تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 شهریور 1398 ساعت 13:39

هشدار رسمی ایران به آمریکا درباره حادثه آرامکو

پس از اتهام‌زنی بی‌مدرک آمریکا به ایران درباره دخالت در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تهران در یادداشتی رسمی از طریق سفارت سوئیس درباره هرگونه اقدامی از ناحیه آمریکایی‌ها هشدار داده است.

به دنبال اتهامات اخیر مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران درباره دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو)، جمهوری اسلامی ایران یک یادداشت رسمی و هشدارآمیز به طرف آمریکایی ارسال کرده است.

براساس گزارش فارس، روز دوشنبه و در پی اتهامات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص دست داشتن ایران در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی رسمی از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، به دولت ایالات متحده آمریکا درباره هرگونه اقدام علیه ایران هشدار داده و هرگونه دخالت ایران در این قضیه را نیز رد کرده است.

در این یادداشت ضمن محکوم کردن ادعاهای مایک پامپئو وزریر خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی علیه ایران، اعلام شده که اگر حمله‌ای [ولو محدود] به ایران صورت بگیرد واکنش جمهوری اسلامی فوری و شدید است و به منشأ تهدید، محدود نخواهد شد و ممکن است دامنه وسیع‌تری از منشأ تهدید را نیز در بر بگیرد.

صبح شنبه ۲۳ شهریورماه، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن انجام شده است.

در این حمله، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را هدف قرار داد و طبق گفته عربستان، تولید حدود پنج میلیون بشکه نفت متوقف شد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که ایران پشت این حمله قرار دارد اما برای این ادعا هیچ مدرکی ارائه نکرده است. ائتلاف عربی ضد یمن نیز در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سلاح استفاده شده ساخت ایران است. ریاض هم برای این ادعا، هنوز هیچ ادله یا شواهدی به افکار عمومی ارائه نکرده است.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در پی حمله به پهپاد آمریکایی یادداشتی به طرف آمریکایی از طریق سفارت سوئیس در تهران ارسال کرده بود.

552 نمایش

نظر دادن