AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 بهمن 1398 ساعت 17:33

روحانی: آمار نشان می‌دهد از تحریم‌ها سربلند بیرون آمده‌ایم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز دوشنبه در دیدار با سفیران و رئیسان سازمان‌های بین المللی مقیم تهران با اشاره به انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: آنهایی که با تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران آشنا هستند می دانند که ملت بزرگ ایران در برابر قلدری و زور، سخن ناحق و غلط و فشار ناروا، سر تسلیم فرود نمی آورد.  

متن سخنان رئیس جمهور در این مراسم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

خدمت همه حضار محترم، سفرای گرامی و روسای نمایندگی‌ها در جمهوری اسلامی ایران، خوش‌آمد و خیرمقدم عرض می‌کنم.

برای ما این ایام، خاطرات بسیار مهم و سرنوشت‌سازی را یادآور است.

در چهل و یک سال قبل، مردم بزرگ ایران که از قرن‌ها دیکتاتوری در این کشور خسته شده بودند و از فسادی که دامن حکمرانان را فرا گرفته بود و از آینده جامعه انسانی عادلانه ناامید شده بودند و از دخالت‌های بیگانگان در امور کشور فرسوده شده بودند، به ندای یک رهبر و عالم مورد اعتمادشان که مردم را به حرکت و انقلاب و سرنگونی یک رژیم پوسیده و فاسد و برقراری یک حکومت مردمی دعوت می‌کرد، پاسخ مثبت دادند و انقلاب بزرگ و شکوهمند ایران را علی رغم میل همه قدرت‌های بزرگ آن روز جهان به پیروزی رساندند.

اساس این انقلاب که در طول ۱۶ سال مبارزه به پیروزی رسید (از سال ۱۳۴۱ تا سال ۵۷) خود انقلاب پایه و اساس‌اش، حرکت مردم بود، نه حزب خاصی، نه گروه خاصی، نه بخشی از نیرو‌های مسلح و نه قوم خاصی بود. همه مردم ایران در کنار یکدیگر به خیابان آمدند و در برابر یک استبداد و حضور استعمار، قیام کردند.

انقلاب بی‌تردید یک انقلاب کاملاً مردمی بود و در ۴۱ سال پیش وقتی امام (ره) وارد کشور شد، میلیون‌ها نفر در خیابان‌های تهران به استقبال امام (ره) آمدند. امام (ره) از فرودگاه تا بهشت زهرا روی امواج انسانی حرکت می‌کرد.

این انقلابی که بر مبنای آرمان‌ها و اهداف ملی حرکت کرده بود برای تثبیت و استمرارش همواره به مردم متکی بود. هر جا توطئه‌ای علیه نظام و انقلاب ما طراحی شد، از طرف هر کس در داخل یا خارج، این مردم بودند که به صحنه آمدند و در برابر آن توطئه ایستادگی کردند.

شرایط بسیار سخت و جنگ ۸ ساله تحمیلی را مردم با حضور و اتحاد و ایثارشان پشت سر گذاشتند، بدون اینکه هیچ قدرتی در دنیا به این مردم کمک کند و بعد هم در همه مراحل ایستادگی و اتحاد مردم بود که سربلندی این کشور و این مردم را به همراه داشت.

امروز در برابر یک تحریم ظالمانه و یک اقدام تروریستی، از طرف آمریکا بر کل ملت ایران هستیم و هیچ کس امروز تردید ندارد که فشار حداکثری آمریکا و تحریم آمریکا علیه تک تک مردم است. یعنی یک نفر در این تحریم استثناء نشده است. یک بیمار، یک ماده غذایی مردم استثناء نشده است. هیچ قطعه‌ای از هواپیما برای سلامت پرواز استثناء نشده است و این کاملاً روشن است؛ تحریمی صد در صد غیرانسانی علیه کل یک ملت است. شاید در تاریخ چنین تحریمی کم سابقه باشد.

به این امید که این فشار حداکثری، اول دولتمردان را به زانو در می‌آورد و اگر هم دولتمردان ایستادگی کنند، مردم را به زانو در می‌آورد. در هر دو اشتباه کردند. نه مردم ما در برابر این فشار خم شدند، نه مسئولین و دولتمردان، سر تواضع فرود آوردند.

آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با فشار حداکثری بر کل واردات، صادرات و بر زندگی مردم، مردم ناچارند یا تسلیم شوند و یا به عنوان اعتراض به خیابان‌ها بیایند و به آمریکا چراغ سبز نشان دهند. آن‌هایی که با این منطقه و با تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران آشنا هستند، می‌دانند که یک ملت بزرگ در برابر قلدری و زور و سخن ناحق و غلط و فشار ناروا، سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

خدمت شما سفرا، مسئولین و روسای نمایندگی‌ها عرض می‌کنم، آمریکا در طول ۲۰ ماه گذشته روز به روز فشار خود را بر مردم و کشور ما افزایش داده است، اما از ۸ ماه قبل به این طرف تمام شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که ما از این تحریم سربلند بیرون آمده ایم.

از ۸ ماه قبل به این طرف شاهدیم که آمریکا صد در صد اشتباه کرده است، در هیچ یک از طرح‌هایش موفق نبوده است و در طول این ۸ ماه گذشته، آمار تورم و سرمایه‌گذاری در ایران و آمار رشد اقتصادی و اشتغال، همه این‌ها نشان می‌دهد که مسیر مردم و دولت در کنار هم یک مسیر صحیح و درستی است.

مردم ما گرچه امروز مشکلات فراوانی را بخاطر تحریم تحمل می‌کنند، اما در سراسر این کشور هیچ صفی وجود ندارد، نه برای مواد غذایی، نه دارو و نیازمندی‌های ضروری، نه برای جابجا شدن و مسافرت، نه برای تحصیلات علمی و نه برای درمان در بیمارستان‌ها، همه شرایط ما امروز یک شرایط با ثبات در این کشور است.

کشور را در سال گذشته و امسال برغم تحریم به خوبی اداره کردیم، و برای اداره کشور نه نیاز به وام خارجی داشتیم، نه به استقراض از بانک مرکزی خودمان نیاز داشتیم.

ایستادگی این مردم در طول این مدت یکی از افتخارات بزرگ ماست، اما در مقابل، آمریکا نشان داد کشوری نیست که به امضاء و تعهد خودش پایبند باشد، بنابر این آمریکا کشوری است که در برابر تعهدات سیاسی و اخلاقی خودش، پایبند نخواهد بود و این اولین ضربه بر حیثیت دولت آمریکا بود.

آمریکا نشان داد که در برابر مقررات بین المللی سر فرود نخواهد آورد. تحریم برای مواد غذایی و دارو خلاف همه مقررات بین المللی است و آمریکا همه این مقررات را زیر پا گذاشته است و عمل تروریستی را ادامه می‌دهد.

1243 نمایش