تاریخ انتشار: شنبه, 14 تیر 1399 ساعت 00:09
پاسخ به یک شبهه مهم/ یادداشت مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس؛

اولویت با حل مسائل اقتصادی است؛ چرا بر اعتراض خود به ‎اعتبارنامه تاجگردون پافشاری می‌کنید؟

مجلس یازدهم - در حالیکه هنوز یک هفته هم از تشکیل کمیسیون هایش نمی گذرد - به حل معضل در موضوعات شفافیت، مسکن، ارز، اصلاح سهمیه بنزین و ... ورود کرده است

دکتر مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به یک شبهه مهم مطرح شده درباره حواشی اعتبارنامه تاجگردون، پاسخ داده است.

متن یادداشت این نماینده مجلس با عنوان «اولویت با حل مسائل اقتصادی است؛ چرا بر اعتراض خود به ‎اعتبارنامه تاجگردون پافشاری می‌کنید؟» به شرح ذیل است:

1) در کلام رهبرانقلاب، فسادستیزی پیش نیاز حل معضلات اقتصادی است:
*امروز کشور ما تشنه‌ی فعالیّت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است. و این‌همه به فضائی نیازمند است که در آن،‏ سرمایه‌گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده‌ی کار و همه‌ی قشرها، از صحّت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند. ‏اگر دست مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات حکومتی، قطع نشود، و اگر امتیازطلبان و زیاده‌خواهان پرمدّعا و انحصارجو، طرد نشوند، سرمایه‌گذار و تولیدکننده و اشتغال‌طلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد.
(فرمان ۸ ماده ای به سران قوا؛ اردیبهشت ۸۰)

* آن روزی که بنده مسأله‌ی مبارزه‌ی با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید.
‏با دستمال کثیف نمیشود شیشه را تمیز کرد. اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ی اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. داخل خودتان و درون مجلس مراقب باشید. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست در حوزه‌ی اقتدار وسیعی که شما دارید، همه چیز را پاک کند.
ازهر طرف میرویم، می بینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ی کارها لنگ خواهد ماند.این همه کار خوب دارد در کشور انجام میگیرد،اماوجود فساد، بعضی از آنها را خنثی میکند. یک نقطه‌ی فساد، همه‌ی بدن را آلوده میکند. باید با فساد مبارزه‌ی جدی کرد. یک پایه‌ی مبارزه، شمایید.
(در دیدار نمایندگان مجلس، خرداد ۸۳)

2) وصیت امام خمینی (ره):
‏حضرت ‎امام خمینی که خود پایه گذار و مدافع ‎ شورای نگهبان بود و می دانست که صلاحیت منتخبین مردم قبلا در این شورا بررسی و تایید شده است، در وصیتنامه - یعنی شالوده زندگی و مبارزات - فرموده است:
«از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصر‌های آینده می‌خواهم اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند مجلس اعتبارنامه آنان را رد کند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد»

3) اصل ۹۳ قانون اساسی:
«مجلس شورای اسلامی بدون وجود ‎ شورای نگهبان اعتبارقانونی ندارد "مگر" در مورد تصویب ‎ اعتبارنامه نمایندگان وانتخاب شش نفرحقوقدان اعضای شورای نگهبان»

بنابراین بررسی (تصویب یا رد) اعتبارنامه منتخبین یکی از وظایف اصلی و اولیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و نمی توان به بهانه دیگر وظایف، از آن شانه خالی کرد یا با مسامحه برخورد نمود.

ضمن آنکه مجلس یازدهم - در حالیکه هنوز یک هفته هم از تشکیل کمیسیون هایش نمی گذرد - به حل معضل در موضوعات شفافیت، مسکن، ارز، اصلاح سهمیه بنزین و ... ورود کرده است و لااقل بنده در سه موضوع آن، (شفافیت، بنزین و مسکن) جزء هسته اولیه طراح موضوع و تشکیل دهنده جلسات آنها بوده ام.

منبع: جهان نيوز

اطلاعات تکميلي

  • روتیتر: پاسخ به یک شبهه مهم/ یادداشت مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس؛
1554 نمایش

نظر دادن