تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 اسفند 1398 ساعت 09:21

وطن‌فروشی بدون مرز چند خواننده لوس‌آنجلسی!

واکنش‌ها به رسمیت بخشی این جماعت به نمایش فرهنگی آل سعود شاید حتی از حد تصور خود آن‌ها هم خارج بود. ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان حاضر در جشنواره سعودی را به دلیل ضد ایرانی بودن حکومت عربستان، وطن فروش نامیدند و از کلیدواژه وقاحت بدون مرز استفاده کردند.  

حضور تعدادی از خوانندگان لوس‌آنجلسی در جشنواره موسیقی در عربستان سعودی باعث شد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی موجی از انتقاد را بدرقه حضور آنان کنند. طنطوره جشنواره زمستانی عربستانی‌هاست که قرار است طبق رویکرد بن سلمان، ولیعهد سعودی چارچوب فرهنگی این کشور را تا سال ۲۰۳۰ و در چشم‌اندازی ۱۰ ساله تغییر دهد. برای بخش فارسی این جشنواره، آنان به سراغ خواننده‌های فارسی‌زبان لوس‌آنجلسی رفته‌اند، از شادمهر عقیلی تا ابی و ساسی مانکن و لیلا فروهر و... تا در مقابل ولیعهد سعودی خوش رقصی کنند! کلیدواژه این جشنواره، «موسیقی بدون مرز» است.

واکنش‌ها به رسمیت بخشی این جماعت به نمایش فرهنگی آل سعود شاید حتی از حد تصور خود آن‌ها هم خارج بود. ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان حاضر در جشنواره سعودی را به دلیل ضد ایرانی بودن حکومت عربستان، وطن فروش نامیدند و از کلیدواژه وقاحت بدون مرز استفاده کردند. این میان شادمهر عقیلی به خاطر خواندن ترانه‌ای در این جشنواره با این مضمون که در رؤیای او دنیایی است که در آن موشکی نیست و کودکی هدف موشک قرار نمی‌گیرد، شدیداً مورد سرزنش قرار گرفت. برخی کاربران فضای مجازی روی صدای او هنگام خواندن این ترانه در خاک عربستان، تصاویر پیکر بی جان کودکان یمنی را که به خاطر حملات موشکی عربستان جان باخته‌اند، گذاشتند. لیلا فروهر هم کنسرت خود را با آرزوی آزادی برای زنان آغاز کرد و این سؤال را به وجود آورد که آزادی برای چه؟ برای اجرای شو مقابل ولیعهد سعودی؟!

فیلم‌های اجرای این خوانندگان فارسی‌زبان به گونه‌ای گرفته شده که حاضران در سالن مشخص نیستند و وقتی یکی از آن‌ها خواندن را قطع می‌کند و میکروفن را به سمت حاضران می‌گیرد تا مثلاً حاضران در کنسرت، بخوانند، هیچ صدایی شنیده نمی‌شود.

در مقابل موج اعتراضات به این وطن فروشی آشکار که معلوم نیست در ازای چه میزان دریافتی انجام شده، برخی همچون مجری بی‌بی‌سی فارسی سعی کردند از آنان دفاع کنند.

رعنا رحیم‌پور در حمایت از آنان نوشت: «به نظرم انتقاد از سیاست عربستان اشکالی نداره و مثل هر کشوری باید نقد بشه، اما ربط دادنش به یک فستیوال موسیقی و تقبیح مراسم فرهنگی، تبلیغاتی، توریستی یا هر چی که اسمش رو بذارید، همانقدر عجیبه که مثلاً کسانی رو که با وجود همین سیاست‌ها میرن حج، تقبیح کنید.» اینکه رعنا رحیم پور تفاوت شرکت در جشنواره موسیقی با پرواز اختصاصی دولت سعودی و مهمان پادشاهی عربستان بودن را با واجب دینی مردم مسلمان که پادشاه عربستان برای آن هزینه‌ای نمی‌کند و تازه مردم بیشتر از هزینه‌های‌شان هم پول می‌دهند و متعلق به آل سعود هم نیست، متوجه نمی‌شود، بماند، اما نکته آنکه همین رعنا رحیم‌پور در زمانی که برخی تصمیم به تحریم جشنواره فیلم فجر گرفتند، نوشت: «اگر همه هنرمندان مثلاً از شرکت در جشنواره فجر انصراف بدن یا همه فوتبالیست‌ها بگن تا زن‌ها نیان بازی نمی‌کنند، تبعات تأثیرگذاری خواهند داشت به نظر حقیر.» جالب آنکه حامیان این خوانندگان سال‌ها مسلمانان را متهم به عرب پرستی می‌کردند و از مراوده معمول و دیپلماتیک دولت ایران با کشور‌های عرب منطقه انتقاد می‌کردند.

منبع: جوان

1386 نمایش

نظر دادن