تاریخ انتشار: شنبه, 09 شهریور 1398 ساعت 22:33

حال خوش "ناهید ۱" در پژوهشگاه فضایی + تصویر

بر خلاف ادعاهای منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی، ماهواره "ناهید یک" در پژوهشگاه فضایی ایران در مراحل نهایی ساخت قرار دارد و با اعلام آمادگی وزارت دفاع، این ماهواره به منظور طی کردن فرآیند پرتاب به این وزارتخانه تحویل داده می‌شود.    

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های آمریکایی اخیراً به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کردند که در آن دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران دیده می‌شود. این رسانه‌ها مدعی شدند سکویی که در عکس دیده می‌شود، سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر است و آن را مربوط به ماهواره ناهید دانستند.

این رسانه‌ها ادعا کردند آزمایشات فضایی ایران ناموفق بوده و موشک سفیر منفجر شده است؛ اتفاقی که در صورت وقوع به منزله از بین رفتن ماهواره ناهید یک بوده است. این خبر زمانی تقویت شد که دونالد ترامپ در توییتی با اشاره به خبر انفجار موشک سفیر، آن را سانحه‌ای فاجعه بار توصیف کرد و نوشت: با بهترین آرزوها برای ایران در پیدا کردن دلیل آنچه در سایت یک روی داد، آرزوی موفقیت دارم.

پس از انتشار این خبر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در توییتر این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: "رسیدم چابکسر. گوشی رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره ما شدند. ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید یک حالش خوبه. الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش."

وزیر ارتباطات برای پایان دادن به اخبار نادرستی که درباره در مدار قرار نگرفتن "ناهید ۱" از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده بود، از خبرنگاران و عکاسان دعوت کرد امروز شنبه در پژوهشگاه فضایی، از این ماهواره بازدید کنند، آذری جهرمی با این ماهواره بومی عکس سلفی گرفت و به رئیس جمهوری آمریکا صبح بخیر گفت. 

به گفته وزیر ارتباطات ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع شود تا سیکل‌های مورد نظر را طی کند. قطعا این مساله‌ای که ادعا می‌شود در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.  چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل داده نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.

ماهواره ناهید یک

ماهواره ناهید ۱، ماهواره مخابراتی است که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران و به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی شده و در دستور ساخت این پژوهشگاه قرار دارد.

ماموریت‌های ماهواره مخابراتی "ناهید ۱" در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ است. ماهواره‌های زمین‌آهنگ ماهواره‌هایی هستند که در مدار زمین‌آهنگ قرار دارند و دوره مداری آن‌ها با دوره گردش زمین یکسان است.

مزیت ماهواره‌های زمین‌آهنگ آن است که همواره در یک نقطه خاص در آسمان باقی می‌مانند، بدین معنی که گیرنده‌های زمینی این ماهواره‌ها نیاز به جابه‌جایی نداشته و می‌توانند در یک جهت ثابت باشند. ماهواره‌های زمین‌آهنگ اغلب برای اهداف مخابراتی به‌کار می‌روند.

مدل پروازی ماهواره "ناهید یک" طراحی و ساخته شده و در ۱۴ بهمن سال ۱۳۹۵ همزمان با روز فناوری فضایی با حضور رییس جمهور رونمایی شد.

فناوری‌های به‌کار گرفته شده در این ماهواره به عنوان پایه اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور تعریف شده است و بر این اساس "ناهید ۱" دارای صفحات خورشیدی است که در مدار این صفحات گسترده می‌شود و تصویربرداری از گسترش صفحات خورشیدی و تخمین نرخ باز شدن آنها را در دستور کار دارد، ضمن آنکه ارتباط آن در باند مخابراتیku تعریف شده است. فراهم کردن تعیین و کنترل وضعیت سه محوره ارتباط مخابراتی دائم در باند S و تعیین موقعیت ماهواره از دیگر اهداف ثانویه پروژه"ناهید ۱" به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام مسوولان، این ماهواره می‌تواند به مدت دو ماه و نیم در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد و با قرارگیری روی باند UHF و KU با ایستگاه زمینی تبادل اطلاعات داشته باشد.

این ماهواره، ماهواره‌ مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی باز شونده بهره می‌برد. وزن این ماهواره ۵۰ کیلوگرم  و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۵۰، ۵۰ و ۶۰ سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۵ کیلومتر است. 

این ماهواره از سلول‌های خورشیدی متحرکی برخوردار است و در طول عملیات و مدت استقرار خود در فضا، سلول‌های خورشیدی که بر روی ماهواره نصب است را باز و بسته خواهد کرد که یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. 

دکتر مرتضی برابری، رییس سازمان فضایی ایران نیز با اشاره به جزئیات ماهواره "ناهید ۱" با بیان اینکه ما تصمیم داریم یکسری از فناوری‌های ماهواره‌های مخابراتی را در این ماهواره آزمایش کنیم، یادآور می‌شود: فناوری پنل خورشیدی باز شونده، ارتباطات بین ماهواره‌ای و کنترل سه محوره جزو فناوری‌هایی هستند که با در مدار قرار گرفتن این ماهواره، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه کلیه ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب‌شده‌اند، دارای پنل‌های خورشیدی متصل به خود ماهواره بوده‌اند، اضافه می‌کند: ماهواره‌های مخابراتی برای آنکه مدت‌ زمان بیشتری در مدار قرار گیرند، نیاز به سلول‌های خورشیدی بازشونده دارند. این نوع پنل با پرتاب ماهواره "ناهید ۱" آزمایش خواهد شد و می‌تواند تجربه خوبی را در ساخت ماهواره‌های جدید با طول عمر ماندگاری بیشتر در مدار در اختیار ما قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در بازدید امروز خبرنگاران خاطرنشان کرد: ماهواره "ناهید ۱" آماده است و تست‌های سازگاری با پرتابگر انجام شده و به محض این‌که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند، ما آمادگی داریم تا ماهواره را تحویل می‌دهیم.

به گفته وی اگر ماهواره بخواهد پرتاب شود، ما باید از سه هفته قبل ماهواره را تحویل وزارت دفاع داده باشیم.

اکنون این ماهواره در پژوهشگاه فضایی در مراحل نهایی قرار دارد و آماده تحویل به وزارت دفاع برای انجام مراحل پرتاب است.

878 نمایش

نظر دادن