تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 اسفند 1398 ساعت 12:18

چند پرسشی که آمریکا باید درباره منشاء کرونا پاسخ دهد

با توجه به اعتراف آمریکا به موارد مرگ کرونا در آمریکا که قبلا موارد آنفلوانزا تلقی شده بود، تردیدها مبنی بر آن که منشاء ویروس کرونا جدید آمریکاست، نیز منطقی است.  

به گزارش تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، در نشست اخیر مجلس نمایندگان آمریکا، هارلی رودا عضو مجلس نمایندگان پرسید: به نظر می رسد برخی آمریکایی ها ناشی از آنفلوانزا جان باخته اند، اما آیا ممکن است که علت مرگ آن ها کروناویروس جدید باشد؟ رابرت ردفیلد رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) پاسخ داد در حقیقت، مواردی (مبتلا به کرونا) را در میان مبتلایان آنفلوآنزا کشف کرده است.

این پاسخ در واقع تایید بر تردید برخی افراد مبنی بر آن است که منشاء کروناویروس جدید آمریکاست. با توجه به ناتوانی های آمریکا در مقابله با کرونا، تعداد افراد بیشتری به این کشور تردید یافته اند.

افزون بر این، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اذعان کرد که کیت قبلی تشخیص کرونا در آمریکا دارای نقص بود و این مرکز از تست بسیاری موارد مشکوک خودداری کرده است. آنفلوآنزای فصلی آمریکا از ماه های سپتامبر و اکتبر سال 2019 شروع شد.

ورزشکاران نظامی آمریکا برای شرکت در هفتمین بازی های جهانی نظامیان وارد ووهان شدند و در جریان آن، چند ورزشکار خارجی به بیماری واگیردار مبتلا شدند. تا ماه دسامبر، نخستین مبتلای کرونا در ووهان شناسایی شد.

با توجه به اعتراف آمریکا به موارد مرگ کرونا در آمریکا که قبلا موارد آنفلوانزا تلقی شده است، تردیدها مبنی بر آن که منشاء ویروس کرونا جدید آمریکاست، نیز منطقی است.

اندیشکده "مطالعات جهانی" کانادا چندی پیش در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به نقل از تحلیل ویروس شناس تایوانی در چین اعلام کرد: زنجیره ژن کرونای جدید که در ایران و ایتالیا کشف شده، با ژن کرونا در چین متفاوت است و این نشان می دهد که منشاء کرونا ویروس در ایران و ایتالیا، چین نیست.

علاوه بر این، پایگاه اینترنتی مجله علمی "لانست" در 24 ژانویه نیز مقاله علمی به نوشته هفت پزشک بالینی بیمارستان جین اینگ تان شهر ووهان را منتشر کرد که در آن آمده است: 13 مورد از 41 مورد نخست مبتلا به کرونا که در بیمارستان یاد شده مورد معالجه قرار گرفتند، هیچ تماسی با بازار آبزیان ووهان نداشتند.

26 ژانویه، مجله «ساینس» مقاله ای تحت عنوان «بازار آبزیان ووهان احتمالا منبع شیوع کروناویروس جدید نیست» را منتشر کرد. در این مقاله به نقل از دانیل لوسی متخصص بیماری های همه گیر دانشگاه جورج تاون آمریکا نوشته شده است: "13 مورد با این بازار هیچ ربطی نداشتند و این رقم کم نیست." دانیل لوسی معتقد است اگر این گونه باشد، ویروس به احتمال از جایی دیگر سرچشمه گرفته است.

به دنبال شیوع کرونا در جهان، کشورهایی از جمله آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کردند. در این زمان، آمریکا موظف است بر اساس اصول علمی، درباره زمان پدیدآمدن کروناویروس جدید و منشاء آن مساله را تشریح کند. این نه تنها برای مردم آمریکا، بلکه برای پیشگیری از شیوع کرونا و امنیت بهداشت عمومی جهانی الزامی است. اکنون پژوهشگران سراسر جهان در حال جست و جوی منشاء ویروس هستند و جامعه جهانی نیز در این باره دیدگاه های متفاوتی داشته است.

همه تردیدها و حدسیات باید بر اساس اصول علمی و منطق واقعی صورت گیرد و نباید با هدف مغرضانه شایعه سازی کرد و یا درباره کشوری به سیاه نمایی پرداخت. امید است که آمریکا ضمن پیشگیری و مهار ویروس، بر اساس اصول علمی، تخصصی و منطقی با جامعه جهانی همکاری کند و به این پرسش مهم پاسخ دهد.

2129 نمایش

نظر دادن