AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 دی 1398 ساعت 14:19

نقش سردار حاجی‌زاده در تأسیس یگان موشکی ایران

با آغاز جنگ تحمیلی، طولی نکشید که شهرهای همجوار مرزی در معرض موشک‌باران دشمن بعثی قرار گرفت. روند موشك‌باران و راكت‌باران شهرهای ایران تا سال 62 ادامه داشت و در طی این مدت، بیش از 65 فروند راكت و موشك در انواع مختلف فقط به شهر كوچك دزفول اصابت كرد.  

به گزارش آخرین نیوز، در چنین شرایطی که شهرهای مختلف كشور زیر آتش موشك‌ها و راكت‌های بعثی بود، برای اولین‌بار در 26 بهمن ماه 1362، توپخانه سپاه پاسداران با موافقت امام خمینی و مشروط بر اینكه قبل از آتش گشودن به سوی مراكز نظامی ارتش بعثی در برخی شهرها، چند روز قبل موضوع حمله به اطلاع مردم آن شهرها در عراق برسد، به سوی مراكز نظامی عراق آتش گشود تا اولین پاسخ ایران به راكت‌باران‌ها و موشك‌باران‌های رژیم بعث داده شود.

اما این اقدام هم باعث توقف كامل موشك‌باران‌ها نشد تا اینكه مقامات عالی‌رتبه نظامی كشور و شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفتند به منظور مقابله با ارتش بعثی، توان موشکی در کشور ایجاد شود. از این رو 13 نفر از یگان توپخانه سپاه به فرماندهی «حسن طهرانی مقدم»، برای گذراندن آموزش نظامی عازم سوریه شدند و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده، در 11 دی ماه 63 به تهران بازگشتند و بلافاصله از آنجا به كرمانشاه منتقل شدند.

اما در دوران حضور سه ماهه این تیم در سوریه، یک حرکت بسیار بزرگ از سوی یکی از افسران جوان سپاه انجام گرفت و آن آغاز فاز عملیاتی «تیپ موشكی حدید» بود. این تیپ را «امیرعلی حاجی زاده» كه آن روزها افسر جوانی از یگان توپخانه سپاه بود، در غیاب افسران جوان موشكی در پادگان شهید منتظری راه‌اندازی كرد تا وقتی حسن طهرانی مقدم و تیمش به ایران بازمی‌گردند، ساز و كار و بسترهای لازم برای آغاز فعالیت اولین تیم موشكی‌ سپاه فراهم باشد.

از این زمان به بعد، ایران و یگان موشکی در سطح بالاتری از آمادگی برای رویارویی با موشک‌باران‌ها بود و با رشادت و درایت افسران جوان سپاه، همه چیز فراهم شد تا ایران در جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی، یك پاسخ کوبنده به ارتش متجاوز و همدستانش در غرب بدهد.

منبع: مرکز اسناد

945 نمایش