تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 مرداد 1399 ساعت 13:01

سرلشکر سلامی: سپاه یک نهاد منتظر جهاد نیست؛ در سپاه جهاد بی‎وقفه و غیرمنقطع جاری است

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جهاد در سپاه بی‌وقفه جاری و غیرمنقطع است، گفت: آن طوری که روند رخدادها و حوادث عالم و به خصوص مواجهه انقلاب اسلامی با مستکبران نشان می‎دهد، این جهاد فعلاً پایان‌ناپذیر است.

با حضور فرمانده کل سپاه، جانشین، معاون هماهنگ‌کننده و تعدادی از معاونان فرماندهی کل در ستاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه جلسه مشترک هیئت رئیسه فرماندهی و نمایندگی برگزار شد.

سردار سرلشکر حسین سلامی در این جلسه با بیان اینکه سپاه یک نهاد منتظر جهاد نیست، اظهار داشت: در سپاه جهاد بی‎وقفه و غیرمنقطع جاری است. سپاه تنها نهادی است که از ابتدای تشکیل تا به امروز هرگز از جهاد خارج نشده است. این لباس جهاد بر اندام سپاه پوشیده است و آن طوری که روند رخدادها و حوادث عالم و به خصوص مواجهه انقلاب اسلامی با مستکبران نشان می‎دهد، این جهاد فعلاً پایان‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: سپاه یک شجره‎ای است برآمده از یک میدان گسترده از جهاد؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که شکل این جهاد مدام تغییر می‌کند و هرچه زمان پیش می‌رود، نقش خود پاسداران در استمرار این مسئله گسترش پیدا می‌کند و نقش سلاح‎ها کمتر می‌شود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: ما آنچه که به عنوان تفاضل بین سپاه و سایر نیروهای مسلح متعارف در جهان می‎شناسیم، ابزار نیست؛ یعنی هیچ وقت ابزارهای ما معیار فضیلت ما نسبت به دیگران نیست.

وی با اشاره به اینکه قلب،‌ فؤاد، بصر و اذن سپاه است که آن را به عنوان یک هویت حقیقی منحصر به فرد از دیگران متمایز می‌کند، گفت: سپاه قلبی دارد که به وسیله آن می‌‏اندیشد؛ یعنی صاحب عقلانیت، اندیشه و تفکر و آن هم با ماهیت انقلابی و اعتقادی است. سپاه زبانی دارد که آن زبان، زبان اسلام و انقلاب است. سپاه انبساط‌دهنده عملیاتی تفکر راهبردی ولی فقیه است که در دامنه آن قله ایستاده و آن چشمه جوشان حکمت را بر کالبد جامعه و در درون خودش جاری می‎کند.

سردار سلامی ادامه داد: سپاه دارای گوشی است که می‎شنود؛ گوش سپاه به روی واقعیت‎ها بسته نیست؛ لذا یک قوه عاقله قوی، یک بصیرت عمیق، یک گوش شنوا وجود دارد و اینها خصوصیات یک موجود زنده‎ای است که در جست‌وجوی حقیقت است و به همین دلیل می‎توانیم سپاه را معیار مجسم حقیقت بدانیم.

وی افزود: سپاه میزان است؛ این میزان بودن سپاه درجه تفاضل اوست؛ یعنی اعتقاد ما این است که سپاه یک نهاد مرجع انقلابی است که نه تنها حافظ انقلاب، بلکه الهام‌بخش و الگوساز است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به موقعیت و جایگاه حوزه نمایندگی در سپاه ادامه داد: حوزه نمایندگی مظهر بیان سپاه است؛ یعنی وقتی معاونت سیاسی با هادیان سیاسی برای ناوبری سیاسی سپاه و جامعه تلاش می‎کند، این کلام سپاه است که دارد منتقل و منتشر می‎شود.

وی افزود: خود حوزه نمایندگی در سپاه هم همین ویژگی‎های سپاه را دارد و یک دستگاه مرجع است؛ یک دستگاه مختصات مرجعی است که دیگران موقعیت خودشان را در انقلابی بودن، ولایی بودن، اعتقادی بودن و مکتبی بودن با آن می‌سنجند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حوزه نمایندگی نقش برجسته و ممتازی را در صیانت از سپاه دارد، ادامه داد: در سپاه اعتقاد و ایمان و بصیرت و بینش سلسله مراتبی نیست؛ یعنی این قاعده وجود ندارد که حتماً فرمانده کل سپاه باید به اندازه‌ای که از یک درجه‌داری یا سربازی که در موقعیت سازمانی بالاتر است، حتما ایمان بالاتر، درک بالاتر، بینش و بصیرت بالاتری داشته باشد.

وی تأکید کرد: همه آدم‌های سپاه باید بصیر، مؤمن و متقی باشند، به اندازه هم؛ ما چنین قاعده‌ای نداریم که آدم‎هایی که در سطوح مدیریت پایین‎تری هستند، از ایمان کمتری هم برخوردارند؛ برای همین کار سخت است؛ یعنی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان، باید به اندازه خود نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب فضیلت، بصیرت، عمق، معنا و معرفت باشد تا بتواند این معرفت را به آحاد پاسداران منتقل کند؛ یعنی واقعاً انتقال و رواج معرفت و معنویت و بینش و دانش و بصیرت و... که خیلی کار بزرگی است.

فرمانده کل سپاه در پایان گفت: نمایندگی موظف به تبلیغ و ترویج معارف دین در سپاه است و چون سپاه باید آینه معارف اسلامی باشد، این کار بسیار مهمی است. سپاه یک نهاد الگوست، میزان نماد انقلاب و آینه تمام‎نمای فضائل انقلاب است؛ به تعبیر امروزی، برند انقلاب اسلامی است؛ لذا هر کجایی که نگاه می‎کنیم، باید فضیلت‎ها و ارزش‎ها در عمل و کلام موج بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نیز در این جلسه با بیان اینکه باید شکرگزار درگاه الهی باشیم، چراکه بر ما منت نهاد و توفیق حضور در بهترین و بی‎بدیل‌‏ترین نهاد سنگرنشین انقلاب، نهاد ولایت‌مدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عنایت فرمود، ‌گفت: همکاران بنده در این دوران تمام تلاش‌شان این است که همان خواسته و همان اصل اساسی که حضرت‌عالی بارها بر آن تکیه داشته‌اید را دنبال کنیم و آن هم تحقق تدابیر و مطالبات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) است. بزرگ‌ترین اصل ما رفع دغدغه‎های حضرت آقاست که خودِ او نعمتی بی‎بدیل برای امت اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: در قانون، 17 وظیفه به مجموعه حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ابلاغ شده و در احکام امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هم 14 وظیفه سنگین به نمایندگی واگذار شده است که در سه محور هدایت و تربیت، صیانت، حفاظت و پاسداری از پاسداری و امین رهبری بودن و ارسال گزارش محضر ایشان به منظور استحضار می‌توان آنها را جمع‌بندی کرد.

وی خاطرنشان کرد: «قلمروی مشخص‌شده برای نمایندگی توسط حضرت آقا در این سه بخش پاسداران، بسیجیان و خانواده آنهاست که این قلمروی سنگین علاوه بر خود نهاد سپاه، وظیفه سنگینی برای ما ایجاد کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: همه چیز در سپاه شدنی است؛ همه چیز با اراده انسان‎های بزرگ تحقق‌یافتنی است که سپاه خیلی از ناشدنی‌ها را شدنی و خیلی از غیرممکن‌ها را ممکن و محقق ساخت. خواسته ما این است که کمک ما کنید، هدایت کنید، مدیریت کنید و زمینه‌هایی را که بتوانیم این دستورات لازم‌الاتباع حضرت آقا را محقق کنیم، فراهم کنید، به خصوص در سه محور ارتقای بصیرت دینی، ارتقای معنویت و ارتقای روحیه جهادی و انقلابی که جزء تأکیدات حضرت آقا در حکم بنده است.

886 نمایش

نظر دادن