تاریخ انتشار: شنبه, 07 تیر 1399 ساعت 09:41

چرا قیمت خودرو در سامانه 124 درج نمی شود؟

شفافیت در قیمت گذاری خودرو و تعیین تکلیف بازار خودرو در حالی طی سال های اخیر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده که خودروسازان هیچ الزامی برای درج قیمت محصولاتشان بر روی سامانه 124 ندارند و مردم و بازار همچنان در مورد قیمت خودرو با ابهاما ت زیادی روبرو هستند.  

یکی از راه های کنترل بازار اعلام رسمی قیمت کالاها است. این موضوع هرچند در مورد معدودی از کالاها مورد توجه وزارت صنعت قرار گرفته اما جای درج قیمت خودرو در بین این کالاها خالی است. این در حالی است که مردم با سردرگمی زیادی در خرید و فروش خودرو روبرو هستند.

در حال حاضر فقط برای 6 گروه شامل کالاهای اساسی و مواد غذایی، لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، لوازم التحریر، لوازم مصرفی خودرو و مصالح ساختمانی در سامانه 124 قیمت درج می شود که البته برخی از قیمت ها نیز مربوط به سال های قبل هستند و این سامانه محصولات دیگر مانند خودرو را در بر نمی گیرد.

این در حالی است که یکی از بازارهای نابسامان، همین بازار خودرو است و اعلام قیمت برای خودروهای تولیدی، خریداران و فروشندگان را از بلاتکلیفی در خواهد آورد. در چنین شرایطی بعد از چند هفته کشمکش بین خودروسازان، وزارت صنعت و شورای رقابت در نهایت آنچه عاید مردم شد برپایی لاتاری قرعه کشی خرید خودرو بود که نه تنها بازار را کنترل نکرد بلکه بخشی از تقاضای خاموش برای خرید خودرو را نیز بیدار کرد و افراد بیشتری را به خرید خودرو و امتحان شانس خود در قرعه کشی ترغیب کرد.

* خودروسازان نیز مانند تولیدکنندگان لوازم خانگی ملزم به درج قیمت شوند

روز 22 اردیبهشت ماه بود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت از افزایش متوسط 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط 23 درصدی قیمت محصولات سایپا خبر داد و قرار شد قیمت جدید محصولات این دو گروه خودروسازی فردای آن روز یعنی 23 اردیبهشت ماه اعلام شود اما با گذشت حدود یک ماه و نیم از موعد تعیین شده، هنوز به جز تعداد کمی از خودروها که در فروش فوق العاده عرضه شدند، قیمت سایر خودروها اعلام نشده و ظاهراً کشمکش بر سر اعلام نرخ ها ادامه دارد تا آنجا که جلسات خودروسازان، سازمان حمایت و شورای رقابت برای بازنگری در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ادامه دارد. این موضوع مردم و بازار را همچنان بلاتکلیف نگه داشته و سیر نزولی قیمت های بازار نیز حالا صعودی شده است.

در این میان با تشدید تنش در بازارهای دیگر از جمله بازار لوازم خانگی، وزارت صنعت تولیدکنندگان را مجبور به درج قیمت محصولاتشان بر روی سامانه 124 کرد که البته با وجود برخی ایرادات،اقدام خوبی است و مردم را تا حدی نسبت به نرخ لوازم خانگی آگاه می کند. حال این سوال مطرح است که با توجه به آشفتگی زیاد بازار خودرو و نابسامانی در این بازار چرا قیمت خودرو در سامانه 124 درج نمی شود؟ اقدامی که جدید نیست و اگر به سامانه قدیمی 124 مراجعه کنیم هنوز هم عنوان خودرو را در سرفصل قیمت ها مشاهده می کنیم، به این دلیل که در سال های قبل قیمت خودرو بر روی این سامانه درج می شد.

* مبنایی برای تعیین قیمت بازار وجود ندارد

عدم اعلام قیمت رسمی خودروها باعث شده تا مبنای مشخصی برای تعیین قیمت ها در بازار وجود نداشته باشد و در حال حاضر نرخ خودروها به صورت سلیقه ای تعیین می شود. در عین حال نبود چشم انداز مشخص در مورد وضعیت تولید و قیمت خودروسازان و همچنین نبود نظارت بر بازار عاملی برای توقف سیر نزولی قیمت خودرو بوده و قیمت ها در بازار روند صعودی به خود گرفته است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد نابسامانی بازار خودرو به فارس گفت: رشد نرخ ارز باعث بالارفتن قیمت خودروهای خارجی در بازار شده به طوری که قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان حدود 50 میلیون تومان افزایش داشته و خودروهای با قیمت یک تا 2 میلیارد تومان بین 70 تا 100 میلیون تومان بالا رفته است.

وی ادامه داد: خودروهای با قیمت 2 تا 3 میلیارد تومان بین 200 تا 300 میلیون تومان، خودروهای با قیمت 3 تا 4 میلیارد تومان حدود 400 میلیون تومان و خودروهای با قیمت 4 میلیارد تومان حدود 500 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

امید مرادبیگی یکی از فعالان بازار خودرو نیز در این مورد به فارس گفت: با توجه به اینکه هیچ پایه قیمتی برای خودروها وجود ندارد، هرکسی به دلخواه خود قیمت را تعیین می کند و وقتی می بینند نرخ ارز رو به بالا است، قیمت خودرو را بالا می برند.

به گفته وی، وقتی قیمت ها در بازار نوسان دار، فروشندگان آرامش ندارند و مصرف کننده نیز برای خرید خودرو سردرگم خواهد بود

* دود دعوای قیمت گذاری در چشم مردم و قطعه سازان

هم اکنون مصرف کنندگان در حالی با ابهام در مورد قیمت خودرو و وضعیت بازار روبرو هستند که کشمکش دولتی ها و خودروسازان بر سر قیمت گذاری خودرو علاوه بر متضرر کردن مردم، ضرر قطعه سازان را نیز به همراه دارد.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در این مورد به فارس گفت: عواقب دعوایی که بین دولتی ها از جمله شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صنعت اتفاق افتاده به صنعت قطعه سازی می‌رسد در حالی که ما بخش خصوصی هستیم، نه سیاست گذاریم و نه تاثیری در سیاست‌های کلان داریم بلکه تاثیر پذیر هستیم.

وی ادامه داد وقتی دولتی ها و حتی خودروسازان با هم دعوا می‌کنند زیانش به قطعه‌سازان می‌رسد، به همین دلیل درخواست ما از سرپرست وزارت صنعت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا این است که ما را در دعواهای دولتی دخیل نکنند.

دبیر انجمن قطعه سازان توضیح داد: خودروسازان چه سود کنند و چه زیان کنند، دولتی هستند اما شرکت‌های قطعه‌ساز، خصوصی هستند و عواقب کشمکش های دولتی ها باعث آسیب دیدن آنها می شود.

در هر حال مهمترین موضوع در مدیریت بازارهای اقتصادی، شفافیت در عرضه و تقاضا و قیمت محصولات است که تا به اینجا در مورد قیمت گذاری خودرو اتفاق نیفتاده و مشتریان بازار خودرو همچنان منتظر کنترل بازار و حذف دلالان هستند. قطعا مهمترین راه برای تحقق این مسئله اعلام قیمت خودروها در سامانه 124 خواهد بود که باید دید مسئولان وزارت صنعت تا چه زمانی به روند فعلی یعنی مشخص نبودن قیمت خودرو ادامه خواهند داد.

منبع: فارس

2011 نمایش

نظر دادن