتیک مرحوم مصدق است و این رویه آمریکایی‌ها بوده که دخالت را همواره داشتند و جالب است که این روزها زیاد می‌شنویم که ایران را متهم به دخالت در انتخابات خود می‌کنند.
 
*حادثه بسیار غم انگیز لبنان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به مرور برخی تحولات روابط خارجی پرداخت و به حادثه لبنان اشاره و آن را غم انگیز خواند و اضافه کرد: ابعاد و ریشه‌های آن هنوز توسط نهادهای امنیتی و ذیربط در لبنان در دست بررسی است، اما جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه وقوع حادثه در کنار مردم و دولت لبنان بود و وزیر خارجه با همتای خود تماس گرفت و رئیس جمهور دستور تشکیل تیمی متشکل از برخی مسئولان و وزرا را داد و تاکنون چند هواپیما حامل کمک‌های ایران ارسال شده و کمک‌های دیگری هم در راه است.

موسوی گفت: آقای ظریف گفت‌وگوی تلفنی با همتای لبنانی و اوکراینی داشت و یک ویدئو کنفرانس با همتای اماراتی برگزار کرد و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه نیز به ایران آمد و مهمان آقای ظریف بود و درباره روابط دوجانبه و چشم انداز آینده گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

*طبیعی است مردم لبنان ناراحت باشند
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انفجار بیروت و موج جدید اعتراضات در لبنان و موضع ایران درباره تحولات اخیر لبنان گفت: حادثه بزرگی بود و طبیعی است که مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم حتما خواهد داشت، اما اگر عده‌ای از افراد و گروه‌ها و یا حتی کشورهای خارجی این حادثه تاثر برانگیز را برای اهداف و اغراض سیاسی دستاویز قرار دهند، غیرقابل قبول است.

موسوی ادامه داد: طبیعی است مردم ناراحت باشند. اما به نظر می‌رسد برخی از جاها و برخی افراد با تحریکات خارجی به دنبال اغراضی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان ملت رنج دیده‌ و رنج کشیده‌ای است و جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند که مسئولان به امور رسیدگی کنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند، رسیدگی شود.
وی گفت: قدری باید راجع به این حادثه عمیق‌تر نگاه کرد و باید دید علت اصلی این حادثه چه بوده است و بعد از آن قضاوت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: شاهد بودید برخی کشورها با ریاکاری سعی کردند خود را مدافع مردم لبنان نشان دهند و با مردم لبنان همدردی کنند. من در یک اظهارنظری گفتم که اگر صداقت دارند سعی کنند تحریم‌هایی که اخیرا علیه دولت و ملت لبنان وضع کردند را بردارند و دست از ریاکاری بردارند.

موسوی افزود: ملت لبنان ملت سرد و گرم چشیده‌ای است و از این حوادث زیاد دیده و با مقاومتی که از این ملت سراغ داریم انشاءالله پشت سر خواهد گذاشت.

* تغییرات در کاخ سفید و بازی فوتبال
سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر برایان هوک و جایگزینی آبرامز به جای او عنوان کرد: درباره جابه جایی افراد و نمایندگان ویژه برای ما اهمیت ویژه‌ای ندارد، طبیعی است وقتی شکست می‌خورند سعی کنند افراد را جابه جا ‌کنند. در بازی فوتبال نیز همین گونه است، وقتی تیمی در حال شکست است سعی می‌کند برخی بازیکنان را تغییر دهند.

می‌دانند وقتی چند هیچ عقب هستند این جابه‌جایی‌ها در نتیجه چندان تاثیر نخواهد داشت. این تعویض‌های پی در پی آنها که به دلیل شکست‌هایی پی در پی و گل‌هایی است که از ملت ایران دریافت کردند، برای ما اهمیت ندارد.

*تحریم تسلیحاتی ایران بیش از اینکه علیه ملت ایران باشد تهدیدی علیه شورای امنیت است
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت: تحریم تسلیحاتی بیش و پیش از اینکه علیه ملت ایران و تهدیدی علیه ما باشد، تهدیدی علیه شورای امنیت سازمان ملل و سازوکار قانونی شورای امنیت است که آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت می‌خواهند این شورا را تضعیف کرده یا به نابودی بکشانند و یا اینکه تحت انقیاد خود دربیاورند.

وی افزود: در این مقطع حساس هوشیاری لازم است که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت مواظبت کنند در دامی که آمریکا برای شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی پهن کرده نیفتند و امیدواریم این حرکت آمریکا با توجه به هوشیاری و درایتی که در رهبران کشورهای مستقل دنیا وجود دارد و رایزنی که ایران با کشورهای مستقل صورت داده، مجددا ناکامی دیگری را برای آمریکا رقم بزند.

* ادعاهای مضحک آمریکایی‌ها/برای ما فرقی ندارد چه حزب و فردی در آمریکا سر کار باشد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر احتمال دخالت ایران در انتخابات آمریکا عنوان کرد: این از آن ادعاهای مضحکی است که آمریکایی‌ها هر از چندی و اخیر با توجه به چشم انداز  تیره و تاری که برای آنها وجود دارد، مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد، جناح‌ها و احزاب در آمریکا توجه ندارد. ما به رفتار،کردار و منش و نوع تعامل آنها با ایران توجه می‌کنیم.

وی بیان کرد: دولت‌های مختلف اعم از دموکرات و جمهوریخواه با رویکردهای مختلف را آزمودیم و تقریبا همه آنها در این آزمون مردود شدند.

موسوی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران فرقی ندارد چه حزب و فردی در آمریکا سر کار باشد و اگر این رویکرد را داشته باشیم، قطعا نه دخالت می‌کنیم و نه برای ما مهم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اگر چنین احساسی دارند نشان می‌دهد که ایران قدرت بزرگی است و عظمت ایران باعث می‌شود سیاست‌های آنها در قبال ایران شکست بخورد و بازخورد این شکست‌ها را در امور داخلی خودشان مشاهده و از آن تعبیر به دخالت کنند که چنین چیزی وجود ندارد و ما این را کاملا رد می‌کنیم.

* تجاوز به حریم خصوصی و حقوق اشخاص و شهروندان ایرانی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیامک‌های ارسالی از سوی آمریکا برای برخی شهروندان ایرانی بیان کرد: محتوای این پیامک‌ها بی ارزش است، ولی این اقدام تجاوز به حریم حقوق خصوصی و حقوق اشخاص و شهروندا ایرانی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر سطح فکر آمریکایی‌ها در این زمینه و در نوع تعامل و برخورد با مردم ایران پیش پا افتاده و پایین است. 

*سفر یکی از مقامات بلندپایه ایران به لبنان
موسوی خاطرنشان کرد: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در دستورکار است که اگر ظرف روزهای آینده نهایی شد حتما اعلام می‌شود. ما چه با سفر به لبنان و چه بدون سفر، همواره در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.

* پاکستان رسما چیزی اعلام نکرده است
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی در پاکستان هم گفت: تا جایی که خبر داریم و بررسی کردیم و مقامات ذیربط در سازمان بنادر و کشتیرانی بررسی کردند، هنوز رسما چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبر رسمی مبنی بر توقیف کشتی ایران به ما واصل نشده است، ولی از بخش‌های ذیربط در حال پیگیری و دریافت خبر هستیم و بعد از مشخص شدن صحت و سقم آن اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی یادآور شد که از سوی مقامات پاکستانی چیزی رسما به ما اعلام نشده است.

* تجمع در پارک ملت توسط عناصر طالبان
موسوی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری تجمعی در پارک ملت تهران توسط عناصر طالبان گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که ممکن است آنها گرایشات مختلفی داشته باشند و طرفدار هر یک از احزاب، گروه‌ها و افراد در داخل خاک افغانستان باشند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مطمئن نیستم و نهادهای ذیربط باید نظر بدهند که به یکی از گروه‌ها وابستگی داشتند و یا صرفا یک خوشحالی و هواداری صرف بوده است، ولی فکر می‌کنم تجمع ساده برای ابراز احساسات عده‌ای بوده است.

* مسائل داخلی افغانستان
وی درباره آزاد شدن ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان نیز بیان کرد: آنچه در افغانستان رخ می‌دهد و توافق بین دولت افغانستان و طالبان، این مسئله داخلی در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده از هر اقدام، روند و واقعه‌ای که به بازگشت صلح، ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند و گفت‌وگوهای بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان شروع بشود، حمایت می‌کند و در کنار دولت و ملت افغانستان خواهد ایستاد و اگر این گفت‌وگوها و تبادل زندانی‌ها را به نفع کشور خودشان و ثبات در کشورشان تشخیص دهند، جمهوری اسلامی ایران منعی نمی‌بیند و دخالتی ندارد و ممکن است از این تحولات که روند را به سمت مثبت‌ شدن پیش ببرد، حمایت کند.

*به زودی عازم باکو می‌شوم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییرات و جابه‌جایی سفرا و جانشین خودش نیز بیان کرد: تابستان‌ها فصل جابه جایی ماموران دیپلماتیک ما در خارج از کشور است و الان حدود پنج شش سفیر جابه جا خواهند شد از جمله سفارت ما در جمهوری آذربایجان و به احتمال خیلی قوی بنده به زودی عازم آنجا خواهم شد.

وی خاطرنشان کرد: جانشین بنده رسما معرفی خواهد شد، قدری زمان بدهید که رسما آن را خدمت شما و افکار عمومی اعلام کنیم.

* وقتی آمریکایی‌ها آسمان ریسمان می‌کنند/احتمال می‌دهم آمریکایی‌ها ناکام بمانند
موسوی درباره قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است سه‌شنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود، گفت: اینها وقتی که با یک ناکامی مواجه می‌شوند آسمان ریسمان می‌کنند و همه چیز را به همه چیز ربط می‌دهند و این تازگی ندارد، به ویژه رژیم کنونی در آمریکا که استاد ربط دادن چیزهای بی ربط به هم هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فارغ از اینکه فردا (سه‌شنبه) چه نتیجه‌ای از پیش نویس قطعنامه آمریکایی‌ها حاصل شود و قبل از اینکه علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، اعلام کردیم علیه یک سازوکار بین‌المللی و علیه چندجانبه‌گرایی و علیه شورای امنیت و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت اقدام می‌کنند، اظهار داشت: احساس می‌کنیم این هوشیاری در بین اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت وجود دارد که متوجه باشند روند یکجانبه‌گرایی آمریکا، شورای امنیت و این سازوکار بین‌المللی را به چه سمتی دارد می‌برد.

وی گفت: خیلی خوشبین نیستیم که آمریکایی‌ها در کازار جدیدی که علیه ما راه انداخته‌اند، موفق بشوند و احتمال می‌دهم ناکام بمانند و همینطور کشورهای عضو شورای امنیت مراقب خواهند کرد که آمریکایی‌ها بار دیگر از شورای امنیت سوءاستفاده نکنند. 

*برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مفاد نامه اطلاع نداشتند
سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه روز گذشته دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: نامه‌ای که به نام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیروز (یکشنبه) از طرف دبیرکل امضا و به کشورهای عضو شورای امنیت داده شده، براساس منابع موثق که نمی‌توانم نام ببرم و اطلاع یافتیم، برخی از اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشتند و به نظر ما این نامه‌ای که دبیرکل شورا ارسال کرده نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.

وی افزود: ما همیشه اعلام کردیم با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال همکاری منطقه‌ای هستیم و ابتکار صلح هرمز هم مبتنی بر همین رویکرد بوده است.

موسوی تاکید کرد: به آن افراد و برخی کشورهایی که از وضعیت رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کردند، بگوییم ما رویکردمان نسبت به شما مشخص است این شما هستید که منطقه را به انبار مهمات سلاح‌های غربی و آمریکایی‌ تبدیل کردید و اگر نگرانی هست بایستی ما و دیگر کشورها باید نگران اقدامات شما باشیم که برای ثبات و امنیت در منطقه ما خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: این اظهار نگرانی آنها بیهوده است و قدری خودشیرینی برای آمریکایی‌ها انجام دادند و تا آنجا که اطلاع داریم نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس اگرچه چنین شورایی وجود داشته باشد، نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا نیز ضمن تبریک اعیاد گذشته و میلاد امام موسی کاظم روز خبرنگار را تبریک گفت و عنوان کرد: از همه زحمات و تلاش‌هایی که شما در عرصه اطلاع رسانی و روشنگری در کشور می‌کشید قدردانی می‌کنم و امیدوارم همیشه سالم و پابرجا و همچنان در سنگر روشنگری و اطلاع رسانی بدرخشید.

منبع: فارس

953 نمایش

نظر دادن