تاریخ انتشار: جمعه, 02 خرداد 1399 ساعت 17:32

امام جمعه کرج: اسلام مرز جغرافیایی ندارد

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب دوازدهمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

متن دوازدهمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با سیزدهمین هفته‌ی غربتِ نماز جمعه و اجتماع مسلمین گردیده و مشتاقان در دعاهایشان از خدای تعالی تمنای عفو و بخشش و نظر رحمت دارند به بهره‌مند شدن از نعمت نماز جماعت و اجتماع جمعه.

روز قدس نماد انسجام و وحدت امت اسلامی است

همه عزیزان توجه دارید که جمعه آخر ماه مبارک رمضان به ابتکار حضرت امام، برای آزادسازی و نجات قدس شریف از دست متجاوزان قسی‌القلب صهیونیست روز قدس نامیده شد و از تاریخِ اعلام تا امروز، هرساله در این روز شاهد اعتراض عمومی مردم کشورها و تظاهرات گسترده در مناطق مختلفِ دنیا در دفاع از آرمان‌های فلسطین و بیت‌المقدس هستیم. که البته امسال به خاطر حمله‌ی صهیونیست صفتِ ویروس کرونا، شرایط مقداری تغییر کرد اما خشم و نفرت مردم نسبت به رژیم اشغالگر سفّاک تغییر نکرده است. ملت‌های آزاده جهان و به‌خصوص مسلمان در سراسر دنیا بر آزادی قدس و نابودی رژیم منحوس اتفاق‌نظر دارند اگرچه بعضی دولت‌های خائن و تحت سلطه استکبار این آرمان را قبول نکرده و سنگ‌اندازی می‌کنند.

روز قدس روز بزرگ و پراهمیتی است، روز قدس روز مبارزه اهل ایمان و مستضعفان با مستکبران است. و به فضل پروردگار روز قدس به‌روز انسجام و وحدت امت اسلامی تبدیل‌شده است. قطعاً دیده‌اید و مطالعه دارید که حتی غیرمسلمانان و بعضی آزاداندیشان و استکبارستیزان، این روز را مهم می‌شمارند و دنبال می‌کنند.

مقاومت زنده است / تقویتِ مقاومت اسلامی تنها راه غلبه بر رژیم تروریست صهیونیست

پیام روز قدس این است که مقاومت زنده است و نوید پیروزیِ نزدیک بر دژخیمان اشغالگرِ صهیونیست را می‌دهد. تنها راه برای غلبه بر این رژیم تروریست خون‌ریز، که جز ترور و تجاوز به حریم ملت‌ها و توطئه و دست‌اندازی بر منافع کشورها کاری بلد نیست، و وجودش با هیچ منطق الهی و بشری سازگاری ندارد، جهاد با تمام قوا و تقویتِ مقاومت اسلامی است. شما دیده‌اید که تا امروز هرچه طرح و برنامه ریخته‌اند و نقشه کشیده‌اند تا مقاومت را بشکنند یا تضعیف کنند نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

هیچ مسلمانی که با فرهنگ قرآن و سنت پیامبر آشناست نمی‌تواند نسبت به روز قدس بی‌تفاوت بوده و سکوت داشته باشد، چنین کسی قسمت مهمی از دستورات اسلام را نادیده گرفته است. حمایت از مستضعفین و مظلومان، اصل قرآنی است که در روایات هم به آن اشاره‌شده نظیر: آیات ۷۴ تا ۷۶ سوره مبارکه نساء که فرمود: فَلْیُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یَشْرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ وَ مَنْ یُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً (۷۴) وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً (۷۵) الَّذینَ آمَنُوا یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً (۷۶)

اسرائیل دشمن بشریت است

ماهیت جمهوری اسلامی و قانون اساسی که برگرفته از قرآن و عترت علیهم‌السلام است، در اجرائی شدن این آیات تلاش جدی دارد. لذا از اولین روزهای پیروزی انقلاب فریاد ملت و نظام ایران بر سر مستکبران عالم بخصوص آمریکا و اسرائیل غاصب بلند بوده است.

امام (رضوان‌الله علیه) سعی کردند روز قدس روز جهانی مقابله مستضعفین با مستکبرین و روز خروج از انزوای ملت‌های مسلمان باشد و همه بفهمند اسرائیل دشمن بشریت است؛ که به حمدالله قسمت زیادی از نیت ایشان در این زمان محقق شده است. ولو متأسفانه خود ایشان و سردار سرافراز تربیت‌شده مکتبشان، شهید قدس سردار سلیمانی امروز در بین ما برای دیدن موفقیت‌های بزرگ نیستند.

اسلام مرز جغرافیایی ندارد

تذکر: بعضی گمان می‌کنند و عده‌ای هم این شبهه را می‌اندازند و گروهی هم تکثیر می‌کنند و تکرار می‌کنند که تا وقتی خودمان احتیاج به کمک داریم چرا باید به دیگران کمک کنیم؟ ریشه این تفکر غلط دو چیز است، که اولاً برای اسلام مرز جغرافیایی قرار می‌دهند و گمان می‌کنند وظایف مسلمان در محدوده مرز جغرافیائی خلاصه می‌شود. یعنی اگر مسلمانی در کشور دیگری احتیاج به کمک داشت، مسلمانان درجاهای دیگر وظیفه ندارند. که این فکر غلط است و با جهان‌وطنی اسلام سازگار نیست.

ثانیاً خیال می‌کنند مبارزه با ظالمان و مستکبران وقتی است که تمام نیازهای مادی در کشور خودشان برطرف شده باشد بعد وظیفه کمک به کشورهای دیگر متوجه آنان می‌شود. درحالی‌که خداوند این‌چنین نمی‌خواهد، به همین آیاتی که اشاره کردم و وقتِ نزول آن‌ها توجه کنید. آیا خدای تعالی بعد از تمام شدن و حل همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و … مردم مدینه، دستور به جهاد و دفاع از مستضعفین دادند؟ و برای سستی و عدمِ اقدام؛ آنان را توبیخ کردند؟ این دستورات وقتی آمد که هنوز در مدینه اصحاب صُفّه و فقراء زیاد و مشکلات اجتماعی فراوان وجود داشت. البته مشکلات داخلی را باید با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح کنترل و برطرف کرد نه اینکه از وظیفه دست کشید. خوب است به سیره پیامبر و آیات قرآن کریم بیشتر دقت کنیم.

به‌هرتقدیر این سرزمین به‌زودی با نابودی غاصبان پلید و کودک کشانِ خبیث، به ملت فلسطین که صاحبان اصلی آن دیار هستند بازگردانده خواهد شد و آنان هم دولت فلسطینی را تشکیل خواهند داد. ان‌شاءالله. شبیه عملیات بیت‌المقدس که در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ واقع شد و خرمشهر آزاد شد که یاد و خاطره شهدای گران‌قدر آن عملیات را گرامی می‌داریم، رزمندگان مقاومت اسلامی با عملیات بیت‌المقدس دیگری مردم دنیا و مسلمین جهان را به خاطر آزادسازی قدس شریف خوشحال نمایند.

چند نکته راجع به زکات فطره

 پیشاپیش حلول ماه شوال و عید سعید فطر را به همه شما مردم خوب استان تبریک عرض می‌کنم. و امیدوارم در این روزِ اعطاء جایزه، خداوند بهترین هدیه که غفران و رحمتش هست را نصیب همه ما بگرداند. همه ما در این عید فطر به فطرت اولیه و توحیدی خود برگشته باشیم و از تقوای الهی که ثمره روزه‌داری یک‌ماهه ما بوده بهره‌مند شده باشیم و بتوانیم در طول سال به همین روش ادامه بدهیم. به چند نکته راجع به زکات فطره توجه کنید.

زکات دهنده خودش قصد قربت کند و به فقیری که می‌شناسد زکات فطره را بپردازد. اگر فقیر نمی‌شناسد باید شخص مورد وثوقی را از طرف خود برای پرداخت فطره وکیل کند. برای هر نفر، قوت غالب گندم را ده هزار تومان و برنج را (به اقل قیمت) هر نفر سی هزار تومان حساب کنید.

اگر سرپرست خانواده از سادات است، حتماً فطره خود را به سادات بپردازد و اگر سرپرست غیر سادات است اما خانم و یا نان‌خور دیگری از سادات در خانه دارد باید کل فطره را به غیر سادات بدهد. (نباید فطره خانم و نان‌خورهای سادات را جدا کرد) زکات فطره را به فقرای محل و شهر خود بپردازید.

نمی‌توانید ایران مقاوم و دارای روحیه انقلابی را به تسلیم و سازش وادار کنید

جریان جالبی که این روزها در حال اتفاق است و استکبار جهانی را به چالش جدی کشیده و برای ایران موقعیت دو سر سود را فراهم کرده است، حرکت نفت‌کش‌های ایران است به سمت حیاط‌خلوت آمریکا یعنی ونزوئلا، (کشور نفت‌خیز دنیا، که از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بی‌نصیب نیست) آن‌هم با پرچم رسمی ایران و روشن بودن همه دستگاه‌های ردیاب در روز روشن.

این نوع حرکت فقط از ایران و ایرانی ساخته است که هیمنه ابرقدرتی خود گفته‌ی کشوری مثل آمریکا را از بین ببرد و بااقتدار اعلام کند نمی‌توانید ایران مقاوم و دارای روحیه انقلابی را به تسلیم و سازش وادار کنید. هرگونه تحرکی برعلیه کشتی‌ها قطعاً با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد. حالا دائماً افراد را تحریم کنید جز اینکه در جامعه بین‌المللی منفورتر می‌شوید نتیجه دیگری برای شما ندارد.

ایران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خود اقدام به فروش فراورده‌های نفتی مثل بنزین و گازوئیل (در مقابل طلا و نه دلار) کرده که هیچ‌کدام به تحریم فروش نفت مربوط نمی‌شود و کاری برخلاف تحریم انجام‌نشده است. و جالب‌تر اینکه در خبرها آمد ایران چند فروند نفت‌کش دیگر را به سمت چین به حرکت درآورده و عملاً شکست بزرگ آمریکا از ایران را در آن‌طرف دنیا اعلام می‌کند، لذا موفقیت و پیروزی همه دریانوردان و کادر مجاهد کشتی‌ها را از خدای متعال مسألت می‌نماییم.

تذکرات مهم امام‌جمعه کرج به نمایندگان مجلس یازدهم / امانت‌دار مسئولیتی که مردم به شما سپرده‌اند باشید

قصد داشتم راجع به مجلس دهم هم نکاتی عرض کنم. اما خوشبختانه نقاط قوت و ضعف مجلس در رصد مردم بود و آنچه باید می‌دیدند و ارزیابی کنند را انجام داده‌اند. اما از عزیزانی که جدیداً وارد این عرصه از خدمت به مردم می‌شوند تقاضا داریم که رویکردی انقلابی داشته باشند و در مسیر آرمان‌های انقلاب، منافع ملی، شعارهایی که داده‌اند قدم بردارند. قانون‌گذاری و نظارت را کار اصلی خود بدانند. و در ریل‌گذاری برای حکومت، خوب عمل کنند. قوانینی که مربوط به شفافیت خود مجلس و دستگاه‌ها و انتخابات و امثال‌ذلک هست و قوانینی که به‌سرعت مشکلات مردم و کشور را برطرف می‌کند را دنبال کنند. امانت‌دار مسئولیتی که مردم به آن‌ها سپرده‌اند باشند.

امیدواریم که در این دوره رهبر معظم انقلاب از مجلس گله نداشته باشند. و در برابر دشمنان ملت و نظام از صلابت و مقاومت بیشتری بهره‌مند باشند و ان‌شاءالله در پایان این دوره، نماینده رد صلاحیت شده به خاطر مفاسد اقتصادی و … نداشته باشیم.

دستگاه قضائی استان اجازه لابی‌گری و فرصت سوزی را به احدی ندهد

راجع به مسائل استان هم مسائل مختلفی در نظر هست اما فعلاً به این نکته اشاره می‌کنم و مثل همیشه از باب نُصح و خیرخواهی به مسئولین اجرائی استان عرض می‌کنم، در نحوه عملکرد جوری عمل نکنید که مردم ناراضی شوند و نظام ناکارآمد جلوه کند.

متأسفانه بااینکه مدت طولانی از مسئله می‌گذرد و تذکرات مکرر هم داده‌شده هنوز مسئله بیمارستان امام خمینی به سامان نرسیده است. همان‌طور که قبلاً هم عرض کردیم این بیمارستان باید بیمارستان بماند و نباید نگاه تجاری و مادی به آن داشت. حتماً مراحل نقل‌وانتقال قانونی و با نظر مالک انجام شود بنا بر گزارش و اعتراضاتی که هست ظاهراً شرایط مزایده رعایت نشده، اما با قیمت مزایده فروخته‌شده و بدون اذن مالک در آن تصرف‌شده و… که همه‌ی این‌ها اگر درست باشد خلاف است. لذا از دستگاه محترم قضائی استان می‌خواهم که مثل همیشه با دقت و سرعت، قاطعانه به این موضوع که مطالبه مردمی است، رسیدگی نمایند و اجازه لابی‌گری و فرصت سوزی را به احدی ندهند.

وداع با ماه مبارک رمضان

خدایا در این ساعات پایانی ماه مبارک با تعبیراتی که از امام سجاد علیه‌السلام یاد گرفته‌ایم با این ماه وداع می‌کنیم مانند وداع کسی که جدائی‌اش بر ما بزرگ و دشوار است، و رفتنش از میان ما، ما را اندوهگین ساخته و به وحشت و ترس افکنده، مانند وداع کسی که او را بر ما عهد و پیمان نگاه‌داشتنی و احترام رعایت کردنی و حقّ اداء و پرداخت شدنی ثابت و پابرجا است، پس ما می‌گوییم: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ، وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ. السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ. السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ. السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً، وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ…

و تو را قسم می‌دهیم در این روز جمعه پایانی ماه مبارک فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت قرار بده. / این رمضان آخرین رمضان عمر ما قرار مده/ بیماری و بلا را از مردم عالم که در بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان. / رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

1567 نمایش

نظر دادن