تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 خرداد 1399 ساعت 18:02

چند هشدار مهم در ارتباط با بازارهای ارز، طلا و مسکن

در اوج بحران کرونا و تعطیلی مشاغل، مردم طلای خود را برای فروش به بازار طلا بردند اما کسی خریدار نبود که حتی اتحادیه طلا هم به آن اشاره کرد. این یعنی طلا در شرایط بحرانی نقد شونده نیست.

به گزارش آخرین نیوز، پیش بینی می شد پس از 2 ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، با بازگشایی اقتصاد، تقاضای ارز نیز بالا برود.

بر این اساس، تقاضای بالا، افزایش قیمت ارز را به دنبال داشت. طبیعی بود قیمت دلار از محدود 16000 تومان تا 17700 تومان رشدی حدود 10 درصدی داشته باشد.

بنظر می رسد بانک مرکزی هم در این روند مقابله ای نکرد تا صادرکنندگان ارز خود را با قیمت بالاتر در سامانه نیما بفروشند.

بتدریج با تامین ارز واردکنندگان و کالاهای ضروری، دیگر بازی دلار در این مقطع تمام شده است و کارشناسان اقتصادی، توصیه اکید دارند که مردم به هیچ عنوان دلار را به عنوان یک سرمایه نگهداری نکنند چون رشد خاصی در سال 99 در انتظار آن نخواهد بود و احتمال بازگشت آن تا زیر 16000 تومان نیز محتمل است.

بازار طلا نیز در ایران به 2 عامل بستگی دارد: قیمت اونس جهانی طلا و قیمت دلار.

در مورد اونس جهانی به دلیل کرونا شاهد رشدی حدود 13 درصدی از 1500 دلار تا 1700 دلار بودیم که با نوسانات بسیاری نیز همراه بود.

انتظار این بود که طلای جهانی با چنین بحرانی، عملکرد قوی تری داشته باشد و سطوح بالای 2000 دلار را براحتی فتح کند که اتفاق نیفتاد.

اما در ایران طلا بیش از 90 درصد از قیمت دلار تاثیر می گیرد! دلار در بالا تحلیل شد و روند آن در ادامه سال 99 نزولی پیش بینی شد، لذا طلا نیز نزولی خواهد بود.

و یک هشدار بسیار مهم در مورد طلا: در اوج بحران کرونا و تعطیلی مشاغل، مردم طلای خود را برای فروش به بازار طلا بردند اما کسی خریدار نبود که حتی اتحادیه طلا هم به آن اشاره کرد. این یعنی طلا در شرایط بحرانی نقد شونده نیست.

زمانی طلا یک سرمایه امن (safe haven) تلقی می شد اما در بحران کرونا نشان داد نسل جدید سرمایه گذاران جهان نگاه سابق را نسبت به این فلز گرانبها ندارند.

شاید بتوان گفت تکنولوژی و صنایع کشورها جای طلا را در بازار های جهانی گرفته اند. لذا طلا چه بصورت آبشده و سکه و ... توصیه نمی شود.

در مورد بازار مسکن نیز اشباع شدید واحدهای مسکونی خالی در سرتاسر کشور مشهود است و این یعنی عرضه بسیار زیاد؛ از طرفی به دلیل کاهش قدرت خرید، تقاضا پایین است. لذا همچنان رکود در بازار مسکن در سال 99 ادامه خواهد داشت.

1512 نمایش

نظر دادن