AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 مرداد 1399 ساعت 13:13

وقتی باحجابی گرانتر از بی‌حجابی تمام می‌شود!

انگار برایمان عادی شده، جولان پوشاک نامتعارف در خیابان، بازار ،ویترین های رنگارنگ مغازه ها و فضای مجازی، مانتوهایی که فقط اسم آن را یدک می کشند.
باشگاه خبرنگاران: روزگاری رضاخان با زور چماق و قلدربازی نتوانست حجاب را از سر زنان این سرزمین بردارد، چراکه اعتقاد به مبانی دینی در عمق جان مردم رسوخ کرده بود و این موضوع دشمنان را به فکر انداخت تا با نقشه ای دیگر وارد میدان شوند، با گذر زمان فرهنگ مبتذل غرب،  آرام و بی سر و صدا و در طول چند دهه توانست بدون ضرب و زور و قلدربازی، حجاب و عفاف را در جامعه کمرنگ کند و مدپرستی و زیبایی های ظاهری مبتذل خود را در جامعه رواج داد.

آری، اینبار دیگر پای جنگ با توپ و تانک و شهادت در میان نبود، اینبار فضا، فضای جنگ نرم و رسانه است، جنگی که آرام آرام خواسته و هدفش را در دل جوانان این مرز و بوم جا کرده و ظاهرا ما برای مقابله با این دشمن زیرک تلاش چندانی نداشتیم و اگر دیر بجنبیم، بازنده این نبرد خواهیم بود. 

جولان پوشاک نامتعارف در بازار/ فرهنگ سازی، گام نخست برای گرایش جوانان به عفاف و حجاب


فرهنگ سازی، گام نخست برای رواج حجاب و عفاف در جامعه

 رمضانیان فعال فرهنگی اجتماعی و استاد حوزه و دانشگاه  گفت: پوشاک نامتعارف و عدم رعایت حجاب و عفاف که هر روز در جامعه با آن روبه رو می شویم ، ریشه های متعددی دارد و باید از مناظر مختلفی آنرا بررسی کرد.
 
همانطور که در بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آمده است باید با فرهنگ و سبک زندگی غربی که در جامعه حاکم شده مقابله کرد چراکه این سبک زندگی خسارات جبران ناپذیری به جامعه وارد کرده که مقابله با آن حرکت هوشمندانه وهمه جانبه همه گروه ها ، جوانان ،فرهیختگان، نخبگان و نیروهای دغدغه مند را می طلبد.

او با اشاره به اینکه محوریت این سبک زندگی غربی تنها لذت ومنفعت طلبی است که با سبک زندگی اسلامی که هدف آن سعادتمندی و کمال است تفاوت دارد ادامه داد: فرهنگ سازی در حوزه عفاف و حجاب موضوع مهمی است که ارگان های دست اندرکار فرهنگ سازی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی نهادهای فرهنگی، سازمان های دولتی و خصوصی، سازمان های مردم نهاد و دغدغه داران عرصه فرهنگ باید این بحث را پیگیری کنند.
 
رمضانیان تاکید کرد: یکی از نهادهای تاثیر گذار در عرصه فرهنگ سازی صدا و سیما است. 

او ادامه داد:کار در عرصه عفاف و حجاب کار جهادی و هوشمندانه است که باید باور کنیم در این عرصه در یک جنگ نرم هستیم، باید با تمام ظرفیت خود به میدان آمده وگام مهمی در این عرصه برداریم.

جولان پوشاک نامتعارف در بازار/ فرهنگ سازی، گام نخست برای گرایش جوانان به عفاف و حجاب

نقش مهم خانواده، جامعه و فضای مجازی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

باطنی نایب رئیس اتحادیه شهرک پوشاک استان اصفهان گفت: تقویت فرهنگسازی در جامعه ابتدا باید از درون خانواده ها و از نحوه تربیت پدر و مادرها در مسائلی همچون آموزش روش های آداب اجتماعی در نوع لباس پوشیدن فرزندانشان شروع شود تا بتوانیم به ریشه کن شدن این نوع پوشاک از سر فروشگاه های سراسر کشورمان امید داشته باشیم.

او ادامه داد:کنترل فضای مجازی از جمله دیگر اقدامی است که در جلوگیری از تبلیغات این نوع پوشاک و حتی فروش آنها موثر است و اگر این موضوع در اولویت قرار نگیرد نمی توان در مقابله با این نوع پوشاک در کشورمان اقدامی انجام داد.
 
رمضانیان  استاد حوزه و دانشگاه هم در این باره  ادامه داد: نهادینه کردن باورهای دینی در نسل جوان هم وظیفه خانواده است هم جامعه و هرچه درانتقال این باورها موفق تر عمل کنیم بازخورد بهتری را در جامعه خواهیم دید، فرهنگ سازی باید از سنین پایین در خانواده و مدارس انجام شود و یک شبه نمی توان موضوعی را به خورد نسل نوجوان و جوان داد.
 
 
جولان پوشاک نامتعارف در بازار/ فرهنگ سازی، گام نخست برای گرایش جوانان به عفاف و حجاب


تولید لباس زیبا و جذابی که با عرف و شرع اسلامی هماهنگ باشد

رمضانیان استاد حوزه و دانشگاه گفت: تولید پوشاک بحث مهم دیگری است که باید به آن پرداخت و در وهله اول باید به این سوال پاسخ داد که آیا مسئولان در راستای حمایت از متخصصان و طراحانی که بتوانند پوشاک زیبا و جذاب متناسب با عرف و شرع جامعه تولید کنند، قدمی برداشته اند؟ آیا طراحان حرفه ای در این حوزه حمایت می شوند؟

رمضانیان تاکید کرد: تولیدکنندگان البسه مشکلات فراوانی دارند و وقتی ببینند پوشاک مبتذل فروش بیشتری در جامعه دارد خب مسلم است که به سمت تولید این سبک پوشاک سوق پیدا می کنند تا از لحاظ معیشتی دچار مشکل نشود و این نکته ای است که باید به طور ویژه از سوی نهادها و سازمان های دولتی و اتحادیه ها مورد بررسی و حمایت قرار گیرد.


نظارت، گامی که باید در راستای فرهنگ سازی و تولید پوشاک متعارف برداشته شود

ابراهیم خطابخش رئیس اتحادیه شهرک پوشاک استان اصفهان  از اجرای بازرسی های لازم برای جمع آوری و اصلاح پوشاک نامتعارف در فروشگاه های سراسر استان اصفهان خبرداد و اظهارداشت: از آنجایی که پوشاک نا متعارف خلاف منشور اخلاقی اتحادیه و شهرک پوشاک استان اصفهان محسوب می شود به همین خاطر برای دومین مرحله از سومین ماه سال جدید با ایجاد بازرسی های لازم اقدام به جمع آوری این نوع پوشاک و یا اصلاح طرح آنها در فروشگاه های سراسر استان اصفهان کرده ایم.

او در مورد عقب افتادن استان اصفهان از دیگر استان های کشور در اجرای برخورد با پوشاک نامتعارف افزود: اجرای طرح جلوگیری از ورود پوشاک نامتعارف به داخل بازار استان اصفهان پیش از شیوع ویروس کرونا در گام نخست اجرایی شد که در نهایت این اقدام پلمپ و برخورد با 200 فروشگاه فروش این نوع پوشاک را به دنبال داشت.

رئیس اتحادیه شهرک پوشاک استان اصفهان گفت: طرح مقابله با پوشاک نامتعارف در استان اصفهان از سال گذشته تا کنون با قدرت بیشتری در حال اجراست و هم اکنون تمامی فروشگاه های استان دارای منشور اخلاقی و عدم فروش این نوع پوشاک در واحد های صنفی خود هستند.اجرای این طرح هم اکنون با مشارکت مستقیم اتاق اصناف استان و اداره اماکن در حال انجام است.

او اضافه کرد: بازرسان ما به صورت روزانه در حال نظارت بر فروشگاه های سراسر استان و مقابله با فروش پوشاک نا متعارف هستند اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که پوشاک نامتعارف خلاف اصول فرهنگی و اجتماعی کشور جمهوری اسلامی است و تنها راه ریشه کن کردن این مشکل ایجاد فرهنگسازی های لازم در درون خانواده ها است.

خطا بخش در مورد ایجاد فرهنگسازی های لازم در جامعه مبنی بر استقبال مردم از پوشاک ایرانی افزود: در رابطه با انجام طرح هایی مبنی بر استقبال مردم از پوشاک تولید داخل متاسفانه تاکنون وجود چنین فروشگاه هایی در استان اصفهان کمتر از ده واحد صنفی است و این اقدام لازم حمایت های بیشتری از سوی دولت است.
 
 
جولان پوشاک نامتعارف در بازار/ فرهنگ سازی، گام نخست برای گرایش جوانان به عفاف و حجاب


وقتی با حجابی گرانتر از بی حجابی تمام می شود

 رئیس اتحادیه شهرک پوشاک استان اصفهان گفت: قیمت مواد اولیه صنعت تولید پوشاک استان اصفهان نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش یافته است و این باعث شده تا در ترویج پوشاک ایرانی در بازار دچار مشکل شویم.

او ادامه داد: قیمت پارچه هایی مانند چادر و ست های روسری و ساق دست که در فروشگاه های عفاف و حجاب سطح شهر به فروش می رسد قیمت بسیار بالایی دارد، حتی مانتوهای سنتی که بر اساس طراحی اصیل ایرانی دوخته و راهی بازار می شوند قیمت های گزافی دارند و این درحالی است که قیمت یک مانتوی نازک جلوباز چندین برابر کمتر از قیمت لباس های پوشیده و در عین حال جذاب موجود در بازار است.

خطابخش ادامه داد: بسیاری از بانوان ما به دلیل گرانی چادر، سبک پوشش خود را تغییر داده اند و باید گفت ما در این عرصه هنوز گام موثر و جدی برنداشته ایم.از طرفی واحد های تولید پوشاک استان اصفهان هم به دلیل افزایش شدید قیمت مواد اولیه در بازار در وضعیت نامساعدی به سر می برند.


ارائه کد تولید به فروشگاه های لباس

رضا باطنی نایب رئیس اتحادیه شهرک پوشاک استان اصفهان در این باره یادآور شد: یک راهکار اساسی که می تواند در اجرای طرح مقابله با پوشاک نامتعارف در استان اصفهان موثر باشد، ارائه کد تولید در تمامی فروشگاه های پوشاک استان است.

او افزود:با ایجاد و ارائه کد تولید به هر فروشنده واحد صنفی پوشاک استان اصفهان می توان با فروش غیر قانونی پوشاک نامتعارف در مکان های غیر تجاری همچون آپارتمان ها و یا زیر زمین های مسکونی مقابله کرد.

 

جولان پوشاک نامتعارف در بازار/ فرهنگ سازی، گام نخست برای گرایش جوانان به عفاف و حجاب


کم کاری همه نهادهای نظارتی، شیوع پوشاک نامتعارف را در جامعه گسترش داده

حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان از کم کاری مسئولان اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک در خصوص تولید،توزیع و فروش پوشاک نامتعارف انتقاد کرد و گفت:دو ماه قبل از شیوع کرونا در نشستی با متولیان هشت گروه زیر مجموعه در خصوص تولید ،توزیع و فروش پوشاکی که با موازین اسلامی مغایر است و جنبه غیر فرهنگی دارد مصوب شد با متخلفان برخورد شود اما تاکنون این موضوع به طور جدی محقق نشده است.

او اضافه کرد: اخیرا در بازرسی از ۱۵۰ واحد فروش پوشاک در کلانشهر اصفهان که همگی اقدام به فروش پوشاک نامتعارف داشتند،معلوم شد از طرف اتاق اصناف یا اتحادیه هیچ گونه نظارت حضوری،تذکر یا توزیع آیین نامه دستورالعمل مکتوب به صاحبان این واحدها نشده و مسئولان مرتبط هم کرونا را بهانه کم کاری خود عنوان کردند در حالیکه این مصوب این موضوع مربوط به دو ماه قبل از شیوع ویروس کرونا ست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اهمیت نظارت‌ها بر عرضه پوشاک منطبق با فرهنگ اسلامی از مرحله دوخت تا توزیع و فروش در چه در فضای حقیقی و چه مجازی گفت: باید با این رفتار‌های چندگانه برخورد شود.

  بالا بردن کیفیت کار و برندسازی در صنف پوشاک نقش مهمی در مقابله با عرضه پوشاک غیرمتعارف و خلاف فرهنگ ایرانی - اسلامی دارد، لذا طراحی خوب و با رنگ بندی متنوع باید در تولیدات ایرانی به کار برده شود.
1816 نمایش