تاریخ انتشار: شنبه, 10 اسفند 1398 ساعت 17:03

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برود یا بماند؟!

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بزرگترین تشکیلات انتخاباتی حال حاضر کشور در جریان اصولگرایی است. ضمن اینکه رضایت نسبی و عمومی از عملکرد این جریان در سراسر کشور اینک وجود دارد.  

مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در روزهای که برخی از فعالین و سلبریتی‌های حزب‌اللهی و یا شاخ‌های رسانه‌ای و توییتری جریان انقلاب پرستیژ انقلابی بودن را تافته جدا بافته بودن از از هر نوع تشکل و جریان سیاسی انقلابی و یا اصولگرایی می‌دانند، سخن گفتن عادلانه و واقع بینانه از عملکرد تشکل‌های همچون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بعد از پایان انتخابات مجلس حائز اهمیت و تکلیف آورتر است. دلیل این اهمیت نیز کاملا واضح است:

1. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بزرگترین تشکیلات انتخاباتی حال حاضر کشور در جریان اصولگرایی است. ضمن اینکه رضایت نسبی و عمومی از عملکرد این جریان در سراسر کشور اینک وجود دارد.

2. رصد رسانه‌ای جریان غیرانقلابی داخل و ضدانقلابی در خارج از کشور نشان که شورای ائتلاف را بزرگترین و اصلی ترین جریان پیش روی خود می‌بینند و بقیه فرع در سیاستگذاری هایشان هستند.

3. عملکرد این تشکل تاثیر مستقیمی در آینده سیاسی جبهه انقلاب و جریان اصولگرایی دارد.

4. ظاهرا قرار است که این تشکل همچنان ادامه پیدا کند و انتخابات ریاست جمهوری آینده از اصلی ترین کارویژه‌های آن خواهد بود.

5. عملکرد این تشکل در انتخابات مجلس محل طرح مباحث مختلفی میان نخبگان و فعالین سیاسی و انقلابی کشور شده که عدم گفتگو و تحلیل درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را اجتناب ناپذیر می کند.

شورای ائتلاف باشد و یا نباشد؟
حضور تشکلی که بتواند بخش زیادی از امور انتخاباتی جریان انقلابی و اصولگرایی را سازماندهی و نمایندگی کند یک امر عقلایی غیرقابل خدشه در سیاست ورزی است. حتی اگر این تشکل به طور صددرصد همه سلایق و گروه ها را نتواند در خود جای بدهد ولی اکثریت نسبی را در اختیار بگیرد، باز هم بودنش برای تدبیر سیاسی و کار انتخاباتی لازم است. زیرا عدم حضور چنین تشکیلاتی مساوی با تشدد و تجزیه غیرقابل مهار جریان انقلابی و شکست خواهد شد. از سویی با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری که لزوم وحدت حداکثری در آن از انتخابات مجلس هم بیشتر و هم سخت تر است، ادامه حضور چنین تشکلی را بدیهی‌تر می‌کند. بنابراین مساله اینک بدون یا نبودن آن نیست بلکه بیشتر باید درباره چگونه بودنش بحث کرد.

عملکرد شورای ائتلاف چگونه بود؟
برگزاری ده ها نظرسنجی در نقاط مختلف کشور، مدیریت صدها کاندیدای واجد شرایط برای قرار گرفتن در یک مکانیزم مشخص و متعهدشدن به فرآیند رسیدن به کاندیدای نهایی و پذیرفتن خروجی آن شاید بزرگترین کار و تدبیر سیاسی قبل از شروع انتخابات مجلس 98 بود. بنابراین مهمترین کارکرد موفقیت آمیز شورای ائتلاف، نظم بخشی به اکثریت حوزه های انتخابیه کشور و معرفی کاندیدای واحد و زمینه سازی بزرگ برای پیروزی حداکثری در سطح کشور بود. زیرا پیروزی اخیر در صورت نبود یک تشکل مرکزی که ضمن از بین بردن تشدد، سبب ایجاد وحدت و نظم در جریان اصولگرایی بشود، ممکن نبود.

آیا شورای ائتلاف بدون ضعف بود؟
پاسخ به این سوال کلیشه ای کاملا مشخص است. شورای ائتلاف قطعا ضعف های ریز و درشت داشته و باید به آن پرداخته شود ولی نکته اساسی این است که نباید فراموش کرد که این شورا به نسبت تشکل های قبلی اصولگرایان با فرآگیری بیشتر، مکانیزم علمی تر و شفاف تری همراه بود. بنابراین با همه نقدها به شورای ائتلاف چه محتوایی و چه ساختاری، یک گزاره قطعی وجود دارد و آن اینکه این تشکل بزرگ سیاسی در کسب پیروزی انتخاباتی -به دست آوردن اکثریت کرسی های مجلس- برای جبهه انقلاب بسیار موفق کرده است.

پی نوشت: به زودی به نقاط ضعف شورای ائتلاف و چگونه بودن آن خواهم پرداخت. انشاالله

1546 نمایش

نظر دادن