تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 مهر 1398 ساعت 10:28

نشنال اینترست: ایران با موفقیت به آمریکا و متحدانش ضربه می‌زند

یک نشریه آمریکایی نوشت ایران به شکلی ماهرانه در حال ضربه زدن به آمریکاست.  

روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نشنال اینترست می‌نویسد: ایران در رویارویی با آمریکا و متحدانش در ماه‌های گذشته از استراتژی مقاومت حداکثری و حملات غافلگیرکننده پیروی کرده است. بدون تردید این تاکتیک به خوبی برای ایران جوابگو بوده است. دولت ترامپ تاکنون از واکنش نشان دادن به اقدامات ایران در خلیج فارس پرهیز کرده است.

بیشتر بخوانید:

نشنال اینترست: ایران در تولید جنگنده‌ها به خودکفایی رسید
ایران چگونه سیاست«فشار حداکثری» را به «شکست حداکثری» برای آمریکا تبدیل کرد؟
گزارش نشنال اینترست از نیروی دریایی ایران

اما ضرورتی ندارد که واشنگتن رویکرد کنونی خود را ادامه دهد. البته ایران از لحاظ قابلیت‌های نظامی کشور ضعیفی نیست. علاوه بر این، تحولات یک سال گذشته نشان داده‌اند که فشارهای اقتصادی تاثیری بر روی رفتار تهران نداشته‌اند.

از همه مهم‌تر، استراتژی ایران مدل عالی در اختیار این کشور قرار می‌دهد تا اصطلاحا با باقی ماندن در منطقه خاکستری به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کند. منظور از ناحیه خاکستری قرار گرفتن بین وضعیت صلح و جنگ تمام عیار است. ایران در این منطقه دست به حملاتی می‌زند که قابل انکار هستند و به‌طور جدی خطر جنگ تمام عیار را افزایش نمی‌دهند.

ایران در مواجهه با آمریکا استراتژی «ویلی کیلر» بازیکن شهیر بسکتبال را در پیش گرفته که می‌گوید: آنها را در جایی که حضور ندارند بزن! این استراتژی به همان اندازه که برای ویلی کارآمد بود، برای ایران نیز کارگر است. استراتژی که ایران زیرکانه در حال به کار گرفتن آن هست و دونالد ترامپ به صراحت از آن دوری می‌جوید.

نیروهای مرتبط با ایران از ماه مه امسال به چندین نفتکش تجاری و زیرساخت‌های نفتی مهم عربستان سعودی حمله کرده بودند. این در حالی است که تهران هیچ هزینه‌ای را به خاطر این اقدامات خود پرداخت نکرده است. مقامات ایران همزمان این پیام را به جامعه بین‌المللی منتقل کرده‌اند که کمپین فشار حداکثری ترامپ به ضرر همه کشورهای منطقه و دنیا خواهد بود.

اگرچه مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر با لحن تهدیدآمیز بارها به ایران هشدار داده‌اند، اما در عمل فقط از تحریم‌های اقتصادی استفاده کرده‌اند. این سیاست اعتبار واشنگتن را در بین متحدان منطقه خود زیر سوال برده است. کشورهای عربی خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که تهدیدات ترامپ در واقع بلوفی بیش نبوده‌اند.

تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته‌اند و در عمل جلوی رفتار تهران را نگرفتند.

رئیس جمهور آمریکا همزمان با تشدید تنش در خلیج فارس و در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان تصمیم گرفت که تعدادی نیرو و سامانه دفاع هوایی را به خلیج فارس اعزام کند. اما این سیستم های دفاعی قابلیت چندانی برای خنثی‌سازی موشک‌های کروز یا پهپادهای جنگی استفاده شده در حملات اخیر ندارند.

ما باید از موفقیت‌های ایران درس بگیریم و اقدامات خود در منطقه خاکستری را گسترش دهیم. به عنوان مثال، برنامه پنتاگون برای تشدید حملات سایبری علیه نیروهای مسلح ایران امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اما اقدامات بیشتری باید انجام شوند.

384 نمایش

نظر دادن